Estońska państwowa spółka kolejowa Operail pracuje nad stworzeniem pierwszej w kraju i w krajach bałtyckich lokomotywy na skroplony gaz ziemny (LNG). Jak poinformowała estońska firma, prace nad budową głównej lokomotywy LNG na bazie lokomotywy spalinowej General Electric C36, po przezwyciężeniu trudności z dostawami komponentów spowodowanych pandemią rozpoczęły się w tym tygodniu.
Liczyliśmy, że w 2020 roku uda nam się wprowadzić na tory pierwszą lokomotywę, ale niestety stan wyjątkowy wywołany przez pandemią, zarówno w Estonii, jak i w innych regionach Europy, skorygował nasze plany - wyjaśnił Raul Toomsalu, Prezes Zarządu Operail. Zgodnie z nowym harmonogramem budowa pierwszej lokomotywy liniowej LNG powinna zakończyć się na wiosnę, następnie lokomotywa przejdzie proces certyfikacji i po uzgodnieniu z Eesti Raudtee (Koleje Estońskie) oraz Departamentem Ochrony Konsumentów i Dozoru Technicznego będzie gotowa do obsługi transportu liniowego.
Nowa lokomotywa obniży koszty paliwa o 30%, spowoduje również o 20% mniejszą emisję dwutlenku węgla i 70% mniejszą dwutlenku siarki. Budowa lokomotywy liniowej LNG bazuje na obecnie używanej amerykańskiej lokomotywie General Electric C36.
„W tym projekcie bezpieczeństwo jest niewątpliwie bardzo ważne, a instalacje LNG wyposażone są zarówno w zawory elektryczne, mechaniczne, jak i ręczne, które uruchamiają się w przypadku wycieków i zmian temperatury. Ponadto zbiornik LNG natychmiast uwalnia cały gaz rurą wydechową, jeśli system wykryje jakiekolwiek istotne odchylenie od normalnych warunków ”- potwierdził szef Operail.
W trakcie prac modernizacyjnych do lokomotywy zostaną dodane niezbędne instalacje LNG, istniejący zbiornik oleju napędowego o pojemności prawie 18000 litrów zostanie podzielony na trzy części, zbiorniki oleju napędowego pozostaną w zewnętrznych częściach, a zbiorniki LNG zostaną umieszczone pośrodku. Oznacza to, że lokomotywa będzie mogła równolegle korzystać zarówno z oleju napędowego, jak i LNG, a także będzie mogła pracować na oleju napędowym podczas korzystania z gazu skroplonego.
Operail inwestuje około 250 000 euro w przebudowę pierwszej lokomotywy. „Naszym celem jest przeanalizowanie wyników po okresie próbnym i podjęcie decyzji, ile lokomotyw tego samego typu przebudujemy. W sumie mamy w eksploatacji 30 lokomotyw C36, a koszty budowy kolejnych będą niewątpliwie niższe ”- powiedział Prezes Zarządu Operail.
Operail jest estońską spółką kolejową będącą własnością państwa, której główne kierunki działalności to przewóz różnych towarów, naprawa i budowa lokomotyw i wagonów oraz wynajem taboru. Firma zatrudnia prawie 600 pracowników. Oprócz spółki macierzystej (AS Operail) do grupy Operail należą również spółki wydzierżawiające wagony AS Operail Leasing w Estonii i Operail Leasing Finland Oy oraz spółka kolejowa Operail Finland Oy w Finlandii.