Nowy przetarg na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy odcinka Kowno - Wilno

Nowy przetarg na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy odcinka Kowno - Wilno

29 sierpnia 2022 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koordynator globalnego projektu Rail Baltica i spółka joint venture RB Rail AS ponownie ogłosiły przetarg na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy odcinka Kaunas Urban Node - Vilnius Urban Node. Będzie on realizowany we współpracy z firmą LTG Infra, która jest odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica na Litwie.

 

Fot. Rail Baltica

 

Oczekuje się, że pierwszy etap zamówień zostanie zakończony do końca 2022 r., co pozwoli na przystąpienie do realizacji drugiego etapu. Podpisanie umowy na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy nowej linii o długości 65 km od węzła miejskiego Kowno do węzła miejskiego Wilno planowane jest w drugiej połowie 2023 roku. Wnioski na etapie kwalifikacji przewidywane do 14 października 2022 r.

"Jednym z naszych kluczowych celów strategicznych jest zapewnienie zdrowej i przejrzystej konkurencji w zamówieniach Rail Baltica, stale rozwijając najlepsze praktyki.  Ponowne uruchomienie pomoże włączyć do rozporządzenia o zamówieniach publicznych zmienione wymagania dotyczące kwalifikacji, co pozwoli na szersze uczestnictwo  rynku" - powiedział Marius Narmontas, dyrektor litewskiego oddziału RB Rail AS.

Przedmiotem niniejszego przetargu jest świadczenie usług projektowania i nadzoru projektowego dla budowy podtorza kolejowego, nawierzchni kolejowej, a także związanych z nimi obiektów budowlanych na nowym odcinku dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej o standardowej szerokości toru (1435 mm) Rail Baltica od węzła miejskiego w Kownie do węzła miejskiego w Wilnie. Wstępny zakres odcinka głównej linii kolejowej Rail Baltica od węzła miejskiego w Kownie do węzła miejskiego w Wilnie obejmuje dwutorową linię kolejową o szerokości toru 1435 mm o długości ok. 65 km, przebudowę ok. 16 km istniejącej linii kolejowej o szerokości toru 1520 mm, 3 pętle przelotowe, 10 wiaduktów drogowych, 1 tunel drogowy, 13 wiaduktów kolejowych, 8 przejść dla zwierząt, 15 przepustów oraz inną infrastrukturę i zbrojenie.

Cały kontrakt jest podzielony na mniejsze części. Usługi projektowania głównego obejmują takie działania jak badania terenu, propozycje projektowe, projekty główne wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Kontrakt przewiduje również świadczenie usług Szczegółowego Projektu Technicznego i Nadzoru Autorskiego nad Projektem, które będą świadczone na życzenie.

Pociągi na linii kolejowej Rail Baltica będą mogły jechać z prędkością do 249 km/h. Celem jest usunięcie obecnego brakującego ogniwa połączenia o szerokości torów UE pomiędzy krajami bałtyckimi z resztą korytarza sieci bazowej Morze Północne - Bałtyk oraz znaczne zwiększenie połączeń pomiędzy głównymi miastami wzdłuż korytarza, efektywna synergia z istniejącą siecią kolejową w krajach bałtyckich oraz zapewnienie multimodalnych połączeń z drogami, portami i lotniskami. Planuje się, że rejon Wilna będzie obsługiwany przez wszystkie planowane usługi transportu pasażerskiego na Rail Balitca: pociągi dużych prędkości, regionalne i nocne.