Stadler testuje nowe jednostki KISS na słowackich torach

Stadler testuje nowe jednostki KISS na słowackich torach

24 sierpnia 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dwie jednostki Stadler KISS wyprodukowane przez Stadler Polska dla ZSSK pokonują pierwsze kilometry na słowackich torach. Jak dotąd kursują one bez pasażerów, a obecne przejazdy są wykorzystywane do przeprowadzenia odpowiednich testów w celu wydania pozwolenia na dopuszczenie.

Fot. Vladimír Fišar

 

Testy te odbywają się na słowackim korytarzu, zwykle między stacjami Trnava i Púchov, który jest wyposażony w sekcję torów ETCS L1. Testy pantografu przeprowadzane są również na odcinku Kúty - Zohor. Przewoźnikiem w sieci ŽSR jest spółka CityRail. Eksploatacja testowa jest dozwolona decyzją Słowackiego Urzędu Transportu do 30 listopada 2023 r. w trakcji pojedynczej i podwójnej.

W praktyce obejmuje to testy ruchowe, w tym dozwoloną rekuperację, testy pantografów na różnych odcinkach linii i przy różnych prędkościach, a także próbne jazdy w celu przeprowadzenia odpowiednich testów kompatybilności do korzystania z europejskiego systemu sygnalizacji ETCS L1.

 

Fot. Vladimír Fišar 

 

Jednostka Stadler KISS jest oznaczona na Słowacji jako seria 561. Obecnie na Słowacji znajdują się dwie jednostki. ZSSK zamówiła łącznie cztery jednostki, które powinny być gotowe do końca roku. Ich testy zostały zakłócone przez kolizję na torze testowym Velim w lipcu tego roku lecz jednostki zostały już naprawione.

 

Fot. VUZ 

 

Jednostka otrzymała imie Rudo imieniem Rudolfa Kvetana, dyrektora sprzedaży Stadlera na Europę Środkową, który zginął tragicznie w zeszłym roku. Sześciowagonowa jednostka piętrowa o pojemności 611 miejsc siedzących jest zdecydowanie największym pojazdem na torach byłej Czechosłowacji. Został wyprodukowany w polskiej fabryce Stadlera, a znaczna część prac rozwojowych miała miejsce w Pradze.

ZSSK planuje wdrożyć go głównie na liniach z Bratysławy do Żyliny, Brzecławia i Nowych Zamków. "Jeśli chcemy, aby ludzie przesiedli się z wygodnego samochodu na kolej, musimy zaoferować im równie wygodne i niezawodne nowoczesne pociągi" - powiedział Roman Koreň, prezes zarządu i dyrektor generalny ZSSK. Przewoźnik zapłaci prawie 77 milionów euro za cztery jednostki, z czego większość zostanie pokryta z dotacji europejskiej.

 

Fot. ZSSK 

 

Sześciowagonowe jednostki KISS mają 155 metrów długości i 611 miejsc siedzących w 1. i 2. klasie. Podobnie jak wszystkie jednostki Stadler KISS, charakteryzują się one dużą mocą napędową i szybkim przyspieszeniem. Dzięki trakcji elektrycznej napędzanej przez sieć trakcyjną jednostka KISS może osiągnąć prędkość maksymalną do 160 kilometrów na godzinę. Pociągi są przystosowane do wsiadania osób na wózkach inwalidzkich i posiadają cztery toalety, z których jedna jest przeznaczona dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Wielofunkcyjne przedziały oferują nie tylko miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, ale także obszerną przestrzeń do przechowywania rowerów, wózków dziecięcych i bagażu. Nowe jednostki KISS są wyposażone w klimatyzację przedziału pasażerskiego i kabiny maszynisty. Pasażerowie mogą korzystać z najnowocześniejszego systemu informacji pasażerskiej i wi-fi. Kamery wewnętrzne i zewnętrzne, a także kamery na dachu, które monitorują pantograf, zapewniają bezpieczną pracę na kolei. Pojazdy są również wyposażone w certyfikowany system pomiaru energii i dokładny system zliczania pasażerów. Maszyniści mają do dyspozycji nowoczesną i ergonomicznie zaprojektowaną kabinę.

Główne parametry Stadler KISS dla ZSSK

  • System zasilania 25 kV, 50 Hz AC
  • Prędkość maksymalna - 160 km/h
  • Maksymalna moc trakcyjna - 6000 kW
  • Układ osi: Bo'Bo'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+Bo'Bo'
  • Długość pojazdu - 155,9 m
  • Całkowita liczba miejsc - 611, w tym 30 w 1. klasie
  • Liczba miejsc siedzących - 770
  • Liczba toalet - 4, w tym 1 toaleta uniwersalna (TSI PRM)
  • Wielofunkcyjne przedziały do przewozu 2 wózków inwalidzkich, 15 rowerów i 2 wózków dziecięcych
  • Krawędź wjazdu pojazdu - 580 mm od TK
  • Kontrolery pociągów Mirel VZ1 i ETCS Level2
  • Klimatyzacja, wi-fi