Dolna Saksonia kupuje 34 nowe pociągi do ruchu regionalnego za 420 mln euro.

Dolna Saksonia kupuje 34 nowe pociągi do ruchu regionalnego za 420 mln euro.

25 lutego 2021 | Źródło: LNVG
PODZIEL SIĘ

Dolna Saksonia ma zakupić łącznie 34 nowe elektryczne piętrowe zespoły trakcyjne dla tzw. Expresskreuz Bremen / Dolna Saksonia (EBN), łączącego Bremę, Hanower, Oldenburg, Wilhelmshaven, Norddeich-Mole, Osnabrück i Bremerhaven. Regionalne Przedsiębiorstwo Transportowe z Dolnej Saksonii (LNVG) wybrało ofertę Alstom opiewającą na kwotę około 760 mln euro. Podpisanie umowy z Alstom będzie możliwe, jeśli żaden z przegranych oferentów nie wniesie sprzeciwu do 8 marca 2021 r. Pociągi mają wejść do eksploatacji od grudnia 2024 r.

Wizualizacja, źródło LNVG

Pociągi będą sfinansowane kwotą 420 mln euro ze środków Ministerstwa Gospodarki przeznaczonych na lokalny kolejowy transport pasażerski.

Minister transportu Dolnej Saksonii dr. Bernd Althusmann: „Dolna Saksonia nigdy nie zamawiała tylu nowych pociągów za jednym zamachem. Ta inwestycja ze środków państwowych jest jasnym sygnałem: chcemy dalej wzmacniać ruch kolejowy. Stawiamy na nowoczesną mobilność bez barier i ochronę klimatu ”.

Od 1997 roku Dolna Saksonia utworzyła państwową flotę dla lokalnego transportu kolejowego, składającą się z 385 pojazdów. Z wielkością inwestycji około miliarda euro jest to największa flota wśród krajów związkowych.

„W ten sposób wzmacniamy konkurencję i zapewniamy wysokiej jakości oferty transportowe na szynach Dolnej Saksonii” - mówi Althusmann.

Wizualizacja, źródło LNVG

34 nowe typy pociągów piętrowych będą składały się z czterech jednostek - dwóch wagonów kontrolnych i dwóch wagonów pośrednich. Ponadto zamówionych zostanie 18 dodatkowych wagonów pośrednich, aby moć rozszerzyć składy do maksymalnie sześciu jednostek, w zależności od liczby pasażerów. Łącznie zakupione zostaną 154 pojazdy (68 wagonów kontrolnych i 86 wagonów pośrednich).

LNVG postawiło producentowi wysokie wymagania. Należą do nich obszary dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, wygodne rozstawy siedzeń, przestronne obszary wielofunkcyjne i miejsca na rowery, które można powiększać lub zmniejszać w zależności od pory roku, a także duże przestrzenie bagażowe. Na piętrze jest więcej przestrzeni użytkowej dla pasażerów, ponieważ pociągi produkowane będą zgodnie z nowymi europejskimi przepisami dotyczącymi wymiarów zewnętrznych, tzw. profilem prześwitowym DE3.

Wizualizacja, źródło LNVG

Pasażerowie będą mieli dostęp do WiFi, pojazdy będą monitorowane. Dużą wagę zamawiający przywiązuje do informacji pasażerskiej. Wyświetlacze na zewnątrz pociągu pokażą, ile wolnych miejsc jest w danym wagonie. Podróżni będą mogli również uzyskać dostęp do tych danych za pośrednictwem aplikacji, zanim rozpoczną podróż. Ponadto w środku znajdą się wyświetlacze z dynamiczną informacją dla pasażerów w czasie rzeczywistym, ze wskazaniem połączeń na stacjach metra.

Wizualizacja, źródło LNVG

LNVG oczekuje kompletnego pakietu od producenta zespołów trakcyjnych, który zbuduje pociągi i będzie odpowiadać za ich utrzymanie przez 30 lat. Zobowiązany jest także dostarczać części zamienne przez ponad 30 lat, nawet jeśli części będą musiały być odtwarzane. Zapisy w projekcie kontraktu oznaczają większą niezawodność dla pasażerów, bo producent gwarantuje, że zawsze będzie wystarczająco dużo pojazdów, aby mogły jeździć zgodnie z rozkładem jazdy.

Wizualizacja, źródło LNVG

Zaplecze warsztatowe, które zbuduje Alstom, będzie obiektem najnowocześniejszym, szczególnie pod kątem ochrony środowiska i efektywności energetycznej. LNVG stawia również szczególnie wysokie wymagania dotyczące redukcji hałasu. Prace związane z hałasem będą mogły być wykonywane tylko w hali warsztatowej. Manewrowanie nie będzie wykonywane za pomocą lokomotywy spalinowej, ale za pomocą urządzenia manewrowego zasilanego elektrycznie. Układy torowe muszą być zbudowane w taki sposób, aby uniknąć uciążliwych odgłosów na rozjazdach i na zakrętach. Za wybór nieruchomości, na której powstanie zaplecze warsztatowe odpowiada również Alstom. Firma wskazała w ofercie na obszar w Bremie. Plany dla obszaru w obszarze Inlandshafen / Reitbrake zostaną przeanalizowane przez władze Bremy.