W ramach modernizacji linii kolejowej między Brnem a Adamovem na czwartek i piątek zaplanowano próby obciążeniowe mostów nad rzeką Svitavą oraz drogą 374 na wylocie z Adamova w kierunku Babic nad Svitavou. Stworzyły one niezapomniane widowisko dla miłośników kolei.
Budowniczowie wykorzystali do testów dwa parowozy 486.007 (Zielony Anton) i 475.196 (Szlachciańka), lokomotywę spalinową Siergiej T679.1168 (w Polsce nazywaną - Gagarinem) oraz lokomotywę elektryczną E669.2133.
"Do prób obciążeniowych wymagane było obciążenie statyczne o masie minimalnej około 550 ton, które te lokomotywy spełniły - podała Administracja Kolei - zarządca czeskiej infrastruktury kolejowej.
Według Zarządu Kolei prace przebiegają zgodnie z planem, więc pociągi wrócą na linię między Brnem a Blansko po rocznym zamknięciu 11 grudnia br. Na odcinku Brno - Adamov oba tory zostały już położone, na odcinku w dół rzeki w kierunku Blansko tory są jeszcze układane.
"Na całym odcinku kontynuowane są prace związane z układaniem kabli, budową sieci trakcyjnych i ekranów akustycznych, trwają również prace przy konstrukcjach podziemnych. Instalowane są sygnalizatory, kończone są mosty, tunele i ściany oporowe, a modyfikacja zboczy skalnych trwa" - powiedział Dušan Gavenda, rzecznik Zarządu Kolei.
Modernizacja linii Brno - Blansko podzielona jest na trzy budowy o łącznej wartości ok. 6 mld CZK: Brno-Maloměřice - Adamov, modernizacja peronów na stacji kolejowej Adamov, Adamov - Blansko.