Koszalińska Kolej Wąskotorowa chce odbudować najstarszy wagon w swojej kolekcji

Koszalińska Kolej Wąskotorowa chce odbudować najstarszy wagon w swojej kolekcji

25 stycznia 2023 | Źródło: Koszalińska Kolej Wąskotorowa
PODZIEL SIĘ

 

Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej nieustannie prowadzi prace naprawcze związane z próbami uruchomienia coraz to nowych jednostek posiadanego przez siebie taboru. W ich planach jest aktualnie remont najstarszego pojazdu na Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej - dwuosiowego wagonu krytego z 1893 roku!!!

 

Fot. Koszalińska Kolej Wąskotorowa

 

TKKW uruchomiło w tym celu specjalną zrzutkę, a zebrane środki mają zostać przeznaczone właśnie na uruchomienie i włączenie tego wagonu do swoich pociągów!

 
Jeżeli ktoś z Was chce ich wesprzeć w tych działaniach, pod linkiem https://zrzutka.pl/4zgh99 można dołożyć swoją cegiełkę do tego wspaniałego projektu!
 
Celem zrzutki jest całkowita odbudowa wagonu specjalnego S 00-00942 5002-4 służącego dawniej do przewozu tlenu przez Koszalińską Kolej Wąskotorową. 
 
 
Fot. Koszalińska Kolei Wąskotorowa 

 

 
Dlaczego akurat ten wagon? Odpowiedź na to pytanie jest w zasadzie dwuskładnikowa. Przede wszystkim wagon ten jest najstarszym (1893 r.) istniejącym pojazdem znajdującym się w kolekcji taboru Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, co stanowi o jego niezwykłej wartości. Drugim powodem dlaczego wybór padł akurat na ten wagon jest fakt, iż jest on jednym z kilku jednostek które przetrwały po likwidacji kolei przez PKP w 2001 roku i pamiętają kursowanie Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej w latach świetności.
 
Budująca koleje wąskotorowe na zachodnim Pomorzu firma „Eisenbahnbau und Betriebsunternehmung Lenz & Co.“ dostarczała zainteresowanym podmiotom (powiaty i osoby prywatne) oprócz materiałów budowlanych (wraz z projektem i nadzorem) także tabor. Trafiające na Pomorze wagony zamawiane były przez wspomnianą firmę „Lenz”, głównie w fabryce „Beuchelt” znajdującą się w dzisiejszej Zielonej Górze. Wagony zarówno kryte jak i odkryte były budowane wg. jednego wzoru, stąd wszystkie je nazywa się umownie typem „Lenz”. 
 
 
Fot. Koszalińska Kolei Wąskotorowa 

 

 
Z końcówką lat 70-tych XX wieku większość wagonów towarowych na „Pomorskich Kolejach Dojazdowych” stała się po prostu zbędna z racji wprowadzenia do eksploatacji wagonów transporterów w 1976 roku. Spora część niepotrzebnych już liniowo wagonów krytych została w lokomotywowni w Resku zaadaptowana do innych celów. Na początku lat 80-tych kilka sztuk wagonów krytych typu „Lenz” zostało dostosowanych do bezpiecznego przewożenia służbowych butli z tlenem poprzez zabudowę w nich specjalnych drewnianych konstrukcji wewnątrz pudła. Tlen był w pociągach ratunkowych i technicznych niezbędny do cięcia i spawania elementów stalowych.
 
Zachowany w Koszalinie wagon do tlenu o numerze 5002-4 został pierwotnie wyprodukowany przez firmę „Beuchelt” w 1893 roku i był wagonem krytym do przewozu towarów. Wagon sprowadziła na Pomorze budująca tutaj koleje wąskotorowe firma „Lenz”. Z racji bardzo wczesnego roku budowy wagonu można wywnioskować, że trafił on na najstarszą część Pomorskich kolei - stargardzką (Saatziger Kleinbahn) lub kołobrzeską (Kolberger Kleinbahn). Od tamtej pory historia wagonu jest nierozerwalnie związana z wąskotorówkami na zachodnim Pomorzu. Po przebudowie wagonu, na początku lat 80-tych, na wagon służbowy do przewozu tlenu, służył on w tej roli aż do zamknięcia „Pomorskich KD” jesienią 2001 roku. Ostatnim miejscem pracy wagonu (od co najmniej wczesnych lat 90-tych) była koszalińska część tych kolei.
 
Po zamknięciu kolei wagon został w latach 2001-2005 pozostawiony przez PKP bez żadnego dozoru i rozkradziony przez złodziei złomu. Z wagonu skradziono wszystkie elementy układu biegowego i inne drobne stalowe części. Wagon jest niezwykle cenny pod względem historycznym, jest to najstarszy wagon zachowany na wąskotorówce w Koszalinie i jednocześnie jeden z najstarszych zachowanych na sieci dawnych kolei pomorskich. Konstrukcja wagonu pomimo zdekompletowania przez złodziei zachowała się w zaskakująco dobrym stanie.
 
Ściany boczne wagonu wykonane są z ceownikowych słupków bocznych i związane u góry i na dole kątownikami. Pokrycie ścian wykonano z desek. Konstrukcja dachu jest drewniana. Pudło wagonu jest oparte na dwóch osiach. Bloki osiowe prowadzone są w widłach. Resorowanie jest wykonane w postaci resorów piórowych.
 
Pozyskane w czasie trwania zrzutki środki zostaną przeznaczone na:
• akcesoria niezbędne do odbudowy wagonu
• nowe panewki osiowe
• nowe zderzaki
• farby, lakiery i akcesoria malarskie
• umieszczenie wagonu na nowych zestawach kołowych
• prace przy wykończeniu wnętrza
• wykonanie nowych oznaczeń
• wykonanie nowych drzwi przesuwnych
 
Dlaczego zdecydowano się na uruchomienie zrzutki na ten cel?
 
Koszalińska Kolei Wąskotorowa w tym roku będzie obchodzić swoje 125 lat istnienia. Zajmujące się nią od 2005 roku Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej dokłada najwyższych starań aby nie powtórzył się scenariusz z początków XXI wieku i by kolej ta ponownie nie popadła w ruinę i zapomnienie. Jednakże znaczna środków finansowych posiadanych przez Towarzystwo jest przeznaczana na utrzymanie 21 km infrastruktury na trasie z Koszalina do Manowa, a także samego terenu stacji Koszalin Wąskotorowy. Niestety, ale czasu się nie oszuka i wiele z elementów infrastruktury wymaga natychmiastowych prac co pochłania kolejne fundusze. Ostatnio sytuację poruszyło Polskie Radio Koszalin.
 
Pomimo pozyskiwania środków zewnętrznych potrzeba wykonywania ogromnej ilości pracy do utrzymania Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej pochłania znaczne fundusze. W tym samym czasie na stacji w Koszalinie czeka na lepsze czasy kilka innych projektów, które mogłyby być wykonane dosyć pozornie niewielkim nakładem prac, a jednak z braku funduszy mogą go nie doczekać. Takimi czekającymi na lepsze czasy planami jest przywrócenie do ruchu jednostek, które pozostały w Koszalinie po PKP. Jednym z nich jest właśnie wagon S 00-00942 5002-4.
 
Z racji tego, iż znaczną część prac społecznicy koszalińskiej wąskotorówki zmuszeni są pokryć z właśnie zorganizowanej zrzutki, to odbudowa wagonu będzie postępowała wraz z możliwościami pozyskania i wykonania niezbędnych działań w ramach prac wolontariackich. TKKW liczy, że wagon w przyszłości będzie mógł tworzyć zgodne historycznie składy pociągów z parowozami Px48-3901 (sprawnym) i Tx7-3502 (oczekuje naprawy). W razie przekroczenia zakładanej sumy zbiórki, nadwyżki zostaną przeznaczone na prace przy kolejnych projektach o których za całą załoga koszalińskiej wąskotorówki poinformujemy.
 
Po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac wagon będzie mógł znowu powrócić do ruchu, służąc przy pociągach rozkładowych i specjalnych na Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej uzupełniając zabytkowy tabor uruchamiany w tutejszych warsztatach