Minister Transportu Irlandii zapowiada znaczną rozbudowę floty Irish Rail

Minister Transportu Irlandii zapowiada znaczną rozbudowę floty Irish Rail

30 listopada 2022 | Źródło: Ministerstwo Transportu Irlandii
PODZIEL SIĘ

Minister transportu Eamon Ryan uzyskał od Rady Ministrów zgodę na zamówienie przez Iarnród Éireann (IÉ) 90 nowych wagonów kolejowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym w firmie Alstom jeszcze przed Bożym Narodzeniem tego roku. Mają zostać dostarczone w 2026 r., co stanowi istotny impuls dla transportu publicznego w Irlandii.

Fot. Alstom

 

Nowe wagony znacznie zwiększą możliwości transportu kolejowego w Irlandii, w szczególności dla rozwijającego się systemu DART w obszarze Wielkiego Dublina i regionie wschodnim. Wagony ułatwią realizację szerszego programu DART+, który rozszerza istniejącą usługę DART z centrum Dublina do Drogheda na północy, Maynooth/M3 Parkway na zachodzie, Celbridge/Hazelhatch na południowym zachodzie. Program DART+ radykalnie zwiększy liczbę osób, które mogą skorzystać z częstych, wysokopojemnych usług kolejowych, zwiększając liczbę osób mieszkających w promieniu 1 km od stacji DART z około 250 000 obecnie do 600 000 w przyszłości.

Zdolność adaptacyjna wagonów oznacza, że istnieje również możliwość wykorzystania ich na pewnym etapie w przyszłości pomiędzy Greystones a Wicklow i/lub dla Cork Area Commuter Rail, obsługującej społeczności pomiędzy Mallow, Cork, Cobh i Midleton, pod warunkiem dostępności funduszy na niezbędną infrastrukturę.

Wykorzystując już istniejące ramy zamówień, rząd zatwierdził IÉ zakup 90 wagonów kolejowych od Alstom w ciągu najbliższych tygodni, które zostaną dostarczone do irlandzkiego systemu kolejowego w 2026 roku. Zamówienie na pociągi będzie składało się z 18 nowoczesnych pięciowagonowych akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych (BEMU), finansowanych przez Departament Transportu za pośrednictwem Krajowego Urzędu Transportu (NTA), a ich całkowity koszt wyniesie około 179 mln euro. Jest to dodatek do 95 nowych elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych wagonów DART zatwierdzonych przez rząd w grudniu ubiegłego roku, wchodzących do użytku w 2025 roku.

 

Fot. Alstom

 

Zespoły BEMU mogą działać w trybie elektrycznym, wykorzystując napowietrzne przewody elektryczne, lub - dzięki zastosowaniu akumulatorów - w trybie akumulatorowo-elektrycznym w innych częściach sieci kolejowej, maksymalizując elastyczność i zdolność przewozową oraz pomagając w zastąpieniu i obniżeniu emisyjności istniejącego taboru spalinowego.

Minister Ryan powiedział - "Jestem zachwycony, że gabinet zgodził się na zakup 90 nowych wagonów kolejowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym, które mają przybyć w 2026 roku. Jest to uzupełnienie 41 wagonów międzymiastowych, które obecnie przybywają do Irlandii, jak również 95 wagonów zatwierdzonych przez rząd w zeszłym roku dla programu DART+. Ten rząd kontynuuje działania mające na celu przekształcenie naszych systemów kolei i transportu publicznego bardziej niż jakikolwiek inny od dziesięcioleci. Robimy to, ponieważ skala zmian, których musimy dokonać, jest nie do porównania - aby zapewnić lepsze, częstsze i bardziej dostępne wybory transportowe dla znacznie większej liczby osób oraz aby spełnić nasze cele dotyczące emisji."