Na Łotwie ukończono pierwszy projekt głównej linii Rail Baltica położonej poza stolicą.

Na Łotwie ukończono pierwszy projekt głównej linii Rail Baltica położonej poza stolicą.

30 września 2023 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Podjęto znaczący krok w kierunku budowy głównej linii Rail Baltica poza stolicą Łotwy, ponieważ otrzymano ostateczne zatwierdzenie koordynacji projektu dla warunków projektowych punktu utrzymania infrastruktury Iecava od Państwowego Kolejowego Dozoru Technicznego. Jest to pierwszy odcinek linii głównej na Łotwie, na którym pomyślnie zakończono fazę projektowania, koordynowaną przez krajowy organ wykonawczy Rail Baltica na Łotwie, Eiropas Dzelzceļa līnijas, co pozwala na rozpoczęcie prac budowlanych w punkcie utrzymania Iecava.

 

Wizualizacja Rail Baltica obiektu serwisowego Iecava. Źródło: Rail Baltica

 

Prace projektowe prowadzone są przez konsorcjum łotewskich i włoskich firm, SIA BRD projekts i włoskiej firmy inżynieryjnej Sintagma Srl.

Odcinek głównej linii Rail Baltica z Rygi do granicy z Litwą został uznany za priorytetowy, a prace budowlane rozpoczną się pod koniec 2023 roku. Początkowe prace budowlane planowane są w punkcie serwisowym Iecava, początkowo utworzonym jako baza logistyki budowlanej, połączona również z istniejącą siecią kolejową do transportu sprzętu i materiałów z portów.

"Z powodzeniem zakończyliśmy fazę projektowania kolejnego obiektu infrastrukturalnego. Oznacza to, że gdy tylko zostanie wyłoniony zwycięzca przetargu na budowę głównej linii, Łotwa będzie gotowa do rozpoczęcia przygotowań do prac budowlanych w priorytetowym kierunku na Litwę. Finansowanie w wysokości 165 mln EUR zostało zabezpieczone specjalnie na rozpoczęcie budowy głównej linii pod koniec 2023 r." - podkreślił Kaspars Vingris, prezes zarządu Eiropas Dzelzceļa līnijas. "Faza projektowania została zakończona przed planowanym harmonogramem i w ramach budżetu, przy znaczącym wkładzie obu odpowiedzialnych firm - Sintagma Slr  i naszego łotewskiego partnera projektowego SIA BRD projekts".

W ramach obiektów Rail Baltica na Łotwie znajdą się nie tylko dwa międzynarodowe terminale pasażerskie i 16 stacji regionalnych, ale także dwa punkty utrzymania infrastruktury - w Iecava i Skulte (odcinek w kierunku Estonii). Chociaż podstawową funkcją tych punktów utrzymania będzie utrzymanie sieci kolejowej Rail Baltica, wartość dodana będzie widoczna jeszcze przed ich faktycznym uruchomieniem. Podczas budowy głównej linii Rail Baltica punkty utrzymania w Iecava i Skulte będą służyć jako węzły budowlane lub bazy logistyczne, zapewniając przechowywanie materiałów budowlanych, sprzętu i maszyn, a także niezbędne działania przygotowawcze i przetwórcze.

 

Mapa przebiegu głównej linii Rail Baltica i położenia obiektów infrastrukturalnych na Łotwie. Źródło: Rail Baltica

 

"Podobnie jak każdy inny rodzaj infrastruktury, tory kolejowe wymagają konserwacji, aby utrzymać wszystko w dobrym stanie, zapewniając wydajny i przede wszystkim bezpieczny transport. Tory kolejowe to inwestycja długoterminowa i wszyscy chcemy, aby nowo wybudowana infrastruktura Rail Baltica służyła przez długi czas, zapewniając maksymalne korzyści. Właśnie dlatego dwa punkty utrzymania w Skulte i Iecava, takie jak te, są planowane i budowane dla Rail Baltica", wyjaśnił Arnis Staltmanis, członek zarządu Eiropas Dzelzceļa līnijas.

Dla zapewnienia skutecznej realizacji zadań w punktach utrzymania infrastruktury, planowane jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury. Będzie się to wiązało z utrzymywaniem w gotowości niezbędnego sprzętu lub maszyn, umożliwiających przechowywanie, montaż i renowację materiałów torowych, a także przechowywanie elementów systemu kolejowego oraz wyposażanie i utrzymywanie taboru kolejowego w stanie gotowości do pracy. Całkowita powierzchnia punktu utrzymania infrastruktury Iecava ma wynieść około 16 hektarów. Przewiduje się budowę torów o szerokości 1435 mm na długości około 14 km, a także budowę połączeń z pobliskimi torami o szerokości 1520 mm.