ZSSK będzie mieć 9 nowych Panter wyprodukowanych przez Škode

ZSSK będzie mieć 9 nowych Panter wyprodukowanych przez Škode

13 października 2023 | Źródło: Koleje Słowackie (ZSSK) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koleje Słowackie (ZSSK) podpisały wczoraj (13.10.2023 r.) umowę z konsorcjum Škoda Transportation i ŽOS Trnava na zakup nowych jednostek elektrycznych. Przedmiotem umowy jest dostawa 9 jednostek elektrycznych z możliwą opcją na kolejne 11 jednostek. Pierwsze 9 nowych czterowagonowych Panter będzie kursować w regionach Koszyc i Preszowa. W ten sposób flota tych jednostek wzrośnie do 34 na Słowacji i do 45 w przypadku skorzystania z opcji. Pierwsze dziewięć jednostek zostanie dostarczonych do końca 2023 r., a pozostałe będą dostarczane zgodnie z zamówieniem. Wartość kontraktu, w tym opcji, wynosi prawie 170 milionów euro.

Fot. ZSSK

 

"Słowacja od dawna jest dla nas kluczowym partnerem handlowym. Pasażerowie są już dobrze zaznajomieni z naszymi jednostkami, których kursuje tu kilka typów. Cieszę się, że z każdą nową jednostką możemy pokazać, jak poprawia się poziom komfortu, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju nowych pociągów" - mówi Petr Brzezina, Prezes i Przewodniczący Rady Dyrektorów Škoda Transportation Group.

"Wschodnia Słowacja potrzebuje nowych pociągów jak soli, a dobre doświadczenia ze współpracy ze Škodą w Żylinie i okolicach, gdzie podobne wagony przejechały już niezawodnie 1,15 miliona pociągokilometrów, dają nam nadzieję, że wschodni Słowacy również nie będą zawiedzeni" - mówi Roman Koreň, Prezes Zarządu ZSSK.

"Nasze konsorcjum zademonstrowało już wysoką jakość produkcji i rozwiązań technicznych w ostatnim kontrakcie. Cieszę się, że będziemy mogli powtórzyć ten sukces i inne słowackie regiony otrzymają nasze nowoczesne jednostki" - dodał Petr Brzezina.

 

Fot. Škoda Group 

 

Nowe elektryczne jednostki Panter, które są następcą obecnie dostarczanych i z powodzeniem eksploatowanych jednostek, zostaną dostarczone do regionalnej eksploatacji zelektryfikowanych linii w regionie Koszyc i Preszowa, w szczególności na liniach Koszyce - Lipany - Plaveč, Koszyce - Michalany - Trebišov lub po elektryfikacji do Humenné, Koszyce - Michalany - Čierna nad Tisou dla prędkości do 160 km/h i napięcia 3 kV i 25 kV.

\Wszystkie nowe czterowagonowe jednostki będą miały 106 m długości i 343 miejsca siedzące. Każdy wagon zestawu będzie miał konwencjonalny układ dwóch wózków, a każda jednostka elektryczna będzie zawsze miała trzy wózki napędowe. W rezultacie zespoły trakcyjne będą miały doskonałe właściwości jezdne na wszystkich zelektryfikowanych liniach na Słowacji i umożliwią niezawodne przestrzeganie rozkładu jazdy w trudnych warunkach zimowych, z wprowadzonymi zmianami opartymi na wymaganiach klientów i doświadczeniu operacyjnym w celu dalszego zwiększenia komfortu pasażerów. Obejmuje to na przykład przygotowanie do instalacji automatu z napojami, automatu z biletami lub modyfikację wnętrza, tak aby jednostka miała więcej miejsca na rowery, narty i inny sprzęt sportowy.

Szerokie drzwi wejściowe, wraz z w pełni przejściowym, nowoczesnym wnętrzem bez drzwi wewnętrznych, umożliwiają szybkie i płynne przemieszczanie się pasażerów. Wsiadanie będzie możliwe na większości standardowych peronów o wysokości 550 mm bezpośrednio, bez konieczności stosowania stopni. W przypadku innych peronów wsiadanie będzie zabezpieczone za pomocą wysuwanych stopni.

"Pasażerowie szczególnie docenią wygodne siedzenia, gniazdka elektryczne, klimatyzację, stylowe oświetlenie wnętrza LED oraz przestronną, nowoczesną toaletę dostępną także dla osób niepełnosprawnych. Elektryczne jednostki będą również oferować ulepszony system kamer, nowoczesny system informacyjny z monitorami, a także wysokowydajne wi-fi. Jednostki będą miały również wystarczająco dużo miejsca do przewozu osób niepełnosprawnych, wózków dziecięcych, rowerów, nart, desek snowboardowych i będą oferować łatwe i bezbarierowe wsiadanie dla wszystkich pasażerów" - dodaje Tomáš Ignačák, wiceprezes zarządu Škoda Transportation Group.

 

Fot. Škoda Group 

 

Podobnie jak w przypadku ostatniego kontraktu (na łącznie 25 jednostek elektrycznych), część produkcji odbędzie się w ŽOS Trnava, który zajmuje się głównie końcowym łączeniem wagonów, ożywianiem całych jednostek, testowaniem i przygotowaniem do sprzedaży klientowi.

Obecnie na Słowacji eksploatowanych jest już 20 niskopodłogowych jednostek Panter, a 5 kolejnych zostanie uruchomionych do końca tego roku. Dzięki nowemu zamówieniu ZSSK będzie mieć do dyspozycji do 45 jednostek tego typu. Są to jedne z najbardziej udanych produktów Škoda Transportation Group. W rzeczywistości klienci podpisali już zamówienia na łącznie 250 tych jednostek, z czego ponad połowa w Czechach. Jednak niskopodłogowe jednostki elektryczne Škody działają nie tylko w Czechach i na Słowacji, ale także na Litwie i Ukrainie, a wagony osobowe ze spółki zależnej Škody, Škoda Transtech, przewożą pasażerów w Finlandii. Obecnie trwa produkcja nowych jednostek dla Łotwy, a także podpisano zamówienie na sześć jednostek dla Estonii.