Pierwszy hybrydowy Impuls II przeznaczony dla województwa dolnośląskiego w drodze do Żmigrodu.

Pierwszy hybrydowy Impuls II przeznaczony dla województwa dolnośląskiego w drodze do Żmigrodu.

03 lipca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

NEWAG S.A. w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć hybrydowych Impulsów II. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejnych sześć. Przewoźnik postanowił z tej możliwości skorzystać od razu kupując dodatkowe cztery sztuki z opcji. Wartość sześciu elektryczno - spalinowych pociągów to prawie 170 mln zł. Pierwszy z hybrydowych pojazdów jest właśnie w drodze na Tor Doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Mikołaj Kmiecik sfotografował go tuż przed wyjazdem z Nowego Sącza, a Adam Kupniewski kilkadziesiąt minut temu uwiecznił go na zdjęciach w chwili przejazdu nieopodal Opola.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy
Hybrydowy Impuls II na stacji Nowy Sącz gotowy do drogi. Fot. Mikołaj Kmiecik

 

Hybrydowy Impuls II na stacji Nowy Sącz gotowy do drogi. Fot. Mikołaj Kmiecik

 

Wyprodukowany w Nowym Sączu hybrydowy zespół trakcyjny Impuls 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz silników elektrycznych posiada także silniki spalinowe, co pozwala na poruszanie się po odcinkach pozbawionych elektrycznej sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnej technologii w pojeździe sprawia, że funkcjonalność i zakres jego zastosowania przez przewoźników wzrasta, a ponadto podnosi komfort jazdy pasażerów.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło podróżować co najmniej 315 pasażerów. Składy są wyposażane w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. Pod trakcją elektryczną rozwijają prędkość do 160 km/h, natomiast z napędem spalinowym – do 120 km/h.

Hybrydowy Impuls II w drodze do Żmigrodu przejeżdżający nieopodal Opola.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone w tym roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków RPO Województwa Dolnośląskiego.

Hybrydowy Impuls II w drodze do Żmigrodu przejeżdżający nieopodal Opola.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

To nie jedyny zakup nowoczesnych pociągów przez Koleje Dolnośląskie. 29 września 2020 roku przewoźnik podpisał umowę z PESA Bydgoszcz na zakup pięciu elektrycznych pociągów Elf2 wraz z prawem opcji, umożliwiającym zamówienie w przyszłości kolejnych dwudziestu składów.

W marcu br. Koleje Dolnośląskie zdecydowały się na skorzystanie z przysługującego im prawa opcji i zamówiły kolejnych osiem pociągów Elf2. Dzięki tej decyzji na Dolny Śląsk trafi w sumie trzynaście nowych, pięcioczłonowych składów z PESA Bydgoszcz. Pierwsze wyjadą na trasy już w 2022 roku.Ogłoszone rozszerzenie zamówienia o osiem pociągów zwiększyło wartość kontraktu o 232 mln złotych, osiągając kwotę 377 mln złotych.