Powstanie trzeci transgraniczny port kolejowy między Chinami a Kazachstanem.

Powstanie trzeci transgraniczny port kolejowy między Chinami a Kazachstanem.

07 listopada 2022 | Autor: Majorie van Leijen / Railfreight.com | Źródło: Railfreight.com / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Obiekt będzie zlokalizowany między portem Baktu w Tacheng, Xinjiang i obwodem Abai w Kazachstanie, na północ od dwóch istniejących portów kolejowych między krajami. Poinformował o tym ambasador Kazachstanu w Chinach Shahrat Nureshev na konferencji prasowej zorganizowanej przez ambasadę Kazachstanu w Chinach.

Zdjęcie ilustrujące. Fot. Koleje Kazachstańskie

 

Oba kraje omawiały możliwość trzeciego portu kolejowego na początku tego roku, ale nie ujawniły jeszcze lokalizacji. Nie jest jasne, jakie są ramy czasowe projektu. Uznano jednak pilną potrzebę zwiększenia przepustowości na granicy.

Priorytetem są pociągi euroazjatyckie

Obecnie kolejowy ruch towarowy między Chinami a Kazachstanem przebiega głównie przez porty graniczne Alashankou-Dostyk i suchy port kolejowy Khorgos. Khorgos, który został dodany znacznie później jako port kolejowy między krajami, jest najbardziej wysuniętym na południe terminalem na granicy. Obecnie kolejowy ruch towarowy jest mniej więcej równo rozłożony między porty.

Jednak oba terminale są często zatłoczone. Jeśli chodzi o pociągi między Europą a Chinami, stanowią one 90 procent całego ruchu, a następnie mamy regionalny kolejowy ruch towarowy. Ponieważ ruch euroazjatycki ma pierwszeństwo przed ruchem regionalnym, ten ostatni jest zagrożony w przypadku zatorów na granicy.

Rozbudowa istniejących terminali

Niedobór przepustowości na granicy jest dobrze znanym problemem i przez lata znaleziono rozwiązanie w rozbudowie przepustowości w istniejących terminalach. Suchy port Khorgos Gateway w Kazachstanie uruchomił w tym roku nowy zestaw torów kolejowych 1435 mm w swoich obiektach Dzięki nowym torom terminal zwiększył swoją zdolność przeładunkową z 9-10 pociągów dziennie do 19-20 pociągów dziennie.

Podobnie Kazachstan znacznie zwiększył przepustowość portu kolejowego Dostyk od 2021 roku. W maju br. oddano do użytku drugi etap nowej stacji przeładunkowej w porcie kolejowym Dostyk, a roczny wolumen przeładunków wzrósł ze 160 tys. TEU do 320 tys. TEU.

Trzeci port kolejowy

Trzeci port kolejowy był już przewidziany przez chiński rząd, gdy opracowywał plan budowy i rozwoju kolei Chiny-Europa (2016-2020). W 2019 roku otwarto linię kolejową Karamay-Tajeng, która położyła podwaliny pod trzeci kanał transgraniczny.

Chiny są największym partnerem handlowym Kazachstanu. W ciągu ostatnich 30 lat wielkość handlu między dwoma krajami wzrosła ponad 70 razy i osiągnie 25,2 mld USD w 2021 r. Od stycznia do września tego roku wolumen handlu osiągnął 23,2 mld USD i wzrósł o 22,5%.