Pierwszy FLIRT ATR 803 Stadler Rail przeznaczony dla Lombardi trafił z Siedlec na testy do Żmigrodu

Pierwszy FLIRT ATR 803 Stadler Rail przeznaczony dla Lombardi trafił z Siedlec na testy do Żmigrodu

23 lutego 2021 | Źródło: Kuirier Kolejowy / Stadler
PODZIEL SIĘ

W listopadzie 2018 Stadler i Ferrovie Nord Milano (FNM S.p.A.) podpisały umowę ramową na dostawę pociągów spalinowo-elektrycznych do eksploatacji w kolejach regionalnych. Umowa została zawarta na 8 lat, a minimalne zamówienie to 30 pociągów, a maksymalne 50. Równocześnie z podpisaniem Umowy Ramowej FERROVIENORD i Stadler podpisali umowę na pierwsze zamówione 30 pociągów.

Fot. Aleksander Kędzierski

Ferrovie Nord Milano to włoski przewoźnik kolejowy, drugie co do wielkości przedsiębiorstwo kolejowe we Włoszech. Działa głównie w północnych regionach Włoch: Lombardii, Piemoncie i w kantonie Ticino na południu Szwajcarii.

W przetargu Stadler przedstawił najlepsze rozwiązanie z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia. Szczególną uwagę zwrócono na zrównoważenie społeczne i ekologiczne. Napęd pociągu zapewnia specjalny moduł (Power Pack), który zawiera dwa niskoemisyjne silniki wysokoprężne najnowszej generacji z katalizatorem SCR oraz dwa zestawy akumulatorów trakcyjnych.

Fot. Aleksander Kędzierski

W porównaniu z obecną flotą szacuje się zmniejszenie zużycia paliwa o 30%. Dzięki pracy bateryjnej na stacji możliwe będzie również znaczne ograniczenie emisji hałasu. Te dwukierunkowe pociągi trzywagonowe oferują łącznie 328 miejsc pasażerskich, z czego 168 to miejsca siedzące.

Fot. Aleksander Kędzierski

Zostały zaprojektowane tak, aby osiągnąć maksymalną prędkość 140 km / h. Wyposażone są w toaletę, oświetlenie LED, Wi-Fi, gniazda 220 V, złącza USB oraz system informacji pasażerskiej. Dodatkowo posiadają system wspomagania świetlnego przeznaczony do sygnalizowania otwierania i zamykania drzwi. Dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej jest większa dzięki ruchomym platformom, które kompensują odległość między drzwiami a peronem. Są też miejsca dla wózków dziecięcych i rowerów.

Fot. Aleksander Kędzierski
Fot. Aleksander Kędzierski