Ukraińscy producenci taboru kolejowego kontynuują produkcję

Ukraińscy producenci taboru kolejowego kontynuują produkcję

28 lipca 2022 | Źródło: KVBZ / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pomimo wszystkich trudności związanych z sytuacją wojenną i spowolnieniem produkcji przemysłowej, niektórzy ukraińscy producenci taboru kolejowego nadal wykonują swoją pracę. Jeden z nich, Kriukowski Zakład Budowy Wagonów Kolejowych (KVBZ), rozpoczął projektowanie serii wagonów płaskich przeznaczonych na rynek europejski.

 

Kriukowski Zakład Budowy Wagonów Kolejowych. Fot. KVBZ

 

KVBZ jest największym producentem taboru kolejowego na Ukrainie i jednym z najstarszych przedsiębiorstw w kraju o 145-letniej historii. Przedsiębiorstwo rozpoczyna swoją genealogię od Kriukowskich Warsztatów Naprawy Wagonów Kolejowych zbudowanych w 1869 roku. W 1930 roku warsztaty stały się zakładem budowy wagonów kolejowych, rozpoczęto tam produkcję nowego taboru - wagonów towarowych. Dziś KRCBW to duża firma ponadnarodowa, unikalne przedsiębiorstwo typu mieszanego, gdzie na jednym obszarze produkcyjnym powstają i są wytwarzane zarówno wagony towarowe, jak i transporty o przeznaczeniu socjalnym - wagony pasażerskie trakcji lokomotywowej, międzyregionalne i podmiejskie EMU, DMU, wagony metra, schody ruchome, podwozia do wagonów towarowych i pasażerskich.

Produkcja wagonów towarowych KVBZ to wytwarzanie wagonów otwartych o podwyższonej specyfikacji, wagonów lejowych nowej generacji, wagonów cystern do przewozu produktów naftowych, wagonów specjalistycznych, kombinowanych, skrzyniowych. Ponad pół miliona kriukowskich wagonów towarowych pracowało i pracuje na głównych liniach kolejowych.

 

Wagon platforma typu Sggrss. Fot. KVBZ

 

Obecnie zakład jest w trakcie projektowania i produkcji dwóch typów wagonów platform klasy Sggrss 80' i Sggmrss 90' przeznaczonych dla różnych typów kontenerów i nadwozi wymiennych.

"W połowie 2022 roku dwa prototypy wagonu 80' przeszły już pomyślnie testy homologacyjne, a raporty z testów i inne dokumenty zostały dostarczone do NoBo w celu potwierdzenia zgodności z TSI WAG i TSI NOISE. Następnym krokiem jest proces zatwierdzenia typu w ERA i odbiór eksploatacyjny w sieci europejskiej" - poinformowało przedsiębiorstwo.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej 80 wagonów planowane jest na pierwszy kwartał 2023 roku, poinformowała ukraińska spółka. Dodatkowo wyjaśniła, że w przypadku 90 wagonów testy homologacyjne odbędą się w trzecim kwartale 2022 roku, a proces zakończy się w 2023 roku. Co zrozumiałe, ich produkcja seryjna rozpocznie się później niż w przypadku 80 wagonów.

Według KVBZ, firma obecnie "negocjuje umowy z różnymi operatorami UE i firmami leasingowymi." Jednocześnie podkreśliła, że rynek UE pozostaje jej głównym celem z planami "projektowania konkretnych wagonów na żądanie i przyjmowania odpowiednich zamówień od europejskich klientów."