Po blisko dwóch latach Koleje Czeskie unieważniły przetarg na lokomotywy o prędkości 200 km/h

Po blisko dwóch latach Koleje Czeskie unieważniły przetarg na lokomotywy o prędkości 200 km/h

03 maja 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pod koniec marca Koleje Czeskie podpisały umowę na zakup pięćdziesięciu lokomotyw o prędkości do 230 km/h. Jednocześnie unieważniły teraz przetarg na dostawę lokomotyw o prędkości do 200 km/h. Przetarg, w którym koleje chciały pozyskać do 90 maszyn, został ogłoszony po długich przygotowaniach w lipcu 2020 r. 

Lokomotywa Vectron CD. Fot. Koleje Czeskie

 

Państwowy przewoźnik oczekiwał lokomotyw z zezwoleniem na eksploatację w Czechach, Austrii, Polsce, Niemczech, na Węgrzech i Słowacji. Zgodnie z warunkami przetargu miał on kupić co najmniej 40 jednostek. Umowa miała obejmować kompleksowy serwis przez 10 lat. Po uwzględnieniu kosztów lokomotyw i utrzymania, cena prawdopodobnie znacznie przekroczyłaby 10 miliardów koron.

Koleje Czeskie nie borykają się jednak z poważnymi niedoborami w tym segmencie lokomotyw. Na podstawie umowy ogłoszonej również latem 2020 r. mają oni podpisaną umowę z firmą leasingową RSL na leasing do 50 lokomotyw o prędkości 200 km/h. Są to maszyny Siemens Vectron. Pierwsze sześć lokomotyw zostało przejętych przez koleje w ubiegłym roku, a dziesięć kolejnych jest planowanych na ten rok. Według rzecznika Petra Št'ahlavskiego, przewoźnik będzie mógł wykupić lokomotywy po zakończeniu dzierżawy.

 

Lokomotywa Siemens Vectron dla Kolei Czeskich. Wizualizacja Siemens Mobility.

 

Pod koniec marca spółka ČD podpisała również umowę z firmą Siemens Mobility na zakup pięćdziesięciu wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron MS o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Umowa obejmuje 15 lat pracy. Lokomotywy będą gotowe do pracy na liniach konwencjonalnych i szybkich. Będą one dostarczane etapami od grudnia 2025 r.

Lokomotywy te będą przeznaczone do obsługi połączeń ekspresowych w transporcie krajowym i międzypaństwowym na liniach dużych prędkości, np. Praga - Berlin - Hamburg, Praga - Wiedeń - Graz czy Praga - Budapeszt, gdzie funkcjonują lub są przygotowywane odcinki linii o prędkości 200 km/h lub więcej. Lokomotywy mogą być wykorzystywane do ciągnięcia i przeciągania jednostek nietrakcyjnych.

Lokomotywy dla Kolei Czeskich zostaną wyprodukowane w zakładzie Siemens Mobility w Monachium-Allach, a ich dostawa rozpocznie się w grudniu 2025 r. Oprócz zunifikowanego europejskiego systemu sterowania pociągiem ETCS będą wyposażone w cyfrową radiostację GSM-R oraz zdalną diagnostykę. Lokomotywy te będą miały znamionową moc trakcyjną 6 400 kW i maksymalną prędkość eksploatacyjną 230 km/h. Będą przystosowane do eksploatacji w Czechach, Niemczech, Austrii, Polsce, Słowacji i na Węgrzech, w razie potrzeby w każdej chwili będzie można dodać pakiety do eksploatacji w innych krajach europejskich.