Międzynarodowy Związek Kolei (UIC), "pionier europalety", został przyjęty do Galerii Sław Logistyki

Międzynarodowy Związek Kolei (UIC), "pionier europalety", został przyjęty do Galerii Sław Logistyki

29 grudnia 2022 | Źródło: ÖBB-Holding AG / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Paleta zmieniła przemysł transportowy i jest tak samo ważna jak kontener dla dostawców usług logistycznych. UIC, Międzynarodowy Związek Kolei, naciskał na większą standaryzację palet w latach 60-tych w celu uproszczenia międzynarodowego transportu kolejowego. Sukces europalety był rewolucyjny. Obecnie nie ma prawie żadnego systemu magazynowania lub transportu, który nie byłby skonfigurowany do korzystania z europalety.Kilka dni temu, w podziękowaniu za zasługi dla branży logistycznej, UIC zostało uhonorowane przyjęciem do Logistics Hall of Fame (Galeria Sław Logistyki). W imieniu UIC prestiżową nagrodę odebrał w Berlinie Thomas Metlich, “Mr. Pallet” z ÖBB, jako przewodniczący grupy roboczej "Palleting Questions" w UIC.

 

 

Thomas Metlich (ÖBB) i dr Volkere Wissing, Federalny Minister Transportu Niemiec. Fot. Sebastian Gabsch

 

Stworzenie europalety przez grupę roboczą UIC w 1961 r.

W latach 50-tych, firmy kolejowe zaczęły przewozić więcej ładunków na paletach i w rezultacie palety stały się bardziej powszechne. Jednak brak standardów w transporcie transgranicznym często powodował chaos. Aby temu zaradzić, Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) rozpoczął w 1961 roku pracę w ramach grupy roboczej nad standardową, wymienną paletą, która została następnie ratyfikowana przez europejskie firmy kolejowe. Od tego momentu przedsiębiorstwa kolejowe zobowiązały się do przestrzegania standardów (UIC - norma 435-2 i następne), metod produkcji i naprawy europalet. Ponadto uzgodniono również monitorowanie i zapewnienie płynnej wymiany w ramach EPP (European Pallet Pool). Oba kroki zapowiadały początek niezwykłej historii sukcesu w transporcie międzynarodowym, która trwa do dziś.

70-osobowe jury zdecydowało o przyjęciu UIC do Galerii Sław Logistyki.

Decyzja o przyjęciu tych pionierów palet do Galerii Sław Logistyki należała do 70-osobowego jury z 13 różnych krajów, składającego się z kluczowych osobistości w dziedzinie biznesu, nauki, polityki i mediów. ÖBB jest ważnym członkiem UIC i było obecne w momencie wynalezienia europalety. Thomas Metlich z ÖBB odebrał nagrodę jako przewodniczący grupy roboczej UIC. Na uroczystym przyjęciu w Berlinie, zorganizowanym wspólnie z UIC i European Pallet Association e. V. (EPAL), zarówno George Raymond Sr (Raymond Corp., USA), jak i Oliver Richter (CHEP, Australia) zostali pośmiertnie przyjęci jako nowi członkowie do Logistics Hall of Fame za ich pracę w rozwoju tych palet.

 

Fot. UIC

 

Wprowadzenie europalety w 1961 roku w coraz większym stopniu rewolucjonizowało logistykę w całej Europie i poza nią. Już samo zastosowanie palet skróciło o połowę czas potrzebny do załadunku wagonów kolejowych. Świat logistyki opiera się na wymiarach - od wymiarów przestrzeni magazynowej, poprzez systemy transportowe, aż do przestrzeni magazynowej w samochodach ciężarowych i dostawczych. Wraz z szybkim rozprzestrzenianiem się, od samego początku powstał również międzynarodowy system wymiany. Dzięki temu europaleta szybko zyskała popularność. Dziś na całym świecie używa się 600 milionów europalet.

Możliwość ponownego użycia i wymiany EURo-palet sprawia, że są one zrównoważonymi nośnikami ładunków. Ponadto są one wykonane przede wszystkim z odnawialnego surowca, jakim jest drewno. W zależności od zastosowania, jedna europaleta może być użyta średnio sześć do siedmiu razy, zanim zostanie naprawiona i ponownie użyta. Symbol "EUR" na palecie jest gwarancją jej wymienialności.

Istotnym czynnikiem decydującym o triumfie europalety jest ścisła kontrola jakości. Europalety mogą być produkowane i naprawiane tylko przez autoryzowane firmy. Zastosowanie odpowiedniego gatunku drewna o odpowiedniej maksymalnej wilgotności decyduje o trwałości i nośności max. 1.500 kg.

11 desek, 9 klocków i 78 gwoździ to stałe elementy jednej europalety.

Kontrola jakości produkcji i napraw przeprowadzana jest przez Międzynarodowy Związek Kolejowy (UIC). Tylko palety, które są oznaczone charakterystycznym symbolem "EUR", odpowiadają wymogom jakościowym. UIC (która w 2022 roku będzie obchodzić swoje 100-lecie) będzie nadal niezawodnie przeprowadzać standaryzację palet EUR oraz wydawanie licencji i zapewnianie jakości poprzez przedsiębiorstwa kolejowe będące członkami UIC. Prawa do znaku towarowego EUR-paleta należą od 1961 roku do ÖBB Rail Cargo Austria.