20. nowych pociągów elektrycznych wyprodukowanych przez Stadlera trafi do Kolei Fińskich.

20. nowych pociągów elektrycznych wyprodukowanych przez Stadlera trafi do Kolei Fińskich.

30 października 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koleje Fińskie (VR) poinformowały, że zdecydowały się na zakup 20 pociągów elektrycznych do obsługi połączeń podmiejskich kosztem około 250 mln euro. Pojazdy dostarczy szwajcarski producent Stadler, którego oferta uznana została za najkorzystniejszą w przetargu. Zakup obejmuje również opcję zamówienia przez VR dodatkowych 50 pociągów elektrycznych oraz ich utrzymanie. Pozostaje jednak jeszcze 14 dni z możliwością odwołania się innych uczestników przetargu od decyzji w sprawie wyboru oferty. Umowa będzie mogła być podpisana najwcześniej po tym terminie. 

Sm5 (Flirty Stadlera) zakupione w ramach kontraktu z 2006 roku. Fot. Stadler

 

W lipcu 2019 roku VR ogłosiło, że planuje zainwestować około 250 milionów euro w zakup nowej floty pociągów podmiejskich. Nowa flota zastąpiłaby starą flotę pojazdów klasy Sm2 używaną obecnie w usługach miejskich w południowej Finlandii.

Sm2 to klasa elektrycznych zespołów trakcyjnych używanych przez VR w ruchu podmiejskim w rejonie Helsinek. Pięćdziesiąt jednostek Sm2 zostało zbudowanych w latach 1975-1981 przez Valmet w Tampere. Wszystkie jednostki Sm2 zostały całkowicie odnowione w latach 2002-2011. Jedynie nadwozie i technika pozostały w większości nietknięte. Wiele zmian jest widocznych dla pasażerów, m.in. inny typ siedzeń, nowoczesne toalety i nowa kolorystyka składająca się z białej karoserii z zielonym pasem dolnym.

 

Pociąg Sm2 w służbie Kolei Fińskich. Fot. fi.wikipedia.org

 

Poza wspomnianymi pociągami Sm2 VR eksploatuje 30 nowszych niskopodłogowych pociągów Sm4, które weszły do eksploatacji w latach 1999-2005.

 

Sm4 eksploatowany przez Koleje Fińskie. Fot. en.wikipedia.org 

 

Według VR zakup nowych pociągów podmiejskich jest niezbędną inwestycją odtworzeniową, która ma zapewnić ciągłość i rozwój ruchu podmiejskiego.

Oprócz Stadlera w przetargu uczestniczyły także Bombardier Transportation, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), Hitachi Rail, Siemens Mobility i Skoda Transtech.

VR zwraca uwagę, że rosyjska inwazja na Ukrainę i globalna niepewność polityczna mają istotny wpływ na działalność i rentowność firmy. Istnieje między innymi ryzyko, że przedłużająca się wojna osłabi ogólny wzrost gospodarczy, podniesie ceny energii i przyspieszy inflację.

Przewiduje się, że wyjątkowo wysokie ceny energii elektrycznej będą miały negatywny wpływ na rentowność przewozów pasażerskich w dalszej części roku.

VR uważa jednak, że w dłuższej perspektywie jego działalność będzie wspierana przez megatrendy, jakimi są świadomość ekologiczna i urbanizacja.