DB Cargo opracowuje ekonomiczne rozwiązanie transportowe dla dużych ilości wodoru

DB Cargo opracowuje ekonomiczne rozwiązanie transportowe dla dużych ilości wodoru

25 czerwca 2023 | Źródło: DB Cargo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

DB Cargo będzie w przyszłości transportować pilnie potrzebny wodór pociągami towarowymi. Największy europejski operator kolejowych przewozów towarowych może już dziś dostarczać koleją 20 procent potrzebnego wodoru - dzięki sprawdzonej i bezpiecznej logistyce w wagonach-cysternach. Koncepcja ta stanowi przyjazne dla klimatu szybkie rozwiązanie - ponieważ rozbudowa sieci rurociągów nie jest spodziewana przez najbliższe dziesięciolecia.

 

Fot. DB AG / Georg Wagner

 

Wysoki popyt zgodnie z krajową strategią wodorową

Niemcy chcą być neutralne klimatycznie do 2045 roku. Wodór jest nośnikiem energii przyszłości i latarnią nadziei dla niemieckiej gospodarki. Niemiecki rząd szacuje zapotrzebowanie na wodór na około 110 terawatogodzin rocznie do 2030 roku. Obliczył to w ramach Narodowej Strategii Wodorowej. Dla porównania, całkowite zużycie energii elektrycznej w Niemczech wynosiło ostatnio około 580 terawatogodzin rocznie.

"Wodór będzie odgrywał ważną rolę w przyszłym koszyku energetycznym. Obecnie pojawia się wiele nowych inicjatyw dotyczących tego, w jaki sposób zielony wodór może dotrzeć do Niemiec drogą morską" - mówi dr Sigrid Nikutta, szefowa DB Cargo AG i członek zarządu Grupy DB ds. transportu towarowego. "Opracowaliśmy w tym celu rozwiązanie, które w łatwy i wydajny sposób dostarcza wodór z portów do odbiorców w głębi lądu, zwłaszcza do naszych klientów przemysłowych. W ten sposób tworzymy bezpieczny i wydajny łańcuch dostaw dla niemieckiej gospodarki".

Dr Nikutta kontynuuje - "Niemiecka sieć kolejowa to sieć ekologiczna z ponad 35 000 kilometrów torów. Sam DB Cargo obsługuje ponad 2100 interfejsów, połączeń z klientami, terminali i portów śródlądowych. Zielony wodór potrzebuje zielonej logistyki - i to właśnie oferujemy".

DB Cargo jest gotowe dostarczyć koleją równowartość około 20 terawatogodzin. Odpowiada to około 20 procentom szacowanego zapotrzebowania na wodór w 2030 r. Transport wodoru koleją jest konkurencyjną alternatywą dla rurociągów, zwłaszcza że takie jeszcze nie istnieją. W porównaniu z transportem drogowym, kolej ma zdecydowaną przewagę: jest znacznie bardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. Jeden pociąg zastępuje do 52 ciężarówek i pozwala zaoszczędzić od 80 do 100 procent CO2 w porównaniu z transportem drogowym.

 

Fot. DB AG / Max Lautenschlaeger

 

Wodór powinien znaleźć się na torach

Zielony wodór jest produkowany - poprzez elektrolizę - przy pomocy energii odnawialnej. Jednak nie zawsze można go wyprodukować tam, gdzie jest potrzebny. Dlatego potrzebne są rozwiązania logistyczne. Wodór jest produkowany głównie w regionach o dużej ilości wiatru, słońca i wody, a następnie eksportowany do wszystkich regionów świata. Wodór importowany do Niemiec zwykle nie jest gazowy, ale związany w chemikaliach. Oznacza to, że może być łatwo i efektywnie transportowany statkami oceanicznymi. DB Cargo we współpracy z dostawcami energii opracowało koncepcję transportu wodoru do odbiorców oddalonych od portów morskich. Wodór pozostaje w postaci płynnej. Oznacza to, że zwykłe cysterny mogą być wykorzystywane w kolejowym transporcie towarowym. Są one już dziś używane w wielu przypadkach w przemyśle chemicznym. Tylko wtedy, gdy wodór ma być wykorzystywany jako źródło energii, ładunek jest "rozbijany" z powrotem na jego składniki, wodór jest oddzielany i wykorzystywany jako nośnik energii.

 

Fot. DB AG / Max autenschlaeger

 

Specjalne kontenery do transportu czystego wodoru

DB Cargo jest również zaangażowane w rozwój innowacyjnych kontenerów wodorowych i testuje logistykę czystego wodoru. Rozwiązanie to ma sens w przypadku dystrybucji czystego wodoru na małą skalę do zdecentralizowanych klientów i użytkowników - na przykład stacji tankowania wodoru.

Gazowy wodór może być transportowany pod wysokim ciśnieniem w specjalnych wieloelementowych kontenerach gazowych (MEGC). W ten sposób DB Cargo organizuje również dostawy dla pociągów wodorowych DB Regio, które są obecnie testowane w praktyce na różnych liniach.

 

MEGC - Container DB Cargo. 

 

MEGC - Container DB Cargo. 

 

Transport kriogenicznego skroplonego wodoru jest podobnie złożony jak transport wodoru gazowego. Ze względu na ekstremalnie niską temperaturę (około -253 stopni Celsjusza), również w tym przypadku potrzebne są specjalne pojemniki.

DB Cargo jest zaangażowana w szeroką gamę rozwiązań logistyki wodorowej. Największa kolej towarowa w Europie jest również współpartnerem "Reallabor Burghausen ChemDelta Bavaria" - spółki non-profit w bawarskim trójkącie chemicznym. Przyszła technologia wodorowa jest tutaj testowana w trudnych warunkach przemysłowych.