ČD Cargo zamawia nowe lokomotywy Siemens MS

ČD Cargo zamawia nowe lokomotywy Siemens MS

01 sierpnia 2022 | Źródło: ČD Cargo / Zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W połowie lipca największy czeski kolejowy przewoźnik towarowy ČD Cargo i Siemens Mobility Czech Republic podpisały umowę na zakup dziesięciu interoperacyjnych wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron MS (wariant A54), których maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h.

 

Fot. ČD Cargo

 

"Od dawna mamy dobre doświadczenia z lokomotywami Siemens Vectron na czele naszych pociągów. Ich zakup umożliwił nam realizację jednego z czterech strategicznych filarów ČD Cargo, jakim jest ekspansja zagraniczna. Chcemy wykorzystać nowe lokomotywy do przewozu pociągów w kolejnych krajach o ciekawym potencjale - Holandii i Belgii - mówi Tomáš Tóth, prezes zarządu ČD Cargo, a.s. "Szczególnie interesujące są dla nas porty" - dodaje Tomáš Tóth.

"Cieszymy się, że ČD Cargo powita w swojej flocie kolejną lokomotywę Siemens Vectron. Do obecnych lokomotyw dołączy dziesięć pojazdów w wariancie wielosystemowym. To pierwszy czeski klient, który ma w swojej flocie lokomotywy Vectron z homologacją na Belgię - dodał Roman Kokšal, prezes Siemens Mobility Czech Republic. Lokomotywy dla ČD Cargo będą produkowane w zakładzie Siemens Mobility w Monachium-Allach i będą przekazywane stopniowo od drugiej połowy 2024 r. Lokomotywy posiadają zunifikowany europejski system sterowania pociągiem ETCS Level 2 Baseline 3 i są dopuszczone do eksploatacji w Czechach, Belgii, na Węgrzech, w Holandii, Niemczech, Polsce, Austrii i na Słowacji.

ČD Cargo eksploatuje już w swojej flocie 12 własnych lokomotyw Vectron MS (wariant A01), posiada dodatkowe lokomotywy w leasingu, a pod koniec ubiegłego roku zamówiła dwie lokomotywy Vectron AC z Diesel Power Module (DPM), które zostaną dostarczone w 2023 r. W sumie będzie właścicielem 24 lokomotyw Siemens Vectron.

Jeszcze w tym roku flota lokomotyw interoperacyjnych ČD Cargo ma zostać powiększona o kolejne dziesięć maszyn TRAXX MS3 firmy Alstom (dawniej Bombardier). Lokomotywy są wynikiem osobnego przetargu przeprowadzonego w ubiegłym roku i przeznaczone są dla austriackiego oddziału ČD Cargo. Na zakup lokomotyw przewoźnik otrzymał od rządu austriackiego dotację w wysokości 14% ceny zakupu z programu wspierania kolejowego transportu towarowego.

"Oprócz nowych przetargów negocjujemy również zakup lokomotyw z kontraktu zawartego z Bombardierem (obecnie Alstom), w ramach którego można skorzystać z prawa opcji na dostawę dodatkowych lokomotyw Traxx z pakietem Czechy, Słowacja, Niemcy, Austria, Polska i Węgry. Kraje, w których już dziś jesteśmy aktywni - mówił w kwietniu Tóth. Wspomniana umowa ramowa przewiduje do 50 lokomotyw, podczas gdy 11 jednostek z pierwotnego kontraktu zostało do tej pory wykorzystanych.

ČD Cargo coraz bardziej skupia się na transporcie międzynarodowym i niedawno uzyskało licencję na działalność w Chorwacji. "Już 62% wszystkich naszych przewozów można zaklasyfikować jako międzynarodowe - tzn. mają swój początek, koniec lub tylko tranzyt przez nasz kraj. Nowe lokomotywy w barwach ČD Cargo należy teraz postrzegać jako generacyjną odnowę części naszej floty i oczywiście wraz z wprowadzeniem ETCS coraz częściej będzie je można zobaczyć także na czele naszych pociągów na liniach korytarzowych w Czechach - dodał Tóth.