Prezes UTK zapoznał się z technologią MagRail Booster od Nevomo

Prezes UTK zapoznał się z technologią MagRail Booster od Nevomo

04 października 2023 | Źródło: Urząd Transportu Kolejowego
PODZIEL SIĘ

W trakcie 15. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku, Prezes UTK spotkał się z przedstawicielami Nevomo. Polski start-up opracowuje innowacyjną kolej MagRail oraz technologię MagRail Booster.

 

Prezes UTK zapoznał się z technologią MagRail Booster od Nevomo
Fot. Novemo

 

Nevomo to polski start-up opracowujący innowacyjną kolej magnetyczną MagRail, która ma umożliwić szybką, etapową implementację technologii transportu inspirowanego hyperloopem z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej. MagRail to technologia oparta na lewitacji magnetycznej, silniku liniowym i autonomicznych systemach sterowania, która może być następnie przekształcona w wersję próżniową zwaną hyperloop. Koncepcja opracowywana przez Nevomo ma w przyszłości umożliwić transport ludzi i towarów z podwójną średnią prędkością w porównaniu do kolei konwencjonalnej. Istniejąca infrastruktura kolejowa mogłaby być wówczas przystosowana do prędkości 550 km/h przy konkurencyjnych kosztach. Więcej o tej technologii pisaliśmy w artykule po spotkaniu przedstawicieli Nevomo z Prezesem UTK w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów.

Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku, Nevomo zaprezentowało swoją pionierską technologię MagRail Booster. To jeden z elementów portfolio Nevomo określany jako pierwsze na świecie rozwiązanie do modernizacji istniejących wagonów kolejowych wykorzystujące napęd elektromagnetyczny z silnikiem liniowym, pozwalające każdemu wagonowi poruszać się niezależnie, bez lokomotywy. Nevomo stworzyło tę technologię w celu poprawy istniejących usług kolejowych, umożliwiając automatyzację ruchu i elektryfikację infrastruktury przy większej elastyczności, większej pojemności i zwiększonej dynamice przewozów.

W trakcie spotkania z dr inż. Ignacym Górą, Prezesem UTK, omówiono MagRail Booster i technologię napędu wagonów za pomocą pola magnetycznego opracowywaną przez Nevomo. Ważną częścią spotkania był temat komponentów systemów infrastrukturalnych i tych montowanych na pojazdach kolejowych. Spotkanie było także okazją do omówienia testów tego typu rozwiązań i niezbędnych do spełnienia przepisów. W tym zakresie poruszono także temat badań prowadzonych na torze doświadczalnym Nevomo zlokalizowanym w Nowej Sarzynie.

„Kolej, aby mogła się rozwijać i budować swoją konkurencyjność, potrzebuje innowacji. Cieszę się, że w Polsce mamy tak znakomitych naukowców chcących rozwijać nowoczesne technologie w tej dziedzinie. Są one niezwykle potrzebne, zwłaszcza jeśli mogłyby ułatwić osiąganie lepszych parametrów infrastruktury kolejowej przy konkurencyjnych kosztach takiego procesu i zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa” – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. 

Testy przeprowadzone przez spółkę Nevomo wykazały, że wagony wyposażone w MagRail Booster mogą poruszać się po konwencjonalnej infrastrukturze kolejowej, a prędkość w przewozach towarowych może według twórców tej technologii wynieść nawet 160 km/h. Wagony towarowe, które zostaną zmodernizowane z wykorzystaniem technologii MagRail Booster, mają poruszać się bez lokomotyw w pełnych składach i jako pojedyncze wagony. Koncepcja ta ma gwarantować bezpieczeństwo, precyzję ruchu i płynną pracę wagonów przy zastosowaniu klasycznego systemu sterowania ruchem, wspomaganego niskopoziomowymi algorytmami sterowania napędem od Nevomo. Projekt Nevomo jest współfinansowany z  programu akceleracyjnego European Innovation Council (EIC).