W grudniu 2019 roku szwajcarski producent taboru kolejowego Stadler w konsorcjum z włoską firmą MerMec zajmującą się inspekcją i diagnostyką kolejową, sygnalizacją kolejową, oprogramowaniem do zarządzania aktywami, diagnostyką i profesjonalnymi usługami dla branży kolejowej, otrzymał kontrakt na dostarczenie Adifowi - zarządcy hiszpańskiej infrastruktury kolejowej, trzech pociągów "hybrydowych" do prowadzenia prac diagnostycznych na liniach kolejowych, w tym jednego dla linii dużych prędkości. Kontrakt opiewa na kwotę 74,4 mln euro. Tak jak informował Kurier Kolejowy w grudniu ubiegłego roku, pojazdy te powstają w Polsce, w Zakładzie Stadlera w Siedlcach. Pierwszy z nich dotarł dzisiaj (20.02.2023 r.) na tor doświadczalny w czeskim Velimie.
Są to pojazdy "hybrydowe", tzn. mogą być zasilane zarówno z trakcji spalinowej, jak i elektrycznej i są w stanie osiągnąć maksymalną prędkość odpowiednio do 160 i 200 kilometrów na godzinę. Dwa z nich będą poruszały się po iberyjskim rozstawie torów, a trzeci po torze europejskim. Są to pojazdy wyposażone w urządzenia do monitorowania parametrów infrastruktury kolejowej.
Umowa obejmuje również dostawę i instalację systemów bezpieczeństwa i komunikacji, oprzyrządowanie pociągów, aby mogły one spełniać swoje funkcje oraz dostawę części zamiennych.
Adif wykorzysta te pociągi do diagnostyki i kontroli torów, zadania mającego na celu zagwarantowanie "jakości, niezawodności i bezpieczeństwa infrastruktury", zarówno w celu stwierdzenia, że jest ona gotowa do rozpoczęcia eksploatacji, jak i w celu przeprowadzenia jej późniejszej konserwacji.
Pojazdy te będą nie tylko diagnozować stan torów, ale także sieci trakcyjnej, będą wyposażone w "wifi", w najbardziej rozpowszechniony na liniach konwencjonalnych system bezpieczeństwa i sygnalizacji Asfa, a także w ERTMS, który posiadają prawie wszystkie pociągi AVE, jak również w system łączności GSM-R i inne urządzenia techniczne do wykonywania prac związanych z diagnostyką.
Stadler i jego partner firma MERMEC podpisali wcześniej w 2019 roku umowę z Rete Ferroviaria Italiana (RFI) - zarządcą włoskiej infrastruktury kolejowej na opracowanie, produkcję i dostawę pięciu takich zespołów trakcyjnych - pojazdów diagnostycznych.
Te trzywagonowe pojazdy także z trakcją bimodalną będą jeździć po całych Włoszech, aby na bieżąco kontrolować infrastrukturę kolejową oraz sprawdzać tory kolejowe i linie napowietrzne. Dzięki maksymalnemu naciskowi na oś wynoszącemu 18 ton, pojazdy będą mogły wykonywać przejazdy diagnostyczne na całej, liczącej 16 782 kilometrów włoskiej sieci kolejowej. Homologacja nowych pociągów planowana jest na 2023 rok.
MERMEC od ponad 30 lat jest znany jako twórca zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla przemysłu kolejowego i stalowego. Dzięki wysokiej kulturze technicznej opartej na innowacyjności, wyróżnia się zdolnością do rozwijania we własnym zakresie całego oprogramowania i sprzętu, które stanowią rdzeń oferowanych rozwiązań.