Pierwszy z nowych szybkich pociągów firmy Västtrafik dotarł z Niemiec do Szwecji. Teraz przejdzie szereg testów bezpieczeństwa i funkcjonalnych, zanim pociągi zostaną włączone do ruchu w 2024 r. Transport realizowany we współpracy z RailAdventure obejmował połączenie promowe między Rostockiem w Niemczech a Trelleborgiem w Szwecji. Pociąg został dostarczony na szwedzki brzeg promem Stena Lines MS Skåne.
W ostatni weekend z fabryki w Berlinie przyjechał do Szwecji pierwszy z 45 nowych pociągów Västtrafik. Jesienią 2021 r. przeprowadzono testy w komorze klimatycznej w Austrii (pisał o tym Kurier Kolejowy). W przypadku pociągu, który dotarł już do Szwecji, chodzi teraz o testy dynamiczne w zakładzie producenta Alstom w Västerås.
Następnie przeprowadzone zostaną dalsze testy - np. sprawdzenie, jak pociąg porusza się po torze i jak automatyczny system ochrony pociągu komunikuje się z otaczającą infrastrukturą. Na przykład pociąg będzie automatycznie hamował, gdy przejedzie obok czerwonego sygnału.
- Przygotowanie pociągu do eksploatacji wymaga wiele pracy. Ostatecznie chodzi o to, by mieć pewność, że pociągi są bezpieczne i że spełniają wymagania określone przez Västtrafik. To wspaniały krok milowy, by zobaczyć to w Szwecji" - mówi Emelie Backede, kierownik ds. działalności kolejowej w firmie Västtrafik.
Jazda próbna w Norrland
Gdy nadejdzie zima, pociąg pojedzie do północnej Szwecji, gdzie zostanie przetestowany w prawdziwych warunkach zimowych. Za około rok będzie on testowany na torach w Västra Götaland.
Od momentu ukończenia budowy do rozpoczęcia eksploatacji pociągu może upłynąć nawet półtora roku. Opóźnienie jest spowodowane rygorystycznym programem testów i koniecznością uzyskania zgody różnych organów.
- Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że pierwszy pojazd trafi właśnie do Szwecji" - mówi Maria Signal Martebo, dyrektor generalny Alstom Sweden. "Cieszymy się na dalszą dobrą współpracę z Västtrafik i na dostarczenie naszych pociągów oraz umożliwienie podróżowania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju".
Możliwość zwiększenia ruchu
Pierwsze pięć pociągów ma wejść do eksploatacji w 2024 r., a pozostałe mają być dostarczane stopniowo do 2026 r. Nie zdecydowano jeszcze dokładnie, jakie trasy będą obsługiwały nowe pociągi, ale będą one kursowały zarówno jako pociągi podmiejskie, jak i regionalne w całym regionie Västra Götaland.