Na Węgrzech przy granicy z Ukrainą powstaje terminal intermodalny East-West Gate

Na Węgrzech przy granicy z Ukrainą powstaje terminal intermodalny East-West Gate

30 stycznia 2021 | Źródło: East-West Intermodális Logisztikai
PODZIEL SIĘ

Prywatna spółka East-West Intermodális Logisztikai (Węgry) poinformowała, iż w rejonie przejścia granicznego Zahony, na granicy z Ukrainą, nabyła działkę o powierzchni 125 hektarów pod budowę, na styku kolei szeroko i normalno torowej terminalu intermodalnego ukierunkowanego na obsługę przewozów w relacjach Azja - Europa - Azja. Największy nowoczesny terminal przeładunkowy w Europie stanie się zachodnią bramą dla Nowego Jedwabnego Szlaku, tworząc alternatywną trasę dla towarów z Chin do Austrii, Szwajcarii, Włoch, Słowenii, Chorwacji i Niemiec.

Wizualizacja: East-West Intermodális Logisztikai

Węgrzy nie ukrywają, że ich projekt infrastrukturalny wpisuje się w chińską strategię „nowego jedwabnego szlaku” czyli „Pasa i szlaku”, to jest znacznej rozbudowy możliwości transportu towarów przez lądowe szlaki kolejowe Eurazji, między Chinami i Europą. Węgry już w tej chwili stają się największym odbiorcą chińskich inwestycji w Europie Środkowej. Przykładem są chińskie lokomotywy zakupione przez węgierskiego przewoźnika Rail Cargo Hungaria.

Realizacja projektu budowy terminalu East-West Gate (EWG) pochłonie 61 mln euro, finansowanie zapewnią głównie prywatni inwestorzy, rząd węgierski, w ramach dotacji na tworzenie nowych miejsc pracy przeznaczył na tę inwestycję kwotę 8,2 mln EUR .

Zakończenie pierwszego etapu budowy terminalu EWG z powierzchnią magazynową 15 tys. mkw. planowane jest na styczeń 2022 r. W przyszłości przewiduje się powiększenie jej do 500 tys. mkw. Terminal będzie posiadał po pięć torów o rozstawie 1435 i 1520 mm, każdy o długości 850 m. Wyposażenie strefy przeładunkowej w 45-tonowe dźwigi ramowe pozwoli na obsługę różnych jednostek ładunkowych, w tym naczep samochodowych, kontenerów-cystern oraz przesyłek z towarami niebezpiecznymi, w tym produktów przemysłu chemicznego.
Wizualizacja: East-West Intermodális Logisztikai

Planowane jest wyposażenie terminalu w sieć komunikacji mobilnej piątej generacji, wykorzystanie energii słonecznej oraz pojazdów zasilanych bateriami. W początkowej fazie przepustowość istniejącej sieci kolejowej ograniczy zdolność przeładunkową EWG do 500 tys.TEU. Po zakończeniu budowy linii kolejowej omijającej Budapeszt, terminal będzie w stanie obsłużyć nawet 1 mln TEU rocznie.