Talgo zaprezentował na targach InnoTrans w Berlinie swoją platformę pociągów intercity.

Talgo zaprezentował na targach InnoTrans w Berlinie swoją platformę pociągów intercity.

25 września 2022 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Podczas targów hiszpańska firma położyła szczególny nacisk na swoje Intercity Talgo 230, takie jak nowy ICE L, określany jako nowa referencja rynku europejskiego i jeden z produktów, który wzbudził największe oczekiwania podczas spotkania. Ta kategoria dla pociągów dalekobieżnych opiera się na doświadczeniu Talgo jako producenta bardzo szybkich pociągów, takich jak Talgo Avril, charakteryzuje się tym, że jest zwykłą opcją dla połączeń w Europie Zachodniej, stanowiącej trzon połączeń międzynarodowych.

 

 

 

Fot. Talgo S.A.

 

Nowy pociąg dalekobieżny Talgo ICE L będzie nowym standardem niemieckiego operatora Deutsche Bahn, z formułą opartą na trakcji lokomotywowej i ciągniętych wagonach pasażerskich. Jego prezentacja w Berlinie wzbudziła szczególne zainteresowanie wyspecjalizowanej publiczności. Innymi iteracjami platformy Intercity Talgo 230, dzięki której firma aspiruje do pozycji wzorca na rynku pociągów dalekobieżnych, są pociągi sprzedane przez Talgo operatorowi DSB w Danii oraz firmie ENR w Egipcie.

Pociągi Talgo 230 to pociągi wielosystemowe, kompatybilne z różnymi napięciami zasilającymi i różnymi systemami sygnalizacji, co sprawia, że są one międzynarodowe i interoperacyjne. Ponadto formuła lokomotywy i wagonu doczepnego znacznie upraszcza tworzenie połączeń międzynarodowych. Jest to niezbędne na rynku kolejowym charakteryzującym się fragmentacją technologiczną i regulacyjną.

 

Wagon Intercity Talgo 230, nowy ICE L dla DB. Fot. Bahnblogstelle.net

 

Pociągi te mają być najbardziej przyjaznym i najbardziej dostępnym rozwiązaniem dla tworzenia tras długodystansowych w Europie, które mogą atrakcyjnie konkurować z samolotem, w szczególności dzięki modułowości oferty obejmującej m.in. wnętrza do obsługi połączeń nocnych.

Ponadto, warto zwrócić uwagę na ich profil ekologiczny, dzięki temu, że ważą do 20% mniej, biorąc pod uwagę wagę na pasażera, w porównaniu z innymi pociągami w swojej kategorii. Ich niewielka masa i architektura pozwalają operatorom na zmniejszenie zużycia energii, a tym samym emisji CO2. ICE L został zaprojektowany jako pociąg uniwersalny, z liczbą i typologią wagonów pasażerskich, które można konfigurować w zależności od zapotrzebowania, co zapewnia operatorom elastyczność, oszczędność kosztów i efektywność energetyczną.

Ekologiczne pociągi na wodór, baterie i włókno węglowe - zielona mieszanka

Talgo pokazało również najnowsze postępy swojego projektu podwójnego pociągu wodorowo-elektrycznego TPH2, który waliduje zastosowanie technologii zielonego wodoru w rzeczywistych warunkach operacyjnych. Pociąg jest wyposażony w technologię wodorowych ogniw paliwowych i baterii i obecnie przechodzi udane testy dynamiczne we współpracy z firmą Repsol. Dodatkowo, firma opracowuje inteligentne oprogramowanie, które przydzieli najbardziej wydajne źródło energii na tych odcinkach, na których nie ma sieci trakcyjnej. Ten pociąg laboratoryjny będzie zwieńczeniem rozwoju regionalnego pociągu Talgo, nazwanego Vittal One. 

Zasilany w całości wodorem pochodzącym w 100% ze źródeł odnawialnych (tzw. zielony wodór) pociąg regionalny Vittal One będzie mógł poruszać się po niezelektryfikowanych torach bez spalania paliw kopalnych, z zasięgiem 800-1000 km między tankowaniami, a także będzie miał możliwość poruszania się pod konwencjonalną siecią trakcyjną na liniach konwencjonalnych oraz trzeci rodzaj napędu: akumulatory, które będą ładowane zarówno podczas hamowania, jak i podczas jazdy na odcinkach zelektryfikowanych.

 

Fragment wagonu pasażerskiego z konstrukcją z włókna węglowego. Fot. Talgo

 

50% lżejsza konstrukcja z włókna węglowego

Firma Talgo wykorzystała targi Innotrans do wykazania możliwości zastosowania materiałów kompozytowych (kompozytów) w kluczowych elementach konstrukcyjnych taboru kolejowego. Firma zaprezentowała charakterystyczną konstrukcję toczną - bez stałych osi, zwaną podwoziem - która wykonana jest z włókna węglowego, tytanu i stali o wysokiej wytrzymałości, w przeciwieństwie do stosowanej obecnie stali konstrukcyjnej. Talgo pokazało również fragment szybkiego wagonu pasażerskiego (330 km/h w ruchu komercyjnym) wykonany w całości z włókna węglowego, który mógłby zastąpić konstrukcję wykonaną obecnie z aluminium.

Zastosowanie tych materiałów, będące nowością w kolejnictwie, umożliwia zmniejszenie masy konstrukcji tych elementów nawet o 50%, co przyczynia się do zmniejszenia całkowitego zużycia energii, lub zwiększenia ładowności pociągu. W ten sposób wdrożenie stojaków i boksów kolejowych, takich jak prezentowane w Berlinie, zwielokrotniłoby wydajność jednostkową na jednego pasażera i zmniejszyło zużycie energii ze względu na zmniejszenie ogólnej lekkości pociągu.

Sztuczna inteligencja dla najnowocześniejszej konserwacji

Ponadto Talgo zaprezentowało swoje innowacyjne rozwiązania inżynieryjne w zakresie zaawansowanej konserwacji, które stanowią podstawę planu digitalizacji firmy. Wśród różnych linii rozwojowych firma przedstawiła swoją platformę TSMART, cyfrowy pakiet natywny, który umożliwia operatorom kolejowym dostęp do predykcyjnego inteligentnego utrzymania pociągów i pozostawienie za sobą starych planów prewencyjnego utrzymania pociągów opartych na harmonogramach interwencji. 

Rewolucyjna inteligentna konserwacja predykcyjna prowadzona przez Talgo jest w stanie przewidzieć potencjalne awarie poprzez analizę informacji, które pociąg przesyła w czasie rzeczywistym za pośrednictwem tysięcy czujników i które mogą przekraczać 5 GB na pojazd dziennie. Jest to możliwe dzięki technikom sztucznej inteligencji opartym na uczeniu się maszynowym oraz na infrastrukturze chmury obliczeniowej. 

 

Talgo S.A. jest wiodącą firmą w zakresie projektowania, produkcji i konserwacji lekkich pociągów dużych prędkości, obecną w przemyśle między innymi w Hiszpanii, Niemczech, Kazachstanie, Uzbekistanie, Arabii Saudyjskiej i Stanach Zjednoczonych. Spółka jest uznawana na poziomie międzynarodowym za swoją zdolność do innowacji, unikalną, wyróżniającą się technologię i niezawodność. Talgo jest głównym dostawcą pociągów dla Renfe w ramach projektu dużych prędkości dla linii kolejowej "Haramain" między Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Talgo jest również producentem wybranym przez niemieckiego operatora Deutsche Bahn i duńskiego operatora DSB do dekarbonizacji mobilności za pomocą pociągów dalekobieżnych Talgo 230.