Pierwszy pojazd największej na świecie floty pociągów na wodór zaprezentowany we Frankfurcie

Pierwszy pojazd największej na świecie floty pociągów na wodór zaprezentowany we Frankfurcie

20 listopada 2022 | Źródło: Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Związek Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) wraz z partnerami z polityki, firmami transportowymi i usługodawcami zaprezentował we Frankfurcie pierwszy pociąg z ogniwami paliwowymi, który od grudnia będzie jeździł w sieci Taunus. Po prezentacji pociągu w warsztacie DB w Griesheim, pasażerowie odbyli jazdę próbną na nowej stacji tankowania wodoru firmy Infraserv Höchst w parku przemysłowym Höchst.

Jednostka Alstom Coradia iLint do obsługi sieci Taunus. Fot. RMV / Arne Landwehr

 

Pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. 

Coradia iLint firmy ALSTOM to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, które generuje energię elektryczną do napędu. Bateria trakcyjna tymczasowo przechowuje nadmiar wytworzonej energii elektrycznej oraz energię odzyskaną podczas hamowania. Bogato i komfortowo wyposażone zespoły trakcyjne są równie ciche jak elektryczne zespoły trakcyjne i lokalnie bezemisyjne, ponieważ emitują do środowiska jedynie parę wodną i ciepło.

Od grudnia pierwsze pojazdy z floty 27 pociągów zaczną kursować w sieci Taunus, początkowo na linii RB15. Pozostałe pojazdy będą dostarczane sukcesywnie do wiosny i stopniowo przyjmowane do eksploatacji. Sieć Taunus obejmuje cztery linie, z których część nie została jeszcze zelektryfikowana:

RB11 (Frankfurt-Höchst - Bad Soden)
RB12 (Frankfurt - Königstein)
RB15 (Frankfurt - Brandoberndorf)
RB16 (Bad Homburg - Friedberg)

Linie będą obsługiwane przez Regionalverkehre Start Deutschland GmbH (start). Spółka zależna będąca w całości własnością DB, która z powodzeniem obsługuje już dwie sieci w północnych Niemczech, zwyciężyła w ogólnoeuropejskim przetargu i w grudniu zastąpi dotychczasowego operatora, firmę Hessische Landesbahn GmbH. W celu zapewnienia pełnego funkcjonowania sieci Taunus do czasu pełnej dostawy pociągów wodorowych, HLB będzie nadal eksploatować linie RB11 i RB16 na zasadzie przejściowej do końca kwietnia. Jest to niezwykłe zaangażowanie w interesie pasażerów.

Alstom przejmuje utrzymanie tych pojazdów, a tym samym odpowiedzialność za ich dostępność i niezawodność przez cały okres eksploatacji. Prace są wykonywane na zlecenie Alstom przez DB Regio w warsztacie DB w Griesheim.

Pojazdy zostały zamówione za pośrednictwem Fahrzeugmanagement Region Frankfurt RheinMain GmbH, spółki zależnej będącej w całości własnością RMV. Wartość projektu to około 500 milionów euro w ciągu 25 lat na zakup, utrzymanie i eksploatację pojazdów.

Infraserv Höchst, spółka operacyjna Industriepark Höchst, oprócz rzeczywistych urządzeń do tankowania zbudowała również magazyny i sprężarkownie wodoru, a także przedłużyła tory kolejowe w parku przemysłowym. Ważną częścią projektu jest również budowa elektrolizera do produkcji wodoru. W Industriepark Höchst od dawna produkuje się wodór jako produkt uboczny procesów produkcyjnych.

Rząd federalny finansuje 40 procent dodatkowych kosztów pojazdów, ograniczonych do 14,7 mln euro, które powstają w porównaniu z zakupem konwencjonalnych pojazdów z silnikiem Diesla. W ten sposób rząd federalny wnosi istotny wkład w umożliwienie RMV wyboru i zakupu pojazdów o alternatywnych napędach. Ponadto rząd federalny bezpośrednio finansuje budowę stacji tankowania wodoru w Industriepark Höchst. Rząd federalny wspiera projekt kwotą 24,3 mln euro.

Kraj związkowy Hesja finansuje budowę podstawowej infrastruktury kolejowej dla stacji tankowania wodoru kwotą około 2,5 mln euro, co stanowi niespełna 60 procent kosztów. Ponadto 800 tys. euro wydano na przygotowawcze ekspertyzy i mobilną stację tankowania pociągów.