FNM i Alstom prezentują pierwszy we Włoszech pociąg napędzany wodorem

FNM i Alstom prezentują pierwszy we Włoszech pociąg napędzany wodorem

03 października 2023 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Ferrovie Nord Milano (FNM), włoski przewoźnik kolejowy, drugie co do wielkości przedsiębiorstwo kolejowe we Włoszech działające głównie w północnych regionach Włoch: Lombardii, Piemoncie i w kantonie Ticino na południu Szwajcarii., wraz z Alstom, światowym liderem w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, zaprezentował dziś 03.10.2023 R.)  napędzany wodorem pociąg Coradia Stream, rozpoczynając nową erę w pasażerskim transporcie kolejowym we Włoszech. Wydarzenie odbyło się w ramach EXPO Ferroviaria 2023. Pociąg wejdzie do komercyjnej eksploatacji w Val Camonica między końcem 2024 r. a początkiem 2025 r., na niezelektryfikowanej linii FERROVIENORD Brescia-Iseo-Edolo obsługiwanej przez Trenord, w ramach projektu H2iseO, którego celem jest stworzenie pierwszej włoskiej doliny wodorowej w regionie Brescia. Coradia Stream, napędzany wodorem, spełnia europejski cel redukcji emisji CO2 o 100% do 2050 roku. Jest to pierwszy włoski pociąg o zerowej bezpośredniej emisji CO2, wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe, o łącznej pojemności 260 miejsc i zasięgu ponad 600 km.

 

Fot. Alstom

 

Prezentacja jest następstwem umowy podpisanej przez FNM i Alstom w listopadzie 2020 r. na dostawę sześciu pociągów wodorowych, z opcją na kolejne osiem. Wprowadzenie pociągów wodorowych jest częścią projektu H2iseO Hydrogen Valley.

Wspierany przez FNM, FERROVIENORD i Trenord, projekt H2iseO ma na celu rozwój ekonomicznego i przemysłowego przemysłu wodorowego w Val Camonica, począwszy od sektora mobilności, aby zainicjować konwersję energii w regionie i przyczynić się do dekarbonizacji dużej części lokalnego transportu publicznego. Ten wysoce innowacyjny projekt obejmuje budowę trzech zakładów do produkcji, magazynowania i dystrybucji odnawialnego wodoru wolnego od CO2 (w Brescii, Iseo i Edolo) oraz wprowadzenie czterdziestu autobusów napędzanych wodorem, które zastąpią całą flotę obecnie używaną przez FNM Autoservizi.

 

Fot. Alstom

 

Nowe pociągi wodorowe bazują na modelu jednopokładowego pociągu regionalnego Alstom Coradia Stream, przeznaczonego na rynek europejski i już produkowanego przez Alstom we Włoszech. Zasilany wodorem Coradia Stream utrzyma wysokie standardy komfortu, które pasażerowie docenili już w jego elektrycznej wersji i będzie oferował takie same osiągi operacyjne jak pociągi spalinowe, szczególnie pod względem zasięgu. Zasilana wodorem Coradia Stream, która może kursować na liniach niezelektryfikowanych, zastępuje pociągi napędzane paliwami kopalnymi i oferuje komfort i ciszę porównywalne z innymi elektrycznymi Coradiami, z zasięgiem ponad 600 km.

Pociąg został zaprojektowany i wyprodukowany w zakładach Alstom we Włoszech: w zakładzie w Savigliano w celu opracowania, certyfikacji, produkcji i testowania, w zakładzie w Vado Ligure w celu wyposażenia "Power Car", w którym znajduje się innowacyjna technologicznie sekcja wodorowa, w zakładzie w Sesto San Giovanni w celu produkcji komponentów oraz w zakładzie w Bolonii w celu opracowania systemu sygnalizacji.

 

Fot. Alstom

 

"To wydarzenie stanowi ważny kamień milowy w projekcie H2iseO, uruchomionym przez FNM Group w listopadzie 2020 r." - wyjaśnił Andrea Gibelli, prezes FNM. "To wysoce innowacyjny projekt, który obejmuje wymiar społeczny, gospodarczy, geograficzny, środowiskowy i mobilności. Jest to projekt, który ma również silny wymiar zrównoważonego rozwoju, ponieważ pozwala nam wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową poprzez wprowadzenie nowych pociągów napędzanych wodorem, które zmniejszą emisje, przyczynią się do dekarbonizacji mobilności w dolinie i zapewnią większy komfort pasażerom. Ponadto utworzenie strefy gospodarczej i przemysłowej wokół wodoru, począwszy od mobilności kolejowej, ale nie ograniczając się do niej, będzie miało pozytywny wpływ na gospodarkę i zatrudnienie w regionie".

"FERROVIENORD aktywnie pracuje nad budową obiektów i powiązanej infrastruktury w ramach przygotowań do fazy testowej i komercyjnego uruchomienia pociągu", powiedział Fulvio Caradonna, prezes FERROVIENORD.  "Wszystko odbywa się z najwyższą dbałością o bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój, i nie może być inaczej. Rozwój i budowa projektu podlegają ścisłym procedurom w tym zakresie".

"Jesteśmy dumni, że możemy być tu dzisiaj z FNM, aby zaprezentować pierwszy pociąg wodorowy, który wejdzie do eksploatacji we włoskiej sieci kolejowej. Projekt ten stanowi znaczący krok naprzód dla całego sektora i potwierdza rolę Alstom w przewidywaniu i kształtowaniu mobilności jutra poprzez nowe, wysoce zrównoważone rozwiązania transportowe" - powiedział Michele Viale, dyrektor zarządzający Alstom Italy oraz prezes i dyrektor generalny Alstom Ferroviaria. "Pociąg wodorowy będzie symbolem pierwszej włoskiej doliny wodorowej, zlokalizowanej w Val Camonica na niezelektryfikowanej linii Brescia-Iseo-Edolo, i zastąpi obecne pociągi spalinowe".

 

Fot. Alstom

 

"Ciężka mobilność jest pierwszym obszarem zastosowania wodoru" - skomentował Marco Piuri, CEO Trenord i dyrektor zarządzający FNM. "Inauguracja tej technologii w sektorze, który ze swej natury umożliwia tworzenie połączeń, oznacza, że jej wartość nie będzie ograniczona do tego konkretnego projektu, ale rozszerzy się na inne sektory. Mam na myśli branże i usługi, na które może mieć wpływ sieć wodorowa. Do tego właśnie dążymy w przypadku H2iseO: chcemy, aby można go było przenieść poza mobilność kolejową i autobusową. Tylko w ten sposób możemy naprawdę ożywić dolinę wodorową. H2iseO to tylko jeden krok w szerszym procesie: w ciągu ostatnich kilku lat stopniowo odnawialiśmy flotę Val Camonica, przechodząc ze starych pociągów z silnikiem Diesla na nowocześniejsze, bardziej wydajne i mniej zanieczyszczające ATR, a wreszcie na wodór. Co to oznacza? To, że będziemy przejeżdżać przez małe wioski emitujące parę wodną zamiast czarnego dymu sprzed kilku lat".

Federica Santini, prezes Trenord, powiedziała: "Zrównoważony rozwój jest naszym celem i naszą drogą. Pociąg wodorowy jest istotną częścią tej trajektorii, która jest budowana w miarę codziennych postępów Trenord. Dla nas bycie zrównoważonym oznacza wspólne wprowadzanie innowacji, biorąc pod uwagę różne realia naszego złożonego ekosystemu, w celu wdrożenia kompleksowych projektów, które rozwijają kulturę firmy, charakteryzują procesy przemysłowe i zapewniają rozwiązania, które są zgodne z ochroną środowiska, oszczędzaniem energii i wykorzystaniem technologii w służbie obywateli. Pociąg wodorowy - z ponad 200 nowymi pociągami i cyfryzacją systemów sprzedaży - staje się obecnie kamieniem węgielnym naszego ideału wzrostu, służąc przede wszystkim zrównoważonemu życiu naszych pasażerów-klientów".

Alstom dostarcza i serwisuje Grupę FNM od ponad 15 lat. W tym czasie Alstom przyczynił się do eksploatacji i utrzymania ponad 100 pociągów EMU, w tym 60 jednostek Coradia Stream i 90 lokomotyw E464.

 

Fot. Alstom

 

Jak działa pociąg wodorowy

Głównym źródłem energii jest tak zwany "power car", pojazd pośredni, w którym znajduje się serce technologii wodorowej. Energia jest dostarczana poprzez połączenie wodoru (przechowywanego w zbiornikach) z tlenem z powietrza zewnętrznego, bez emisji CO2 do atmosfery. Wysokowydajne akumulatory litowo-jonowe magazynują energię, która jest następnie wykorzystywana w fazach przyspieszania do wspomagania działania wodorowych ogniw paliwowych i zapewnienia oszczędności paliwa.