Szefowie europejskich kolei chcą w "inteligentny" sposób zoptymalizować konkurencyjność kolei

Szefowie europejskich kolei chcą w "inteligentny" sposób zoptymalizować konkurencyjność kolei

10 lipca 2022 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Około 30 prezesów europejskich kolei przyjęło zaproszenie Andreasa Matthä, prezesa ÖBB i przewodniczącego Europejskiego Stowarzyszenia Kolei CER, na szczyt CEO w Wiedniu i wymieniło poglądy na aktualne tematy branżowe. Na Szczycie 2022 skupiono się na wojnie na Ukrainie i cyfryzacji sektora kolejowego.

Szczyt kolejowy w Wiedniu. Fot. ÖBB - Knopp

We wspólnym oświadczeniu, które zostało przedstawione w piątek (08.07.2022r.), uczestniczący w spotkaniu szefowie kolei zadeklarowali solidarność i wsparcie dla Ukrainy - zwłaszcza dla Kolei Ukraińskich.

Wspólna deklaracja podkreśla solidarność kolei partnerskich w Europie i odwołuje się do wspólnych wartości europejskich. Ponadto prezesi kolei chcą wyraźnie podkreślić, że ukraińska infrastruktura kolejowa jest podstawą korytarza humanitarnego dla przesiedleńców i dostaw pomocy, takich jak żywność i produkty medyczne. To jeden z powodów, dla których koleje europejskie chcą nadal solidarnie wspierać Koleje Ukraińskie.

Andreas Matthä, Prezes zarządu ÖBB, Przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Kolejowego CER: "Koledzy z Kolei Ukraińskich pracują codziennie w niewyobrażalnych warunkach i ryzykują swoim życiem. Potrzebują naszego wsparcia, aby ruch kolejowy na Ukrainie mógł być kontynuowany. Dlatego też logiczne i słuszne jest, abyśmy jako koleje europejskie wysłali silny sygnał i zobowiązali się - ponad wszystkimi granicami państwowymi i stopniami - do udzielenia im wspólnej pomocy"

Koleje europejskie były już aktywnie zaangażowane w transport i zaopatrzenie przesiedleńców, a kilka wspólnych inicjatyw zostało z powodzeniem wdrożonych w celu dostarczenia towarów pomocowych. Ze względu na restrukturyzację ruchu, koleje stają przed szczególnym wyzwaniem także w transporcie towarowym, zwłaszcza w przewozie surowców i zboża, i liczą tu na współpracę.

Krzysztof Mamiński, Prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych, Przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei UIC i wiceprzewodniczący CER: "Polskie koleje jako pierwsze w Europie odczuły skutki sytuacji na Ukrainie. Już w pierwszych dniach po ataku Rosji z naszych pociągów, których liczba została zwiększona ze względu na napływ pasażerów, korzystali Ukraińcy uciekający przed wojną. Przez długi czas umożliwialiśmy uchodźcom bezpłatne podróżowanie na terenie kraju i do krajów sąsiednich. Na naszych dworcach, szczególnie na granicy i w dużych miastach, które były pierwszymi przystankami w drodze do bezpieczniejszego świata, powstały ośrodki recepcyjne. Dziś przed nami nowe wyzwania, czyli pomoc w transporcie towarów z Ukrainy oraz w odbudowie infrastruktury Ukrainy po wojnie."

Koleje chcą pomóc dzięki materiałom technicznym i know-how 

Europejscy szefowie kolei uzgadniają, że będą wspólnie pracować nad odbudową kolei i ich infrastruktury po zakończeniu wojny. Koleje chcą się do tego przyczynić z jednej strony pilnie potrzebnymi materiałami, a z drugiej strony wiedzą techniczną.
Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn i Wiceprzewodniczący CER, wyjaśnia: "Ukraińscy kolejarze wykonują imponującą pracę. To oni utrzymują kraj w ruchu. Mimo powtarzających się ataków na linie i stacje, operacje są kontynuowane. Ponieważ tylko sprawny system kolejowy będzie kluczem do przyszłej odbudowy kraju, Ukraina potrzebuje wystarczającego finansowania i integracji z transeuropejską siecią transportową równolegle z procesem przyjęcia do UE."

"Fundusz "Odbudowa Ukrainy" ma wspierać odbudowę 

Ponadto europejskie koleje jednogłośnie apelują do UE o utworzenie funduszu "Odbudowa Ukrainy". Celem jest szybkie i niebiurokratyczne udostępnienie środków, zwłaszcza dla kolei i infrastruktury kolejowej na Ukrainie. W końcu sprawna europejska sieć kolejowa jest niezbędna dla sprawnej europejskiej gospodarki.

Oświadczenie w sprawie digitalizacji koncentruje się na sektorze inteligentnych kolei

Prezesi europejskich kolei zgadzają się, że cyfryzacja jest kluczowym czynnikiem dla przyszłego sukcesu systemu kolejowego. W związku z tym odbyła się wymiana poglądów na temat indywidualnych oczekiwań, różnych priorytetów i strategii europejskich kolei w zakresie cyfryzacji. Wyniki tych dyskusji zostały włączone do ostatecznej wspólnej deklaracji w sprawie cyfryzacji sektora kolejowego.

Stwierdza się w nim, że cyfryzacja przyczynia się do dalszego rozwoju europejskiego systemu kolejowego i sprawia, że jest on bardziej konkurencyjny i odporny. W znacznym stopniu przyczyniłoby się to do osiągnięcia celów "Zielonego Ładu". Dlatego deklaracja definiuje działania na rzecz wspólnej europejskiej przyszłości kolejowej w pięciu obszarach.

Pod tytułem "inteligentne operacje techniczne" europejskie koleje chcą współpracować na poziomie technicznym, aby wspólnie optymalizować zdolności przewozowe na kolei, a tym samym jej konkurencyjność w porównaniu z transportem drogowym. Jednym ze wspólnych projektów wynikających z tego jest na przykład Digital Automatic Coupling (DAC).

Oprócz "inteligentnej technologii" szefowie kolei stawiają także na "inteligentną infrastrukturę". Infrastruktura kolejowa ma być zaprojektowana w taki sposób, aby uprościć transgraniczny ruch kolejowy w Europie i zwiększyć możliwości kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego. Sam transport pasażerski i towarowy również ma stać się "inteligentny" - i zharmonizowany dzięki współpracy ponad granicami państw.

Pod hasłem "Smart Ticketing" europejskie koleje angażują się we wspólną mapę drogową CER Ticketing, która ma ułatwić pasażerom m.in. rezerwację międzynarodowych biletów kolejowych.

Zmiany towarzyszące cyfryzacji sektora kolejowego w naturalny sposób dotykają również pracowników. Szefowie kolei stawiają więc na "Smart Human Resources", aby odpowiednio wcześnie wprowadzić pracowników na drogę do cyfrowej przyszłości. Ponadto do współpracy aktywnie zapraszani są partnerzy społeczni.

Na koniec prezesi zaznaczają, że dla wszystkich tych działań zmierzających do cyfryzacji sektora kolejowego niezbędne będzie wsparcie i zaangażowanie ze strony Unii Europejskiej, aby osiągnąć cele Zielonego Ładu.

Andreas Matthä podsumowuje: "Nasz CEO Summit był intensywny, produktywny i wzbogacający. Oprócz wymiany międzynarodowej, dla mnie jako gospodarza szczególnie ważne było zobowiązanie do przyjęcia wspólnych stanowisk i planów na przyszłość. Udało nam się to zrobić: Za pomocą dwóch deklaracji europejscy prezesi kolei wysyłają silne i wspólne sygnały do decydentów w UE".