Utworzenie pierwszego bezpośredniego połączenia kolejowego Rijeka - Republika Czeska.

Utworzenie pierwszego bezpośredniego połączenia kolejowego Rijeka - Republika Czeska.

18 sierpnia 2022 | Źródło: ITCSI / RailTarget.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W maju ubiegłego roku ČD Cargo założyło w Zagrzebiu spółkę ČD Cargo Adria, której celem jest ekspansja na Bałkany. Rezultaty są już widoczne w postaci bezpośredniego regularnego połączenia pomiędzy Rijeką w Chorwacji a terminalem Paskov w Ostrawie.

 

Załadunek kontenerów na pociągi w AGCT. Fot. ITCSI

 

Polityka zagraniczna ČD Cargo, największego czeskiego przewoźnika, przynosi efekty. Założona przez niego spółka ČD Cargo Adria zdobyła bardzo interesujący kontrakt, a mianowicie bezpośrednie regularne połączenie pomiędzy chorwacką Rijeką a ostrawskim Paskovem przez Adriatic Gate Container Terminal (AGCT). Kontrakt otrzymała od firmy Maersk i będzie realizować to połączenie kolejowe.

Dyrektor wykonawczy AGCT Emmanuel Papagiannakis powiedział w komunikacie prasowym - "Rynek czeski jest jednym z najważniejszych rynków w Europie ze znaczącym ośrodkiem produkcyjnym i rynkiem konsumenckim. Obecnie istnieje kilka regularnych tygodniowych zintegrowanych pociągów pomiędzy Rijeką, Serbią, Bośnią i Węgrami z przedłużeniem do Słowacji. Doceniamy firmę Maersk za podjęcie tej inicjatywy, która dodaje bezpośrednie połączenie kolejowe do Czech. Potwierdza to również rosnące znaczenie AGCT jako bramy do Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej."

Dzięki temu widać, że ČD Cargo ma dużą szansę zaistnieć na lokalnym rynku, a tym samym zbudować podstawy do ekspansji na inne kraje bałkańskie. Jeśli to się uda, Czechy mogą stać się w przyszłości bramą Bałkanów do Europy Środkowej. Nie możemy również pominąć faktu, że kraje bałkańskie starają się wejść do Unii Europejskiej, co mogłoby uprościć stosunki handlowe. Do krajów kandydujących należą obecnie Serbia, Albania i Macedonia Północna.