Estoński Operail rozpoczyna budowę pierwszej liniowej lokomotywy LNG

Estoński Operail rozpoczyna budowę pierwszej liniowej lokomotywy LNG

05 lutego 2021 | Źródło: AS Operail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Estońska państwowa spółka kolejowa Operail pracuje nad stworzeniem pierwszej w kraju i w krajach bałtyckich lokomotywy na skroplony gaz ziemny (LNG). Jak poinformowała estońska firma, prace nad budową głównej lokomotywy LNG na bazie lokomotywy spalinowej General Electric C36, po przezwyciężeniu trudności z dostawami komponentów spowodowanych pandemią rozpoczęły się w tym tygodniu.

Fot. AS Operail

Liczyliśmy, że w 2020 roku uda nam się wprowadzić na tory pierwszą lokomotywę, ale niestety stan wyjątkowy wywołany przez pandemią, zarówno w Estonii, jak i w innych regionach Europy, skorygował nasze plany - wyjaśnił Raul Toomsalu, Prezes Zarządu Operail. Zgodnie z nowym harmonogramem budowa pierwszej lokomotywy liniowej LNG powinna zakończyć się na wiosnę, następnie lokomotywa przejdzie proces certyfikacji i po uzgodnieniu z Eesti Raudtee (Koleje Estońskie) oraz Departamentem Ochrony  Konsumentów i Dozoru Technicznego będzie gotowa do obsługi transportu liniowego.

Nowa lokomotywa obniży koszty paliwa o 30%, spowoduje również o 20% mniejszą emisję dwutlenku węgla i 70% mniejszą dwutlenku siarki. Budowa lokomotywy liniowej LNG bazuje na obecnie używanej amerykańskiej lokomotywie General Electric C36.

Lokomotywa General Electric C36 Fot. AS Operail

„W tym projekcie bezpieczeństwo jest niewątpliwie bardzo ważne, a instalacje LNG wyposażone są zarówno w zawory elektryczne, mechaniczne, jak i ręczne, które uruchamiają się w przypadku wycieków i zmian temperatury. Ponadto zbiornik LNG natychmiast uwalnia cały gaz rurą wydechową, jeśli system wykryje jakiekolwiek istotne odchylenie od normalnych warunków ”- potwierdził szef Operail.

W trakcie prac modernizacyjnych do lokomotywy zostaną dodane niezbędne instalacje LNG, istniejący zbiornik oleju napędowego o pojemności prawie 18000 litrów zostanie podzielony na trzy części, zbiorniki oleju napędowego pozostaną w zewnętrznych częściach, a zbiorniki LNG zostaną umieszczone pośrodku. Oznacza to, że lokomotywa będzie mogła równolegle korzystać zarówno z oleju napędowego, jak i LNG, a także będzie mogła pracować na oleju napędowym podczas korzystania z gazu skroplonego.

Operail inwestuje około 250 000 euro w przebudowę pierwszej lokomotywy. „Naszym celem jest przeanalizowanie wyników po okresie próbnym i podjęcie decyzji, ile lokomotyw tego samego typu przebudujemy. W sumie mamy w eksploatacji 30 lokomotyw C36, a koszty budowy kolejnych będą niewątpliwie niższe ”- powiedział Prezes Zarządu Operail.

Operail jest estońską spółką kolejową będącą własnością państwa, której główne kierunki działalności to przewóz różnych towarów, naprawa i budowa lokomotyw i wagonów oraz wynajem taboru. Firma zatrudnia prawie 600 pracowników. Oprócz spółki macierzystej (AS Operail) do grupy Operail należą również spółki wydzierżawiające wagony AS Operail Leasing w Estonii i Operail Leasing Finland Oy oraz spółka kolejowa Operail Finland Oy w Finlandii.