Koleje Szwajcarskie przedstawiły plan budowy nowego zakładu utrzymania taboru w Ticino

Koleje Szwajcarskie przedstawiły plan budowy nowego zakładu utrzymania taboru w Ticino

08 grudnia 2021 | Źródło: SBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB) planują budowę nowego zakładu utrzymania ruchu dla swojego taboru kolejowego. Nowy obiekt ma powstać w Arbedo-Castione w kantonie Ticino.

Nowy zakład serwisowy SBB w Arbedo-Castione. Fot. SBB

SBB we wtorek (07.12.2021r.) podczas prezentacji biznesplanu poinformowało, że koszty nowego zakładu serwisowego wyniosą 580 milionów franków szwajcarskich. Pierwotnie szacowano, że będzie to 360 milionów. Według spółki, dodatkowe koszty wynikają m.in. z dodatkowych prac przygotowawczych i zagospodarowania terenu. Większość środków finansowych i kosztów dodatkowych pokryje sam SBB, a miasto Bellinzona i kanton wniosą odpowiednio 20 i 100 mln franków. Ważnym krokiem w kierunku realizacji biznesplanu było zatwierdzenie kredytu przez SBB na początku listopada 2021r.

Według Kolei Szwajcarskich, od 2027 roku w nowym obiekcie ma pracować około 360 pracowników i 80 praktykantów. Działalność warsztatu obejmuje lekkie i ciężkie utrzymanie pojazdów szynowych oraz obróbkę mechaniczną podzespołów. Usługami serwisowymi objęte zostaną 54 pociągi Tilo Flirt, 29 pociągów Giruno, 19 pociągów Astoro i około 100 lokomotyw. Według SBB, codziennie przez zakład będzie przejeżdżać co najmniej 26 pojazdów.

Dzięki nowemu modelowi serwisu zoptymalizowane zostaną czasy realizacji usług, a tym samym dostępność obsługiwanych pociągów. Pozwoli to na dalsze zmniejszenie liczby pojazdów wyłączonych z eksploatacji, co obniży koszty w perspektywie średnio- i długoterminowej. Kolejną cechą szczególną projektowaneo zakładu są nowoczesne systemy transportowe zwane "moverami", które ułatwią pracę obsługi.

 

Nowy zakład serwisowy SBB w Arbedo-Castione. Fot. SBB
Istotne znaczenie ma dopływ światła - pokazuje to również wizualizacja widoku z zewnętrz nowego zakładu.

 

 

Zakład będzie również najnowocześniejszy z ekologicznego i energetycznego punktu widzenia: Na dachu budynku zostanie zainstalowany system fotowoltaiczny, a w fabryce nie będą wykorzystywane żadne paliwa kopalne.

Na początku 2022 r. dokumentacja projektu zostanie przekazana do Federalnego Urzędu ds. Transportu, a od drugiej połowy kwietnia plany zostaną udostępnione w gminie Arbedo-Castione oraz w gminach, których dotyczy rekompensata za obszary płodozmianu (FFF). Z tej okazji SBB zorganizuje wystawę projektu, publiczny wieczór dla mieszkańców oraz imprezy informacyjne, podczas których przedstawiciele SBB będą udzielać szczegółowych informacji na temat projektu i odpowiadać na pytania.