W drodze europejskiego przetargu NS wskazał producenta pociągów CAF S.A. jako preferowanego oferenta na dostawę 60 nowych pociągów. W ostatniej rundzie przetargu (tzw. Best and Final Offer) ważne oferty złożyło czterech renomowanych producentów pociągów. CAF S.A. uzyskał najlepszy wynik spośród czterech oferentów w zakresie połączenia obowiązujących kryteriów cenowych i jakościowych, które obejmowały koszty inwestycyjne, niezawodność, możliwość konserwacji pociągów, efektywność energetyczną, projekt pociągu dla pasażerów/osób oraz wsparcie po dostawie.
W najbliższych tygodniach rozpocznie się okres, w którym pozostałe strony, nie będące preferowanym oferentem, będą mogły odwołać się od zamierzonego rozstrzygnięcia. Dopóki trwa ten okres, NS nie może wygłaszać żadnych merytorycznych komunikatów dotyczących nagrody. Następnie NS rozpocznie negocjacje z CAF S.A. w celu sfinalizowania kontraktu na dwupokładowe pociągi. Po podpisaniu tej umowy pod koniec roku rozpocznie się faza projektowania z producentem w celu sfinalizowania projektu. Po tym nastąpi obszerna faza produkcji, testów/dopuszczeń i prób. Nowe dwupokładowce docelowo zastąpią część obecnych dwupokładowców NS (DDZ) i powinny zacząć kursować w 2028 roku.
Duża pojemność i dostępność
Przetarg dotyczy pociągu składającego się zarówno z wagonów jednopokładowych, jak i dwupokładowych, który łączy potrzebę dużej pojemności z dobrą dostępnością i jest przystosowany do prędkości do 160 km/h. W sumie zamówienie podstawowe obejmuje 30 czterowagonowych i 30 sześciowagonowych wagonów piętrowych o łącznej liczbie około 30 000 miejsc siedzących. Ponadto istnieje możliwość dalszego rozszerzenia floty w przyszłości dzięki różnym opcjom dodatkowych zamówień oraz zamówienia podobnych pociągów dla ruchu transgranicznego.