Rząd egipski przyznał kontrakt na obsługę pierwszej sieci szybkich kolei w kraju firmie Deutsche Bahn. Umowa między Egiptem a Deutsche Bahn została podpisana podczas konferencji klimatycznej ONZ. Kontrakt, który początkowo będzie realizowany przez 15 lat, opiewa na jednocyfrową kwotę miliarda euro.
W imieniu DB, jej spółka zależna DB International Operations (DB IO) podejmie się realizacji największego projektu kolejowego w historii Egiptu na dwóch tysiącach kilometrów tras, szóstej co do wielkości sieci szybkiej kolei na świecie. Konsorcjum pod przewodnictwem Siemens Mobility buduje infrastrukturę i dostarcza pojazdy do przewozu osób oraz lokomotywy.
Niko Warbanoff, prezes zarządu DB E.C.O. Grupa -"Pomagamy milionom ludzi w Egipcie cieszyć się nowoczesną mobilnością i zapewniamy przyjazny dla klimatu transport towarów koleją. Nowy system kolejowy napędza rozwój gospodarczy Egiptu i zapewnia większą ochronę klimatu, z czego korzystamy również my wszyscy."
Pierwsza linia sieci transportowej połączy regiony metropolitalne Aleksandrii, Kairu i Nowej Stolicy Administracyjnej już w 2025 roku ("Suez Canal on Rails" - "Kanał Sueski na szynach"). Dzięki dwóm kolejnym liniom i 60 stacjom Kair i Abu Simbel, a także Luksor z Hurghadą nad Morzem Czerwonym zostaną otwarte dla transportu kolejowego. Ostatecznie dostęp do nowej sieci powinno mieć 90 proc. mieszkańców Egiptu. Przewiduje się, że do 2050 roku populacja wzrośnie z obecnych 105 mln do 160 mln osób - w połączeniu z przeciążeniem ruchu drogowego.
DB IO przejmie eksploatację infrastruktury i pojazdów w transporcie szybkim, regionalnym i towarowym, jak również utrzymanie stacji i zajezdni. W tym celu DB IO wchodzi w spółkę joint venture z egipską firmą Elsewedy Electric (EE).
Warbanoff - "Cieszymy się, że poprzez obsługę nowego systemu kolejowego w Egipcie możemy wnieść znaczący wkład w zmianę środka transportu na kolej, aktywną ochronę klimatu i rozwój gospodarczy tego kraju. Oprócz znaczenia politycznego, zwłaszcza w zakresie aktywnej ochrony klimatu i wspierania gospodarki, projekt oferuje potencjał silnej kolei niemieckiej w zakresie współpracy technologicznej i zabezpieczenia wykwalifikowanej siły roboczej."
Nowy system kolejowy o dużej przepustowości jest głównym filarem zrównoważonej rozbudowy egipskiej infrastruktury transportu publicznego. Oprócz skrócenia o połowę czasu podróży dla 30 milionów ludzi dzięki samej linii nr 1, projekt przyczynia się jednocześnie do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.
Niemiecki system kolejowy skorzysta na tym mega projekcie. Transfer technologii i wiedzy oraz wnioski ze współpracy z Siemens Mobility przyniosą korzyści projektom w Niemczech. Wygenerowane zyski będą reinwestowane w Niemczech.
Jako specjalista w zakresie eksploatacji i utrzymania systemów transportu kolejowego, DB IO jest odpowiedzialna za międzynarodowe projekty operatorskie poza Europą. Po dużych kontraktach w Kanadzie i Indiach, projekt w Egipcie jest trzecim dużym międzynarodowym projektem transportowym dla DB IO w 2022 roku.