Akiem podpisuje nową umowę ramową na 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx z firmą Alstom

Akiem podpisuje nową umowę ramową na 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx z firmą Alstom

17 lipca 2023 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Alstom, globalny lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, oraz Akiem, europejska firma zajmująca się leasingiem taboru kolejowego, podpisały umowę ramową na 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal (MS3). Część zamówienia obejmuje 65 lokomotyw. Całkowita kwota umowy ramowej wynosi 500 milionów euro. Akiem potwierdza swoją wiodącą pozycję na europejskim rynku leasingu i ambicję przyczynienia się do przyspieszenia działań na rynku kolejowym, z dużymi inwestycjami w korytarzach z Francji do 12 innych krajów europejskich.

 

Fot. Alstom

 

Lokomotywy Traxx Multi-system charakteryzują się zoptymalizowanym zużyciem energii i mogą wykonywać zarówno przewozy towarowe, jak i pasażerskie z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. Będą one obsługiwały operacje w 12 krajach europejskich: Niemcy, Austria, Szwajcaria, Francja, Włochy, Belgia, Holandia, Luksemburg, Węgry, Polska, Czechy, Słowacja. Unikalną cechą lokomotyw wielosystemowych jest to, że część z nich będzie dostarczana z funkcją ostatniej mili z silnikiem diesla lub akumulatorem, umożliwiając dostęp do portów, terminali lub terenów przemysłowych bez konieczności korzystania z lokomotywy manewrowej.

Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w wiodący system sygnalizacji ATLAS, rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). System ten oferuje najszerszy zakres krajów i linii, zarówno w ETCS, jak i w starszym systemie operacyjnym.

Kevin Cogo, wiceprezes ds. taboru, lokomotyw i komponentów w Alstom DACH, powiedział: "Jesteśmy bardzo dumni, że Akiem rozszerza swoją flotę lokomotyw o największe pojedyncze zamówienie lokomotyw Traxx dla ważnej liczby krajów. Dzięki tej umowie zarówno Akiem, jak i Alstom wzmocnią swoją silną pozycję w zakresie lokomotyw w różnych korytarzach, w tym na rynku krajowym".

Fabien Rochefort, dyrektor generalny Akiem. Nieustannie inwestujemy w nasze portfolio lokomotyw, aby służyć naszym klientom i rozwijać nowe pozycje rynkowe. Inwestycje w tabor pozwolą nam zaoferować nowe wydajne i zrównoważone trasy, które przyczynią się do zwiększenia przesunięcia modalnego w kierunku kolei w Europie. 55 lokomotyw w ramach tego zamówienia będzie kursować z Francji do Europy w kontekście braku dostaw w ciągu ostatniej dekady. Zamierzamy przyczynić się do odmłodzenia kolejowego transportu towarowego i międzymiastowego transportu pasażerskiego we Francji oraz ułatwić innowacje i konkurencję przy wsparciu naszych zespołów utrzymania i serwisu".

Końcowy montaż ma się odbyć w zakładzie Alstom w Kassel w Niemczech. Dostawy jednostek zaplanowano na lata 2025-2028.