Art in Energy: tramwaje ciągle mają przyszłość

Art in Energy: tramwaje ciągle mają przyszłość

10 sierpnia 2022 | Źródło: Forhang - Silesia Strategie Komunikacyjne
PODZIEL SIĘ

W Krakowie budowana jest linia tramwajowa do Mistrzejowic, w Olsztynie – na Jarotach. Ale to nie koniec. Jest jeszcze Warszawa, Poznań, Gdańsk, Bydgoszcz, Toruń, Szczecin, Wrocław i Sosnowiec - w tych miastach trwają teraz prace nad rozbudową linii tramwajowych. Zdaniem Art in Energy budowa nowych i rozbudowa już istniejących linii tramwajowych ma przyszłość i ekonomiczne uzasadnienie.

Fot. Forhang - Silesia Strategie Komunikacyjne

 

- Musimy pamiętać, że budowa sieci tramwajowych jest porównywalna z budową sieci kolejowej, z tym, że ze względu na mniejsze napięcia zasilania i mniejszą prędkość jazdy tramwaju stawia mniejsze wymagania zarówno projektantom, jak i wykonawcom, – co zdecydowanie ułatwia zadanie i generuje mniejsze koszty. W czasach, kiedy tak dużo mówimy o elektryfikacji transportu, warto o tym pamiętać - uważa Sławomir Sztuka, dyrektor Działu Budowlanego.

Patrząc na duże miasta i aglomeracje, nie tylko zresztą w Polsce, warto zastanowić się, czy kluczem do usprawnienia dojazdów do centrów miast z peryferyjnych dzielnic i udrożnienia coraz bardziej zakorkowanych ulic nie jest właśnie tramwaj. Publiczny transport – nie tylko pasażerski, ale także towarowy - ma wiele zalet. Pozwala na znaczące oszczędności czasu i paliw kopalnych. Do tego należy dodać mniejszą emisję spalin, co wiąże się z korzyścią dla władz miasta - w ten sposób pokazują, że dbają o środowisko i dobrostan mieszkańców.

Art in Energy zdobywało doświadczenie w realizacji zadań związanych z budową linii tramwajowych, pracując nad przebudową łódzkiej linii tramwajowej przy  Al. Śmigłego-Rydza i współpracą z MPK Łódź.

 

Fot. Forhang - Silesia Strategie Komunikacyjne

 

- Warto wspomnieć, że realizowaliśmy tam roboty w zakresie zabudowy konstrukcji wsporczych oraz odpowiadaliśmy za kompleksowe wywieszenie sieci łańcuchowej dwutorowej z przewodem jezdnym miedzianym typu DjpS-100 i liną nośną miedzianą typu L95, wywieszenie sieci płaskiej dwutorowej z pojedynczym przewodem jezdnym miedzianym typu DjpS-100 z wpięciem w funkcjonującą sieć ulicy Przybyszewskiego i al. Mickiewicza. Dziś te odcinki są eksploatowane bezawaryjnie - podsumowuje Sławomir Sztuka.

Obecnie firma Art in Energy jest zaangażowana w realizację inwestycji tramwajowych w Łodzi i Krakowie.

- Specjalizujemy się w kompleksowej budowie sieci trakcyjnych, począwszy od wykonania fundamentów konstrukcji wsporczych, poprzez zabudowę konstrukcji, skończywszy na wywieszeniu sieci trakcyjnej płaskiej lub łańcuchowej i realizacji elementów zasilania, w tym budowie podstacji wraz z wyposażeniem. Mamy niezbędne zasoby i doświadczenie w pracach związanych z elektroenergetyką i trakcją elektryczną, gwarantujące bezawaryjne zasilanie taboru - dodaje S. Sztuka.

 

Fot. Forhang - Silesia Strategie Komunikacyjne

Kiedy pytamy w Art. in Energy, czy warto inwestować w tramwaje, zamiast rozwijać system kolei podmiejskich, odpowiadają, że zdecydowanie tak. Linie tramwajowe mogą okazać się prostsze i łatwiejsze w utrzymaniu niż system dojazdowych kolei miejskich. - Przede wszystkim dostęp do sieci jest łatwiejszy i szybszy, większość sieci znajduje się bezpośrednio nad ulicą, nie wymaga to skomplikowanych procedur utrzymania ruchu i związanej z tym infrastruktury wraz z personelem obsługującym, jak w przypadku sieci kolejowej – wyjaśnia dyr. Sztuka. Często wyodrębnione trasy tramwajowe z ogólnodostępnych ciągów komunikacyjnych zapewniają uniknięcie korków oraz szybszy i sprawniejszy transport pasażerów.