ČD Cargo umacnia się za granicą, będąc już szóstym co do wielkości przewoźnikiem w Austrii

ČD Cargo umacnia się za granicą, będąc już szóstym co do wielkości przewoźnikiem w Austrii

14 lipca 2023 | Źródło: ČD Cargo / Zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Ponad 60% przewoźników to już przewoźnicy międzynarodowi.

Fot. ČD Cargo

 

Udział ČD Cargo w całkowitym wolumenie przewozów na czeskich kolejach nadal nieznacznie spada w tym roku (obecnie poniżej 58%), ale przewoźnikowi udaje się zrekompensować spadek na rynku krajowym za granicą. Ponad 60% wszystkich przesyłek realizowanych przez państwowego kolejowego przewoźnika towarowego to przesyłki międzynarodowe. Firma odnotowuje silny wzrost w Austrii.

Wynika to z danych zawartych w raporcie rocznym spółki. Przesyłki międzynarodowe obejmują przesyłki, które rozpoczynają się, kończą, tranzytują lub w ogóle nie przechodzą przez Republikę Czeską. "W przypadku przewoźników należących do marki ČD Cargo roczny wolumen przekracza 40 milionów ton towarów. Dziś ČD Cargo to już nie tylko spółka akcyjna działająca na zliberalizowanym rynku w Czechach, to Grupa ČD Cargo, która prowadzi kolejowe przewozy towarowe na podstawie własnej licencji w Niemczech, Austrii, Polsce, Słowacji, na Węgrzech i w Chorwacji, oprócz krajowego rynku transportowego" - powiedział Tomáš Tóth, prezes zarządu.

Jednym z przykładów ekspansji jest Austria. Oddział ČD Cargo został założony w styczniu 2019 r., kiedy to miał za sobą pierwszy transport. W 2022 r. przewiózł 1,9 mln ton, a według oficjalnych statystyk władz austriackich udział ČD Cargo w rynku wzrósł z 1,7% w 2021 r. do 3% w 2022 r., co czyni go szóstym co do wielkości przewoźnikiem w Austrii.

Transformacja floty lokomotyw

"Możemy pochwalić się referencjami w Austrii w zakresie transportu drewna, motoryzacji, produktów rolnych i chemicznych czy naczep drogowych. Wiele transportów odbywa się w synergii z niemieckim oddziałem i oczywiście ze spółką-matką ČD Cargo" - dodał Tóth.

Dlatego też liczba lokomotyw w Austrii została zwiększona, a dwie lokomotywy Siemens Vectron serii 393 z modułem diesla są teraz kierowane do Austrii, aby wykonywać operacje pierwszej i ostatniej mili na liniach bez sieci trakcyjnej lub obsługiwać niekontrolowane tory manipulacyjne i bocznice.

Firma zdecydowała się na ekspansję zagraniczną w 2015 roku. Podróż poza rynek czeski stała się jednym z fundamentów strategii firmy. Obecnie firma jest w stanie zapewnić kompletny transport dla swoich klientów od Adriatyku po Morze Północne i Bałtyckie. Ekspansja przyniosła również znaczną modernizację floty lokomotyw: firma zakupiła lub wydzierżawiła dziesiątki interoperacyjnych lokomotyw Siemens Vectron i TRAXX MS3.