KNORR-BREMSE testuje system automatycznej kontroli hamulców i buduje prototyp cyfrowego sprzęgu

KNORR-BREMSE testuje system automatycznej kontroli hamulców i buduje prototyp cyfrowego sprzęgu

11 lipca 2022 | Źródło: Knorr-Bremse / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

We współpracy z przewoźnikiem Havelländische Eisenbahn (HVLE) Knorr-Bremse wyposaża pociąg towarowy w system automatyzacji, który będzie wspierał automatyczną kontrolę hamulców. Równocześnie Knorr-Bremse produkuje pierwsze prototypy własnego DAC. Obie innowacje są systematycznie przygotowywane do wprowadzenia na rynek jako część pakietu rozwiązań dla transportu kolejowego.

 

Fot. Knorr-Bremse

 

Dr Nicolas Lange, prezes zarządu Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems i odpowiedzialny za działania rozwojowe, wyjaśnia: "Kluczem do przeniesienia ładunków na kolej jest cyfryzacja i automatyzacja sektora transportu kolejowego w Europie, który w dużej mierze zależy jeszcze - przynajmniej na razie - od operacji manualnych. Dzięki naszym obecnym inicjatywom w zakresie rozwoju nowych funkcji automatyzacji, a także naszym prototypom DAC, pokazujemy, że jesteśmy liderem w dziedzinie produkcji kluczowych innowacji, które w ciągu najbliższych kilku lat sprawią, że kolejowy transport towarowy będzie znacznie lepszy, wydajniejszy i bardziej konkurencyjny."

Automatyzacja wielu procesów zwiększa elastyczność i wydajność transportu kolejowego.

System automatyzacji FreightControl firmy Knorr-Bremse obejmuje nowy rodzaj elektroniki, który łączy centralną inteligencję wagonów z innowacyjną techniką czujników dla systemu hamulcowego. Ponieważ pociąg nie jest jeszcze wyposażony w DAC, a więc nie posiada magistrali danych dla całego pociągu, sygnał danych dla systemu kontroli hamowania jest przesyłany bezprzewodowo. Pociąg będzie doposażony od 2023 roku i ma wejść do eksploatacji w 2024 roku.

Próba ta ma dostarczyć cennych informacji na temat potencjalnych korzyści płynących ze zautomatyzowanego testowania hamulców w transporcie kolejowym. Obecnie hamulce w około 500 000 wagonów towarowych w UE są nadal testowane ręcznie przez pracowników stacji kolejowej - dlatego testowanie hamulców jest wyjątkowo czasochłonnym etapem procesu konfiguracji. Gdy próby będzie można przeprowadzać z kabiny maszynisty przy użyciu np. tabletu ręcznego, pomoże to zapewnić znacznie szybszą gotowość pociągów towarowych do odjazdu.

Knorr-Bremse wykorzysta ten test do dalszego przyspieszenia rozwoju swojego systemu automatyzacji pociągów. Oprócz zautomatyzowanej kontroli hamulców, system ten będzie obejmował inne funkcje, takie jak rozpoznawanie składu pociągu, monitorowanie integralności pociągu oraz elektropneumatyczne sterowanie hamulcami. Wraz z DAC powstanie pakiet ściśle połączonych rozwiązań dla cyfrowych pociągów towarowych. Dzięki aktywnemu udziałowi Knorr-Bremse w Europejskim Wspólnym Przedsięwzięciu Kolejowym (ERJU) pakiet ten będzie interoperacyjny, czyli w pełni kompatybilny z systemami i flotami wszystkich operatorów. W ten sposób przyczyni się on do znacznej poprawy efektywności procesów i konkurencyjności całego przemysłu kolejowego.

Kamień milowy w rozwoju sprzęgów: Knorr-Bremse produkuje pierwszy cyfrowy sprzęg automatyczny (Digital Automatic Couplers - DAC) 

Knorr-Bremse czyni również duże postępy w rozwoju DAC (FreightLink) i zmontował pierwsze prototypy w swoim głównym zakładzie w Budapeszcie. Priorytetami są bezpieczeństwo, trwałość i wydajność. Wykonany ze specjalnej stali system sprzęgający wytrzymuje ogromne siły skrętne i wzdłużne powstające podczas jazdy, hamowania i manewrowania pociągów towarowych. Jednocześnie Knorr-Bremse skupił się na optymalizacji kosztów cyklu życia DAC i zapewnieniu jego efektywnej konserwacji. Knorr-Bremse DAC jest w każdym sensie urządzeniem wspomagającym - zarówno funkcje automatyzacji pociągów, jak i usługi cyfrowe. Oprócz innych korzyści, sprawdzona wiedza Knorr-Bremse w zakresie rynku wtórnego i cyfrowego oznacza, że firma będzie mogła zaoferować klientom inteligentne usługi konserwacyjne i dodatkowe, w tym Condition-Based i Predictive Maintenance (konserwację opartą na stanie i zapobiegawczą), które zależą od analityki dużego zbioru danych zebranych w Chmurze.

Knorr-Bremse podda najnowszą konstrukcję DAC - podobnie jak nowe sprzęgi do pociągów pasażerskich - obszernym testom na swoim nowym, zbudowanym na zamówienie stanowisku badawczym w Budapeszcie, skupiając się w szczególności na sprzęganiu i rozprzęganiu pojazdów szynowych. Jeszcze w tym roku Knorr-Bremse planuje w ramach ERJU zainstalować bardziej zaawansowaną wersję DAC w składzie pociągu do testów w warunkach rzeczywistych. Do 2025 r. celem jest opracowanie - we współpracy z innymi partnerami ERJU - produktów gotowych do wprowadzenia na rynek dla przewidywanego upowszechnienia DAC. Równolegle Knorr-Bremse pracuje nad własnym elektrycznym sprzęgłem kontaktowym, które również w ramach ERJU zostanie wprowadzone na rynek.