Kontynuacja modernizacji lokomotyw serii 742 przez CZ LOKO

Kontynuacja modernizacji lokomotyw serii 742 przez CZ LOKO

27 czerwca 2023 | Źródło: www.railpage.net
PODZIEL SIĘ

Firma CZ LOKO, która wygrała kontrakt na kompletną modernizację czternastu lokomotyw serii 742 do EffiShunter 1000M, przekazała pierwszy zmodernizowany pojazd trakcyjny do ČD. Kolejne pojawią się jeszcze w tym roku. Są one również wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS).

 

Fot. Railpage.net

 

Firma CZ LOKO ma już doświadczenie w modernizacji lokomotyw serii 742. Podobne modernizacje przeprowadziła dla innych przewoźników. Lokomotywy serii 742 były produkowane w latach 1977-1986 i po modernizacji będą praktycznie nowymi pojazdami.

"Podczas modernizacji wykorzystywane jest oryginalne podwozie i rama główna pojazdu, w tym modyfikacje związane z modernizacją. Pojazd jest wyposażony w nową kabinę, nowy układ napędowy, a także nowy sprzęt pneumatyczny i elektryczny. Napędy pomocnicze są również elektryczne. W porównaniu do oryginalnej lokomotywy, zmodernizowana będzie miała niższe maski, co pozwoli na lepszą widoczność z miejsca maszynisty" - mówi Michal Kraus, wiceprezes zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. serwisu.

Kompleksowa modernizacja lokomotyw serii 742 do EffiShunter 1000M jest również częścią naszej Strategii 2030, w ramach której znaczna część floty zostanie odnowiona. Lokomotywy te są zaprojektowane do pracy w niezależnej trakcji na korytarzach wyposażonych w ETCS. Pod jego wyłącznym nadzorem eksploatacja na wybranej sieci kolejowej zostanie zapewniona od stycznia 2025 r." 
mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

 

Fot. Railpage.net 

 

"Celem projektu jest nie tylko znaczne zwiększenie wydajności pracy, komfortu i bezpieczeństwa maszynisty, wydłużenie żywotności lokomotyw serii 742, ale także znaczne przyspieszenie i obniżenie kosztów przyszłego utrzymania tych pojazdów. Lokomotywy pierwotnie wyprodukowane przez ČKD są obecnie niezwykle drogie w utrzymaniu i występuje zasadniczy niedobór części zamiennych. Projekt kompleksowej modernizacji serii 742, która oprócz części oryginalnego podwozia i ramy głównej jest praktycznie nowym pojazdem, ma na celu, oprócz spełnienia określonych parametrów technicznych i jakościowych, przyspieszenie, a tym samym obniżenie kosztów przyszłego okresowego utrzymania. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że narodowy przewoźnik Koleje Czeskie podąża za tym nowoczesnym trendem utrzymania floty", mówi Josef Gulyás, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny CZ LOKO.

Pierwotny plan zakładał zakończenie modernizacji wszystkich 14 lokomotyw do 2024 r. CZ LOKO udało się przyspieszyć całą serię modernizacji i całe zamówienie powinno zostać zrealizowane w tym roku. Pierwszy zmodernizowany pojazd został już przekazany ČD, drugi zostanie przekazany na dniach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ostatnia zmodernizowana lokomotywa serii 742 powinna zostać przekazana w grudniu tego roku.

Po modernizacji pojazd spełnia wszystkie obowiązujące normy EN, ČSN, TNŽ i TSI oraz przepisy odpowiednich dekretów UIC niezbędnych do wprowadzenia pojazdów kolejowych do eksploatacji w Czechach i na Słowacji. Zmodernizowane lokomotywy są również wyposażone w monitoring i diagnostykę online oraz nową generację urządzeń trakcyjnych i pomocniczych. Oryginalne podwozie i rama również zostały poddane gruntownemu remontowi i wielu modyfikacjom. Silnik spalinowy o mocy 1000 kWh umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 100 km/h.

Modernizacja obejmuje również instalację mobilnej części systemu ETCS w ramach koncepcji odnowy, seria 742, wraz z serią 750.7.