Koleje Szwajcarskie wprowadzają nowe piętrowe jednostki Stadlera

Koleje Szwajcarskie wprowadzają nowe piętrowe jednostki Stadlera

07 lipca 2023 | Źródło: SBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Sześciowagonowe jednostki zastąpią starsze składy i częściowo zwiększą przepustowość szwajcarskich kolei.

 

Fot. SBB

 

Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB) wdrożą nowe jednostki IR Dosto od Stadler Rail od 17 lipca. Stopniowo będą pojawiać się na szwajcarskich torach.

 

Fot. SBB


Nowe jednostki bazują na serii modeli KISS. SBB zamówiło je dwa lata temu, korzystając z opcji zawartej w umowie ramowej ze Stadlerem. Wartość zamówienia to 1,3 miliarda franków. Stadler produkuje je w swoim nowym zakładzie w Rheintal na granicy z Austrią. W SBB będą one eksploatowane jako seria RABe 512 IR Dosto.

 

Fot. SBB


Jako pierwsze pojawią się na trasie Zurych-Schaffhausen, gdzie na razie będą kursować tylko jako jednostka czterowagonowa. Od zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2023 r. będą kursować na trasach Berno-Zurych-Chur (IR35), Bazylea-Lotnisko Zurych i Zurych-Schaffhausen (RE).

 

Fot. SBB


Nowa sześciowagonowa jednostka ma pojemność 466 miejsc siedzących i długość 159 metrów. Jednostka jest niskopodłogowa i oferuje wielofunkcyjne przedziały do przewozu ośmiu rowerów (w tym gniazda do ładowania rowerów elektrycznych), wózków dziecięcych i inwalidzkich. 

 

Fot. SBB

 

SBB zamówiło więcej pociągów z tej rodziny pojazdów w 2010 i 2015 roku. Obecnie SBB posiada 93 pojazdy Regio-Dosto i IR-Dosto. Pociągi te są wykorzystywane w Zurychu na linii S-Bahn oraz na innych trasach jako pociągi Regio-Express i InterRegio. Wszystkie jednostki mają zostać dostarczone do końca 2026 r. SBB poinformowało, że spodziewa się wdrożyć do trzech połączonych jednostek w godzinach szczytu.

 

 

Spośród 60 jednostek, 41 zostanie wykorzystanych do zastąpienia starszych zespołów trakcyjnych, które nie spełniają już wymogów ustawy o równości osób niepełnosprawnych w transporcie dalekobieżnym. Pozostałe mają zaspokoić zwiększony popyt na podróże pociągami.