Hitachi i Alstom wygrywają zamówienie na budowę i serwisowanie pociągów dla HS2 w Wielkiej Brytanii

Hitachi i Alstom wygrywają zamówienie na budowę i serwisowanie pociągów dla HS2 w Wielkiej Brytanii

09 grudnia 2021 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Alstom i Hitachi Rail potwierdziły wczoraj (09.12.2021r.), że spółka joint venture Hitachi-Alstom High Speed (HAH-S) 50/50 podpisała umowy z High Speed Two (HS2) na zaprojektowanie, budowę i utrzymanie następnej generacji bardzo szybkich pociągów dla fazy 1 HS2 w ramach umowy o wartości 1,97 mld funtów, w tym wstępną 12-letnią umowę na utrzymanie pociągów.

Wizualizacja: ALSTOM

Dwaj wiodący brytyjscy producenci pociągów dostarczą najszybszy działający pociąg w Europie, zdolny do osiągania maksymalnej prędkości 225 mph (360 km/h), co znacznie skróci czas podróży dla pasażerów. Flota będzie w 100% elektryczna i będzie jednym z najbardziej energooszczędnych bardzo szybkich pociągów na świecie dzięki niższej masie pociągu w przeliczeniu na pasażera, aerodynamicznej konstrukcji, mocy regeneracyjnej i najnowszej energooszczędnej technologii trakcji.

W ramach istotnego bodźca dla wzrostu i przywrócenia równowagi gospodarczej, spółka joint venture HAH-S wyprodukuje 54 pociągi w nowo zmodernizowanych zakładach w County Durham, Derby i Crewe. Przyznanie kontraktu firmom z siedzibą w Wielkiej Brytanii przyczyni się do ochrony i stworzenia tysięcy ekologicznych miejsc pracy oraz do wzrostu wartości dodanej brutto (WDB) w gospodarce Wielkiej Brytanii o 157 mln GBP w każdym roku trwania fazy budowy pociągu.

 

 

źródło: Alstom

Nowe, 8-wagonowe pociągi o długości 200 m będą kursować w 1. fazie projektu między Londynem a Birmingham na istniejącej sieci i radykalnie zwiększą przepustowość i komunikację między miastami w całym kraju, w tym Stoke, Crewe, Manchesterem, Liverpoolem, Carlisle, Motherwell i Glasgow. Będą one miały znaczący wpływ na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w transporcie poprzez zachęcanie ludzi do rezygnacji z samochodów i samolotów napędzanych paliwami kopalnymi na rzecz kolei.

Brytyjskie pociągi dużych prędkości

Zaprojektowane w większości w Wielkiej Brytanii pociągi będą budowane, testowane i utrzymywane w Wielkiej Brytanii i będą jednymi z najbardziej zaawansowanych w Europie, wspieranymi przez dziesięciolecia doświadczeń z bardzo szybkimi pociągami na całym świecie. W nowej sieci HS2 pasażerowie będą mogli korzystać z bardzo wysokiego poziomu niezawodności i najnowszych innowacji dla pasażerów.

 

Wizualizacja: ALSTOM

 

Platforma szybkich pociągów firm Alstom i Hitachi wykorzystuje bezprecedensowy poziom inteligentnej technologii cyfrowej. Wbudowany system cyfrowy obejmuje najnowocześniejsze innowacyjne czujniki, które umożliwiają identyfikację potencjalnych usterek i zapewniają niezawodne i bezproblemowe podróże pasażerów.

Pasażerowie będą mogli korzystać z bezprzewodowego internetu o dużej przepustowości, cyfrowej rezerwacji miejsc oraz bogatszych informacji o podróży, dostarczanych wieloma kanałami, a pociągi będą przystosowane do postępu technologicznego. Projektanci pociągów będą współpracować ze światowej sławy ekspertami w dziedzinie projektowania integracyjnego, aby umieścić empatię w centrum projektu, spełniając potrzeby pasażerów w każdym wieku i o różnych zdolnościach.

Wspieranie i przywracanie równowagi gospodarczej

Przyznanie najważniejszego brytyjskiego pociągu jest znaczącym impulsem dla brytyjskiej gospodarki. Alstom i Hitachi zbudują nową flotę w swoich zakładach w Newton Aycliffe, Derby i Crewe, korzystając z pomocy 9000 brytyjskich pracowników i rozbudowanych łańcuchów dostaw.

Oczekuje się, że kontrakt na tabor kolejowy dla HS2 stworzy i utrzyma ponad 2 500 miejsc pracy. Bezpośrednio w fazie projektowania i produkcji w obu przedsiębiorstwach w Midlands i na północy zatrudnionych zostanie 505 osób, w tym 49 praktykantów i absolwentów pracujących w ramach prestiżowego programu. Szerokie wykorzystanie brytyjskiego łańcucha dostaw oznacza, że oczekuje się utworzenia kolejnych 2 000 pośrednich miejsc pracy w innych częściach brytyjskiej gospodarki.

 

Wizualizacja: ALSTOM

 

Ponadto, etap serwisowania pociągów stworzy ponad 100 nowych miejsc pracy w Washwood Heath w Birmingham. Kontrakt będzie stanowił punkt wyjścia dla nowych inwestycji w edukację i podnoszenie kwalifikacji, uzupełniając istniejące partnerstwa z lokalnymi szkołami oraz 200 praktykantów i absolwentów już zatrudnionych przez dwie spółki joint venture. Obie firmy zobowiązały się przeznaczyć 5 mln funtów na badania i rozwój we współpracy z brytyjskimi uniwersytetami.

W ramach tego wyróżnienia Hitachi i Alstom dokonują nowych, wielomilionowych inwestycji w zaawansowane spawanie i produkcję wózków, co pozwoli na znaczne podniesienie kwalifikacji pracowników i zwiększenie zaawansowania brytyjskich zdolności w zakresie budowy pociągów. Analiza przeprowadzona przez Oxford Economics wykazała, że HAH-S przyniesie brytyjskiej gospodarce 1,1 miliarda funtów GVA tylko w fazie produkcyjnej.

Hitachi Rail zainwestowało ostatnio 8,5 mln funtów w obiekty spawalnicze i lakiernicze  w swojej fabryce w Newton Aycliffe, dzięki czemu łączna wartość inwestycji wzrosła do 110 mln funtów. Zakład, który został otwarty w 2015 r. i zatrudnia około 700 pracowników, był dużym impulsem dla produkcji w regionie i przywrócił budowę pociągów na północnym wschodzie. Nowy zakład spawalniczy będzie przeprowadzał montaż i wyposażanie karoserii pojazdów, zanim każdy z nich zostanie przetransportowany do East Midlands.

W fabryce Alstom w Derby, największej w Wielkiej Brytanii, zatrudniającej 2000 pracowników, pociągi zostaną wyposażone we wszystkie pozostałe komponenty, w tym wnętrza, układy elektryczne i wózki. Wózki zostaną wyprodukowane przez Alstom w zakładzie w Crewe, co jest pierwszym od 17 lat przypadkiem, kiedy te wartościowe elementy są produkowane w Wielkiej Brytanii, w ramach nowej inwestycji firmy. Zakład spawalniczy na północnym wschodzie i produkcja wózków w Crewe stanowią ważne dziedzictwo dla Wielkiej Brytanii w zakresie podnoszenia kwalifikacji i trwałości.

 

Wizualizacja: ALSTOM

 

W nowym obiekcie Washwood Heath, budowanym przez HS2 w Birmingham, zostanie zatrudniony specjalny zespół ds. utrzymania, który będzie świadczył światowej klasy usługi. Centrum serwisowe Alstom w Crewe stanie się również strategiczną bazą dla działań związanych z intensywnym utrzymaniem znacznej części kluczowych elementów i systemów pociągu. Te długoterminowe działania konserwacyjne stworzą możliwości dla obu regionów w zakresie tworzenia miejsc pracy i rozwoju działalności gospodarczej dla szerszego łańcucha dostaw, w tym dla małych i średnich przedsiębiorstw. HAH-S będzie teraz współpracować z HS2 i operatorem HS2, firmą West Coast Partnership, w celu dopracowania ostatecznego projektu pociągu, zanim w 2025 r. rozpocznie się jego produkcja.

Ograniczenie emisji dwutlenku węgla w Wielkiej Brytanii

Dzięki temu, że nowy tabor HS2 jest w 100% elektryczny i może przewieźć ponad 500 osób podczas jednego przejazdu, stanowi on alternatywę o niższej emisji dwutlenku węgla w porównaniu z taką samą podróżą drogą lądową lub powietrzną. Ta korzyść dla środowiska będzie rosła wraz z upływem czasu, w miarę jak w nadchodzących dekadach energia elektryczna pobierana z sieci będzie coraz mniej emisyjna.

Lekka i aerodynamiczna konstrukcja, w połączeniu z najnowszą technologią trakcji energooszczędnej, gwarantuje, że tabor HS2 będzie jednym z najbardziej energooszczędnych pociągów dużych prędkości na świecie. Najnowocześniejszy system hamowania odzyskowego jeszcze bardziej poprawia efektywność energetyczną, ponieważ energia elektryczna jest zwracana z powrotem do sieci krajowej.