Stadler dostarczy pierwszy na świecie w pełni zautomatyzowany pojazd szynowy z napędem zębatkowym

Stadler dostarczy pierwszy na świecie w pełni zautomatyzowany pojazd szynowy z napędem zębatkowym

28 września 2022 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Firmy Appenzeller Bahnen (AB) i Stadler podpisały umowę na produkcję i dostawę pojazdu szynowego z napędem zębatym dla linii kolejowej Rheineck-Walzenhausen. Kontrakt obejmuje wyposażenie pojazdu w rozwiązanie CBTC (Communication-Based Train Control) firmy Stadler. Nowy pociąg na linii Rheineck-Walzenhausen będzie pierwszym na świecie w pełni zautomatyzowanym lądowym pojazdem szynowym z napędem zębatkowym.

 

Fot. Stadler Rail

 

Pociąg używany obecnie przez Appenzeller Bahnen (AB) na linii Rheineck-Walzenhausen jest eksploatowany od ponad 64 lat i ze względu na swój wiek wymaga wymiany. AB zamawia nowy pojazd z mechanizmem zębatkowym od Stadler, który będzie wyposażony w pełni zautomatyzowaną obsługę kolei. 

Technologia sygnalizacyjna firmy Stadler dla zautomatyzowanej eksploatacji kolei. Po raz pierwszy firma Stadler wyposażyła górski pojazd szynowy w swoje własne rozwiązanie CBTC (CommunicationBased Train Control). Umożliwia to zautomatyzowaną i bezobsługową jazdę w zależności od poziomu rozbudowy systemu.
Stadler wdraża w AB najwyższy, 4 poziom automatyzacji (GoA4). Oznacza to, że obsługa pociągu może być w pełni zautomatyzowana i pozbawiona maszynisty. Na pokładzie nie ma już żadnego pracownika, a wszystkie operacje są zautomatyzowane.

 

Wizualizacja: Stadler Rail

 

W pełni zautomatyzowane koleje istnieją już w tunelach lub na zamkniętych torach, gdzie ryzyko pojawienia się przeszkód na na linii można bezpiecznie wykluczyć. Tak jest na przykład w przypadku metra w Lozannie w Szwajcarii. Na całym świecie dziesiątki linii kolejowych są już eksploatowane jako systemy zamknięte, gdzie torowisko musi być monitorowane, aby upewnić się, że nie ma żadnych przeszkód. Jednak nowy pojazd na linii Rheineck-Walzenhausen będzie w pełni zautomatyzowanym pociągiem działającym jako system otwarty w warunkach swobodnego pola. Rozwiązanie CBTC musi zatem przejąć również monitorowanie torów i wykrywanie przeszkód. Nowy pociąg na linii Rheineck- Walzenhausen będzie pierwszym na świecie w pełni zautomatyzowanym lądowym pojazdem szynowym z napędem zębatym. Oddanie do użytku planowane jest na 2026 rok. 

"Wdrożenie zautomatyzowanej i bez maszynisty eksploatacji na linii Rheineck-Walzenhausen to kamień milowy w digitalizacji operacji kolejowych. Projekt ten będzie stanowił cenną pionierską pracę dla zautomatyzowanego transportu kolejowego kolejowych na trasach międzymiastowych. Skorzystają na tym projekty cyfryzacji kolei na całym świecie. Jesteśmy Jesteśmy dumni z tego, że możemy być liderem we współpracy z Appenzeller Bahnen i cieszymy się na współpracę," mówi Marc Trippel, Szef Działu Sygnalizacji Stadlera.