Urwane koło przyczyną wykolejenia się pociągu towarowego?

Urwane koło przyczyną wykolejenia się pociągu towarowego?

10 stycznia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W sobotni wieczór, 9 stycznia po godzinie 17.00. wykoleił się pociąg towarowy na trasie Myszków - Poraj. Do zdarzenia doszło w rejonie Poraja, na wysokości przystanku kolejowego Masłońskie Natalin w powiecie myszkowskim. Ze wstępnych informacji wynika, że z torów wypadły trzy wagony składu towarowego i przewróciły się. Przyczyna wypadku jest ustalana. Wstępnie wiadomo, co widać na zamieszczonych zdjęciach, że urwało się koło wagonu.

 

 

Fot. Sławomir Widawski

Pociąg jechał ze Śląska do Łodzi. W związku z wykolejeniem się pociągu pojawiły się spore utrudnienia i opóźnienia w ruchu kolejowym na trasie Częstochowa - Gliwice. Jak informowali przedstawiciele Kolei Śląskich opóźnione są pociągi relacji Gliwice - Częstochowa, Zwardoń - Częstochowa (od stacji Myszków). Niektóre z pociągów zostały odwołane.

Fot. Sławomir Widawski

Na podstawie zdjęć wykolejonego taboru nie trudno sobie wyobrazić co mogło się wydarzyć, gdyby na peronie przystanku kolejowego Masłońskie Natalin stali ludzie oczekujący na pociąg. Wagon z urwanym kołem stoi w peronie, pozostałe wypadły z torów tuż za nim. Na szczęście nikt nie został poszkodowany.

Urwane koło między wagonem a krawędzią peronu. Fot. Sławomir Widawski
Fot. Sławomir Widawski
Fot. Sławomir Widawski

Lokalne media podały, że osoby, które przybyły na miejscu wypadku twierdzą, że zniszczony i zamknięty jest także przejazd kolejowy.

Redakcja dziękuje Panu Sławomirowi Widawskiemu za udostępnie materiału zdjęciowego.

Od redakcji

Nie publikujemy nazwy przewoźnika, w którego pociągu wykoleiły sie wagony. Zdaniem redakcji, nie w tym rzecz, bo zdarzenie to mogło spotkać też innych przewoźników.

Mamy coraz lepszą, zmodernizowaną za olbrzymie pieniądze, otrzymane głównie z Unii Europejskiej infrastrukturę kolejową. Zarządca infrastruktury po modernizacji głównych linii kolejowych, po których odbywa się ruch pasażerski inwestuje w przebudowę linii przeznaczonych do relizacji przewozów towarowych. Oczekujemy na zwiększenie możliwości w dostępie kolejowym do polskich portów morskich jak i też udrożnienie infrastruktury granicznej. Co z tego, skoro brak rozwiązań systemowych stawia towarowy transport kolejowy w sytuacji ubogiego krewnego transportu drogowego. Tam następują olbrzymie przyrosty w masie towarowej, na kolei stagnacja lub wręcz spadek. Dodatkowo pogłębia to zjawisko pandemia COVID-19.

Sytuacja kolejowych przewoźników towarowych staje się coraz trudniejsza, co ma także swój efekt w stanie taboru - z powodu braku środków nie tylko na modernizację i zakup ale także na bieżące naprawy i konserwację. To rodzi sporą gamę niebezpieczeństw. Na szczęście w wyżej opisanym materiale nikt nie został poszkodowany, ale...

Nie tak dawno Stowarzeszenie Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego wystąpiło z wnioskiem do Ministra Infrastruktury o zniesienie  w roku 2021 opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej przewoźników towarowych. To poważny temat, warto pochylić się na tym problemem - sprawy nie załatwią wypowiedzi o sukcesach w modernizacji kolejnych elementów infrastruktury kolejowej, które pojawiają się nieomal w każdej informacji prasowej zarządcy infrastruktury. Chyba, że z założenia, wnoszone przez przewoźników opłaty mają być przeznaczane na naprawę dewastosowanej w wyniku zdarzeń, świeżo zmodernizowanej infrastruktury. Przewoźnikom konieczny jest oddech finansowy, tak by te środki mogli przeznaczyć na umocnienie się na rynku i ustabilizowanie sytuacji taborowej. Pozostaje jeszcze kwestia równowagi w transporcie, tak jak w całej Europie powinniśmy dążyć do przeniesienia znacznego wolumenu ładunków z dróg na kolej....