Prezentacja pojazdu "Tramlink" Stadlera, nowego tramwaju dla Stadtwerke Augsburg (swa)

Prezentacja pojazdu "Tramlink" Stadlera, nowego tramwaju dla Stadtwerke Augsburg (swa)

23 września 2023 | Źródło: Stadtwerke Augsburg / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Stadtwerke Augsburg (swa) zaprezentowały pierwszy nowy tramwaj Tramlink. Oczekuje się, że jazdy testowe w sieci linii rozpoczną się w połowie października.

Fot. Stadtwerke Augsburg /Thomas Hosemann

 

Nowoczesny, srebrny z czerwonymi i zielonymi pasami w kolorach miasta Augsburg - tak prezentuje się nowy tramwaj Stadtwerke Augsburg (SWA). Pierwszy tramwaj typu "Tramlink" firmy Stadler został w piątek, 22 września po raz pierwszy zaprezentowany publiczności. Na początku sierpnia pierwszy z 15 nowych modeli dotarł do Augsburga z zakładów produkcyjnych Stadlera w Walencji w Hiszpanii. Od połowy października pojazd będzie można zobaczyć na ulicach podczas jazd testowych. Od października do przyszłego roku pozostałe tramwaje będą stopniowo dostarczane do Augsburga. Pierwsze tramwaje mają wejść do regularnej eksploatacji na początku 2024 roku.

Nowe, 42-metrowe tramwaje są dodatkowo potrzebne ze względu na przedłużoną linię 3 i planowaną na 2024 r. eksploatację w tunelu dworcowym. Ponadto zastąpią one prawie 30-letnie krótsze GT6. Przede wszystkim zwiększy to również pojemność i komfort pasażerów. "Nowe pojazdy są zatem również ważnym elementem zmiany mobilności w Augsburgu" - mówi burmistrz Eva Weber. "Oferują one pasażerom więcej przestrzeni i komfortu oraz, miejmy nadzieję, ułatwiają podjęcie decyzji o korzystaniu z transportu publicznego i przejściu na mobilność przyjazną dla klimatu" - mówi Weber. Kolejny kamień milowy dla transportu publicznego w Augsburgu nastąpi pod koniec października: "Impulsem dla transportu lokalnego w Augsburgu i całym regionie będzie częściowe otwarcie nowego dworca głównego jesienią tego roku i nowego przystanku tramwajowego pod dworcem głównym w przyszłym roku" - mówi burmistrz.

Jazdy testowe od połowy października

Oczekuje się, że nowy Tramlink pojawi się na torach w ramach jazd testowych w mieście od połowy października, a w regularnej eksploatacji od początku 2024 r. "Po zmontowaniu poszczególnych części tramwaju w naszym warsztacie, wybrani motorniczowie z warsztatów i eksploatacji zostali najpierw przeszkoleni w zakresie nowego pojazdu", wyjaśnia kierownik ds. pojazdów Klaus Röder. Wynika to z faktu, że kabina motorniczego oferuje nowe technologie, takie jak kamery w lusterkach wstecznych z asystentem martwego pola lub system wspomagania w celu uniknięcia kolizji z tyłu.

Przed opuszczeniem zajezdni należy przeprowadzić liczne testy, takie jak testy hamulców, ćwiczenia na jednym torze ze strażą pożarną oraz holowanie i pchanie z istniejącymi pojazdami. "Podczas jazd testowych w sieci nowa technologia jest następnie wykorzystywana w rzeczywistych warunkach. Ponadto jest to również kwestia sprawdzenia przydatności operacyjnej i bezpieczeństwa w porozumieniu z Urzędem Nadzoru Technicznego (TAB)", mówi Röder. "Obejmuje to na przykład skuteczność hamowania w najbardziej stromym punkcie sieci kolejowej w Augsburgu, Perlachberg".

 

Wnętrze tramwaju Tramlink dla Augsburga. Fot. Stadtwerke Augsburg /Thomas Hosemann

 

Nowe tramwaje: sprytne i wygodne

Po dostawie nowy tramwaj został zmontowany przez pracowników dostawcy - fitmy Stadler i warsztatu tramwajowego swa, ponieważ musiał zostać rozłożony na dwie części do transportu z hal produkcyjnych w Walencji do Augsburga.

"Z ponad 300 tramwajami Tramlink sprzedanymi w 15 miastach, nasze tramwaje wyznaczają standardy w zakresie wydajności, niezawodności, bezpieczeństwa, dostępności, komfortu i najnowocześniejszej technologii. Jesteśmy szczególnie dumni z dostawy nowych tramwajów w Augsburgu i cieszymy się, że możemy zapewnić pasażerom wysoki poziom komfortu i przyjemności z jazdy ", wyjaśnia Iñigo Parra, dyrektor generalny Stadler Valencia.

Tramwaj o długości 42 metrów ma masę własną 52 ton i może przewozić maksymalnie 230 pasażerów. Ponadto dwa wielofunkcyjne obszary oferują miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich, spacerowiczów i wózków dziecięcych. Nowy tramwaj posiada również klimatyzację sterowaną CO2. Podobnie jak autobusy swa, nowe tramwaje są w kolorze srebrnym, ale z zielonym i czerwonym paskiem pod dachem. Projekt ten zwyciężył w publicznym głosowaniu.

Jesienią w Augsburgu pojawi się drugi Tramlink. Pozostałe tramwaje będą stopniowo sprowadzane w nadchodzącym roku. Ponieważ zastąpią one krótsze GT6, tylko nowoczesne pojazdy o dużej pojemności - Combino, Cityflex i Tramlink - będą używane w Augsburgu.

W tym samym czasie swa świętowała wraz z pasażerami rocznicę 125 lat tramwajów elektrycznych i pokazywała historyczne modele w zajezdni tramwajowej, w tym najstarszy pojazd z początkowego 1898 roku.