Pod koniec marca Koleje Czeskie podpisały umowę na zakup pięćdziesięciu lokomotyw o prędkości do 230 km/h. Jednocześnie unieważniły teraz przetarg na dostawę lokomotyw o prędkości do 200 km/h. Przetarg, w którym koleje chciały pozyskać do 90 maszyn, został ogłoszony po długich przygotowaniach w lipcu 2020 r.
Państwowy przewoźnik oczekiwał lokomotyw z zezwoleniem na eksploatację w Czechach, Austrii, Polsce, Niemczech, na Węgrzech i Słowacji. Zgodnie z warunkami przetargu miał on kupić co najmniej 40 jednostek. Umowa miała obejmować kompleksowy serwis przez 10 lat. Po uwzględnieniu kosztów lokomotyw i utrzymania, cena prawdopodobnie znacznie przekroczyłaby 10 miliardów koron.
Koleje Czeskie nie borykają się jednak z poważnymi niedoborami w tym segmencie lokomotyw. Na podstawie umowy ogłoszonej również latem 2020 r. mają oni podpisaną umowę z firmą leasingową RSL na leasing do 50 lokomotyw o prędkości 200 km/h. Są to maszyny Siemens Vectron. Pierwsze sześć lokomotyw zostało przejętych przez koleje w ubiegłym roku, a dziesięć kolejnych jest planowanych na ten rok. Według rzecznika Petra Št'ahlavskiego, przewoźnik będzie mógł wykupić lokomotywy po zakończeniu dzierżawy.
Pod koniec marca spółka ČD podpisała również umowę z firmą Siemens Mobility na zakup pięćdziesięciu wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron MS o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Umowa obejmuje 15 lat pracy. Lokomotywy będą gotowe do pracy na liniach konwencjonalnych i szybkich. Będą one dostarczane etapami od grudnia 2025 r.
Lokomotywy te będą przeznaczone do obsługi połączeń ekspresowych w transporcie krajowym i międzypaństwowym na liniach dużych prędkości, np. Praga - Berlin - Hamburg, Praga - Wiedeń - Graz czy Praga - Budapeszt, gdzie funkcjonują lub są przygotowywane odcinki linii o prędkości 200 km/h lub więcej. Lokomotywy mogą być wykorzystywane do ciągnięcia i przeciągania jednostek nietrakcyjnych.
Lokomotywy dla Kolei Czeskich zostaną wyprodukowane w zakładzie Siemens Mobility w Monachium-Allach, a ich dostawa rozpocznie się w grudniu 2025 r. Oprócz zunifikowanego europejskiego systemu sterowania pociągiem ETCS będą wyposażone w cyfrową radiostację GSM-R oraz zdalną diagnostykę. Lokomotywy te będą miały znamionową moc trakcyjną 6 400 kW i maksymalną prędkość eksploatacyjną 230 km/h. Będą przystosowane do eksploatacji w Czechach, Niemczech, Austrii, Polsce, Słowacji i na Węgrzech, w razie potrzeby w każdej chwili będzie można dodać pakiety do eksploatacji w innych krajach europejskich.