Zarząd belgijskiego SNCB przyjął ambitny plan rozwoju transportu pasażerskiego.

Zarząd belgijskiego SNCB przyjął ambitny plan rozwoju transportu pasażerskiego.

16 kwietnia 2023 | Źródło: SNCB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zarząd SNCB przyjął nowy plan transportowy, który będzie obowiązywał od grudnia 2023 do grudnia 2026. Jest to najbardziej ambitny plan transportowy, jaki kiedykolwiek miała SNCB, który jest w pełni zgodny z ambicjami wzrostu w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. Przewiduje on wzrost liczby pociągokilometrów o 7,4%, czyli ponad 2 000 dodatkowych pociągów tygodniowo do 2026 r., oraz różne środki mające na celu poprawę obsługi pasażerów.

 

Fot. SNCB

 

Nowy plan transportowy SNCB chce stymulować wzrost liczby pasażerów pociągów (+30% do 2032 r.), zarówno w segmencie dom-praca, dom-szkoła, jak i rekreacja.

Dzięki nowemu planowi transportowemu 2023-2026, SNCB powinna osiągnąć roczną pracę eksploatacyjną w wysokości 89,5 mln pociągokilometrów w 2026 roku, co stanowi wzrost o 7,4% w porównaniu z obecną obsługą. W poprzednich planach transportowych wzrosty podaży wynosiły odpowiednio 5,6% (2017-2020) i 2,8% (2020-2023).

Więcej pociągów w tygodniu i w weekendy

Do 2026 roku oznacza to ponad 2 tys. dodatkowych pociągów tygodniowo, w tym ponad 720 w weekendy. Plan ten będzie realizowany w czterech kolejnych fazach: grudzień 2023, grudzień 2024, czerwiec 2025 i grudzień 2025. Jest on wynikiem badań popytu i potrzeb podróżnych, a także opiera się na ewolucji infrastruktury. Ten plan transportowy jest nierozerwalnie związany z możliwością masowej rekrutacji. W związku z tym w 2023 roku ma zostać zatrudnionych ponad 500 maszynistów i pracowników obsługi pociągów. Plan wymaga również pełnego przestrzegania zobowiązań Alstom w zakresie harmonogramu dostaw i jakości nowego taboru.

W ramach tego planu transportowego, stopniowa odnowa pociągów zapewni pasażerom większy komfort dzięki 10 000 większej liczbie miejsc siedzących, 40% większej liczbie miejsc dla rowerów, 80% pociągów wyposażonych w klimatyzację (w porównaniu do 65% obecnie) oraz większej dostępności dla osób o ograniczonej mobilności. W ramach tego planu 100% pociągów SNCB będzie wyposażonych w system ETCS, który stale monitoruje prędkość pociągów i oferuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa (obecnie 80%). Wprowadzenie nowych pociągów i stopniowe wycofywanie starych pociągów pozwoli również na zwiększenie niezawodności urządzeń, a w konsekwencji na poprawę punktualności.

W sumie ponad połowa stacji (280) skorzysta z ulepszonej oferty do 2026 r. dzięki lepszym częstotliwościom w tygodniu i/lub w weekendy lub dzięki dodatkowym pociągom w późniejszych godzinach w piątek i sobotę.

Nacisk będzie położony na rozwój oferty wokół głównych miast, takich jak Bruksela, Antwerpia i Liege, z lepszą częstotliwością kursowania pociągów podmiejskich oraz na poprawę połączeń między głównymi miastami w weekendy. Na przykład w weekendy będą kursowały 2 pociągi IC na godzinę pomiędzy Brukselą a Charleroi, Brukselą a Mons, Brukselą - Leuven i Liège, Kortrijk i Brugią oraz Antwerpią i Leuven.

Prawie 50 pociągów podmiejskich będzie kursować w piątki i soboty wieczorem, w tym 30 pociągów do godziny po 1 w nocy z Brukseli i Antwerpii do różnych miast, w tym Nivelles, Braine-le-Comte, Ottignies, Leuven, Aalst i Mechelen. Plan transportowy ma również na celu zwiększenie i ustabilizowanie częstotliwości kursowania przez cały rok, aby mieć taką samą ofertę również podczas wakacji szkolnych, zwłaszcza w ofercie podmiejskiej w Brukseli.

Podczas gdy 82 stacje zachowają bezpośrednie połączenie z lotniskiem w Brukseli, wiele stacji w kraju będzie również lepiej połączonych z lotniskiem Charleroi, dzięki wprowadzeniu nowej usługi IC Charleroi-Central - Fleurus - Ottignies - Wavre - Louvain, która będzie połączona z autobusem TEC między stacją Fleurus a lotniskiem. Ten sam rodzaj oferty łączonej zostanie wprowadzony między stacją Luttre a lotniskiem Charleroi.

Wraz ze wzrostem liczby pracy zdalnej nie będą już kursować 22 bardzo mało używane pociągi P. Są to pociągi, które obecnie w godzinach szczytu wzmacniają ofertę podstawową i dla których w krótkim czasie powstaną alternatywy.

Zysk w sprzęcie i personelu pozwoli na świadczenie bardziej odpowiednich usług w ramach planu transportowego oraz na stopniowe przywrócenie kilkunastu pociągów P tam, gdzie liczba pasażerów gwałtownie wzrasta.

Wreszcie, do roku 2026, SNCB wdroży co godzinę co najmniej 2 190 połączeń pomiędzy swoimi pociągami, czyli +12% w stosunku do sytuacji obecnej. SNCB wzmocni również swoje wspólne działania z innymi operatorami (TEC, De Lijn, STIB) w celu rozwoju węzłów połączeń intermodalnych. Dzisiaj 90% stacji znajduje się w odległości mniejszej niż 500 metrów od przystanku autobusowego, tramwajowego lub metra.

Usługi transgraniczne zostaną wzmocnione dzięki wprowadzeniu pociągu "trzykrajowego" łączącego Liege, Maastricht i Aachen, a połączenie podmiejskie połączy Liege i Verviers z Aachen.

Ten plan transportowy został obecnie przekazany do zatwierdzenia przez Radę Ministrów w urzędzie ministra.

W odniesieniu do możliwości kontynuacji obsługi lub otwarcia określonej liczby przystanków, Zarząd dostrzega potrzebę optymalizacji liczby przystanków. Niemniej jednak Zarząd większością głosów (8) do mniejszości (6) postanowił nie podejmować decyzji na tym etapie i odłożyć wszelkie decyzje w tej sprawie do przyszłego planu transportowego.

Jednakże, i pod warunkiem, że prace, które Infrabel zobowiązał się wykonać, zostaną zakończone w ustalonych ramach czasowych, SNCB przeniesie i uruchomi przystanek Moensberg w czerwcu 2025 r. oraz otworzy przystanek Braine-l'Alliance w grudniu 2025 r. Jest to część mapy drogowej Regionalnej Sieci Ekspresowej (RER).

Lepsza oferta dla pasażerów

Od teraz do 2032 roku SNCB planuje zainwestować ponad 1,8 mld euro w krajowe stacje, aby poprawić intermodalność, dostępność i komfort dla pasażerów. SNCB chce zwiększyć liczbę miejsc parkingowych dla rowerów o 50 000, aby osiągnąć 164 000, liczbę miejsc parkingowych dla samochodów o 5 000, aby osiągnąć 80 000 i podwoić liczbę stacji dostępnych dla osób o ograniczonej mobilności, aby osiągnąć 176.

Komunikacja z jednostkami lokalnymi

W najbliższych tygodniach SNCB i Infrabel przeprowadzą sesje informacyjne z miastami i gminami na temat tego nowego planu transportowego i ich odpowiednich planów inwestycyjnych na okres 2023-2032.