Ogłoszono przetarg na budowę kolejnego odcinka magistrali Rail Baltica w Estonii

Ogłoszono przetarg na budowę kolejnego odcinka magistrali Rail Baltica w Estonii

22 czerwca 2023 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rail Baltic Estonia, spółka odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica w Estonii, ogłosiła trzeci z kolei przetarg na budowę głównej linii kolejowej Rail Baltica. Odcinek budowy, który znajduje się na terenie gmin Kohila i Rapla, ma 7,1 km długości i sięga od Loone do Hagudi. Jeśli przetarg zakończy się sukcesem, rozpoczęcie budowy planowane jest na początek 2024 roku.

 

Wizualizacja: Rail Baltica

 

"W ciągu ostatnich sześciu miesięcy ogłosiliśmy przetargi na budowę głównej linii Rail Baltica o długości 21 kilometrów i jest prawdopodobne, że w tym roku dodamy podobny wolumen do rejestru przetargów" - powiedział Anvar Salomets, dyrektor generalny Rail Baltic Estonia.

Salomets stwierdził również, że jego celem jest maksymalne wykorzystanie i tak już krótkiego sezonu budowlanego, dlatego prace budowlane postępują szybko, w tym na skrzyżowaniach z główną linią Rail Baltica. Ukończono już 8 skrzyżowań, a budowa trwa w 9 innych miejscach.

Prace związane z budową głównej linii planowane są jeszcze w tym roku. Na 7,1-kilometrowym odcinku, który jest ostatnim objętym przetargiem na budowę, firma budowlana będzie musiała zbudować dwa ekodukty, jeden wiadukt drogowy, dwa wiadukty kolejowe i prawie 5 kilometrów ekranów akustycznych oprócz nasypu. Odcinek ten obejmuje również unikalny w Estonii most kolejowy o długości 224 metrów.

Przyszła linia kolejowa dużych prędkości Rail Baltica będzie przecinać się z istniejącą infrastrukturą Edelaraudtee AS na odcinku Loone-Hagudi. W związku z tym zostanie zbudowana tymczasowa obwodnica, aby umożliwić budowę nowego wiaduktu Pureva, tunelu drogowego Tamme i ekoduktu Röa dla korytarza Edelaraudtee. W przyszłości Edelaraudtee AS będzie przebiegać wzdłuż linii Rail Baltica. Oczekuje się, że umowa na budowę tego odcinka zostanie podpisana pod koniec tego roku.

Wcześniej Rail Baltic Estonia ogłosiła przetargi na budowę 9,4-kilometrowego odcinka od granicy powiatów Harju i Rapla do drogi Sihi oraz 4,8-kilometrowego odcinka od wschodniej strony stacji Ülemiste do skrzyżowania z drogą Lagedi.

Budowa kolei Rail Baltica jest finansowana w 85% z funduszy Unii Europejskiej.