Od automatyzacji do autonomii. Grupa Škoda prezentuje Smart Depot

Od automatyzacji do autonomii. Grupa Škoda prezentuje Smart Depot

07 czerwca 2023 | Źródło: Škoda Group
PODZIEL SIĘ

Temat autonomicznych wagonów wkracza do dyskusji ekspertów jako pierwszy krok w kierunku optymalizacji funkcjonowania transportu publicznego. Grupa Skoda zaprezentowała swoją koncepcję inteligentnej zajezdni podczas konferencji prasowej na Rail Business Days 2023.

 

Fot. Škoda Group

 

Najnowszy projekt Grupy Škoda opiera się na istniejących technologiach, łącząc je w kompleksowy inteligentny ekosystem zajezdni. Otwiera to nowe możliwości dla firm transportowych, aby uczynić operacje zajezdni jeszcze bardziej wydajnymi. Automatyzując wspólne procesy, system eliminuje potrzebę ręcznej interwencji. Istnieje również ogromny potencjał w zakresie poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia liczby kolizji pojazdów w zajezdniach. Wszystkie te aspekty umożliwią operatorom znaczne obniżenie kosztów operacyjnych. Oprócz korzyści operacyjnych, cyfryzacja magazynów stanowi wyjątkową okazję do dalszego testowania i ulepszania technologii autonomicznych w rzeczywistym środowisku. Projekt ten stanowi kamień milowy na drodze do pełnej autonomii w miastach, które są przyszłością transportu publicznego.


Rozwój Smart Depot obejmuje trzy fazy. W pierwszej fazie określone działania zostaną zautomatyzowane poprzez integrację istniejących funkcji. Druga faza pozwoli tramwajom działać bez obsługi z personelem obecnym w zajezdni, który będzie zarządzał operacją z pokoju kontrolnego. W tej fazie zajezdnia będzie w stanie zapewnić na przykład diagnostykę online z zaawansowanymi możliwościami serwisowania i konserwacji przy użyciu sztucznej inteligencji. Trzecia faza to w pełni autonomiczna operacja, w której system będzie w stanie ocenić potrzeby każdego pojazdu i zarządzać całą zajezdnią.

 

Fot. Škoda Group 


"Innowacja zawsze była siłą napędową Skody i jestem głęboko przekonany, że rozwój technologii autonomicznej jest kolejnym logicznym krokiem w naszym zaangażowaniu w dostarczanie naszym klientom najnowocześniejszych rozwiązań. Smart Depot zintegruje nasze zaawansowane technologie i know-how oraz ma ogromny potencjał usprawnienia operacji i optymalizacji kosztów dla firm transportowych" - mówi Jiří Liberda, Prezes Business Unit Digital w Grupie Škoda. "Wystarczy wyobrazić sobie, że zajezdnia będzie w stanie samodzielnie przyjmować pojazdy, analizować ich stan, planować niezbędne serwisowanie, a następnie sortować je i przygotowywać do następnego dnia operacyjnego tak wydajnie, jak to tylko możliwe. Nieustannie zmierzamy w kierunku tej wizji, a za kilka lat technologie cyfrowe będą gotowe do normalnej pracy".

Grupa Škoda od dawna koncentruje się na innowacjach i postępie technologicznym. Oferuje swoim klientom zaawansowane rozwiązania cyfrowe dla taboru kolejowego, które spełniają dzisiejsze, najwyższe wymagania. Głównym obszarem zainteresowania jest autonomia i rozwój technologii, które stopniowo zastąpią motorniczego i przyniosą zupełnie nowe możliwości dla operatorów pojazdów transportu publicznego. Grupa Škoda z powodzeniem przetestowała już dwa systemy, które są podstawą autonomicznej jazdy.

System jazdy autonomicznej ATO automatyzuje sterowanie optymalizuje rozkład jazdy i zmniejsza zużycie energii. Prawidłowa i dokładna lokalizacja odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu systemu, który wykorzystuje elektroniczną mapę torów oraz fuzję danych z modułów GNSS i odometrii.

System ACS został zaprojektowany w celu zmniejszenia wpływu kolizji w zajezdniach i ruchu miejskim. W tym celu wykorzystuje połączenie technologii LiDAR, kamer i precyzyjnej lokalizacji przy użyciu map HD i odometrii. Taka konfiguracja pozwala systemowi stworzyć wirtualny tunel, w którym pojazd może wykrywać przeszkody, zapewniać wczesne ostrzeżenia i minimalizować liczbę fałszywych ostrzeżeń.