Pociąg towarowy Mörkö poruszający się w ruchu tranzytowym VR Transpoint odpowiada prawie stu ciężarówkom. Zwiększenie rozmiaru pociągu zwiększy efektywność ruchu pociągów towarowych, zmniejszy emisje i poprawi konkurencyjność fińskiego ruchu tranzytowego.
VR Transpoint po raz kolejny wprowadził nowy gigantyczny pociąg towarowy na fińskie koleje. 7-tysięczny pociąg ma aż 80 wagonów i około kilometra długości. Pociąg o nazwie Mörkö jest napędzany przez dwie lokomotywy elektryczne Vectron i kursuje między Vainikkala i Hamina w fińskim ruchu tranzytowym.
Nazwa pociągu została wybrana spośród propozycji nadesłanych w konkursie na nazwę wewnętrzną VR. W propozycjach Króla Pociągów Towarowych porównano zarówno do baśniowego stwora, jak i legendarnego bohatera hokeja.
Więcej frachtu, mniej emisji
Poprzedni rekord Finlandii w masie pociągów został ustanowiony prawie dokładnie rok temu wiosną. W tym czasie między Vainikkala a Hamina poprowadzono 6000-tonowy pociąg z 66 wagonami. Wzrost masy pociągu o 1000 ton jest znaczny. Pociąg Mörkö odpowiada aż 92 ciężarówkom przy pełnym obciążeniu, podczas gdy jego poprzednik odpowiadał 79 ciężarówkom.
Jednak najważniejszą rzeczą w zwiększaniu rozmiarów pociągów nie jest bicie rekordów, ale zmniejszenie zużycia energii i emisji w transporcie kolejowym. Transport kolejowy jest już w zasadzie jednym z najczystszych sposobów przemieszczania towarów, a dobra efektywność energetyczna transportu kolejowego opiera się na jego dużej zdolności przewozowej. Im większe pociągi na torach, tym więcej ładunków mogą jednorazowo przewieźć.
Konkurencyjność tranzytu wymaga większych pociągów Dzięki lepszej zdolności trakcyjnej lokomotyw elektrycznych Vectron, VR Transpoint był w stanie stopniowo zwiększać rozmiary pociągów, co również znacznie zwiększy wydajność ruchu towarowego przez Finlandię. W Rosji powszechnie używane są bardzo długie pociągi towarowe, które wcześniej musiały być dzielone w Vainikkala na kilka oddzielnych pociągów. Promocja trakcji elektrycznej i zwiększenie nacisku na oś są bardzo ważne dla transportu towarowego. Jednak jeżeli powstanie potrzeba dalszego powiększenia rozmiarów pociągów w przyszłości, to wcześniej należy zwiększyć nośność infrastruktury torowej.