Kolejowy ruch towarowy między Chinami a Rosją kwitnie w najlepsze

Kolejowy ruch towarowy między Chinami a Rosją kwitnie w najlepsze

20 października 2023 | Źródło: https://iho.hu / ULTC ERA / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku pociągi towarowe przewiozły ponad 128 milionów ton towarów, co stanowi wzrost o 51,5 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r. - w ubiegłym roku przewiozły one łącznie 120 milionów ton przez cały rok. Rośnie udział samochodów wyprodukowanych w Chinach.

 

Fot. UTLC ERA

 

Chociaż niektórzy chińscy przewoźnicy kolejowi wyrazili zaniepokojenie prawdopodobnym spadkiem wolumenu kolejowych przewozów towarowych między oboma krajami, dane opublikowane przez Koleje Rosyjskie (RŻD) pokazują co innego. Rzeczywiście, w tym roku utworzono kilka nowych tras transportowych między Chinami a Rosją, w tym Moskwa-Pekin i Moskwa-Langfang. Sytuacja nie jest jednak łatwa dla Rosjan: jednym z głównych problemów jest to, że podczas gdy dostawy importowe z Chin wzrosły, dostawy eksportowe do Europy Zachodniej gwałtownie spadły. W rezultacie ponad 150 000 kontenerów utknęło w Rosji, ponieważ nie można ich odesłać do Chin pustych.

Według RŻD wzrost wolumenu przesyłek Chiny-Rosja można powiązać z niedawną zmianą w rosyjskiej polityce zagranicznej, tzw. otwarciem wschodnim. Inicjatywa ta ma na celu wzmocnienie stosunków handlowych z krajami wschodnimi przy jednoczesnym ograniczeniu więzi z krajami zachodnimi. Niektórzy twierdzą jednak, że wzrost handlu jest związany z sankcjami Unii Europejskiej nałożonymi na Rosję w związku z inwazją na Ukrainę, a ostatnie pakiety sankcji UE znacznie utrudniają tranzyt przez Rosję pociągów towarowych podróżujących między Chinami a Europą.

Na przykład w lipcu nowy pakiet zakazał transportu niektórych wrażliwych produktów przez Rosję. Wpływ tego ograniczenia jest szczególnie zauważalny w Małaszewicach, ważnym europejskim punkcie wejścia dla Nowego Jedwabnego Szlaku na granicy polsko-białoruskiej, ruch w kierunku zachodnim spadł o 24,3% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku. Zaprzeczają temu dane China Railways (CR), chińskich kolei państwowych, które twierdzą, że ruch pociągów Chiny-Europa wzrósł o 30 procent w pierwszej połowie roku - ale firma uwzględniła również usługi rosyjskie. Innymi słowy, Chiny wysyłają więcej pociągów do Rosji i znacznie mniej do Europy.

Trend ten jest wzmacniany na przykład przez transport samochodów. Sankcje UE uniemożliwiły Rosjanom kupowanie pojazdów wyprodukowanych w Europie, więc zwrócili się do chińskich producentów. Import chińskich samochodów do Rosji wzrósł już w 2022 r., ale kolej nie odegrała jeszcze ważnej roli w ich transporcie. To zaczyna się zmieniać. W czerwcu RŻSD i chińskie Fesco uruchomiły stałą usługę kolejową przewożącą samochody i produkty e-commerce. Usługi frachtowe do Moskwy przez Mandżouli na granicy chińsko-rosyjskiej są również otwarte dla przesyłek samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach, co stało się możliwe w styczniu.

Wolumen handlu między Rosją a Chinami ponownie wzrósł we wrześniu

Według statystyk opublikowanych przez Generalną Administrację Celną Chin 13 października, od stycznia do września 2023 r. wolumen handlu między Chinami a Rosją wzrósł o 29,5% rok do roku do 176,416 mld USD. Wśród nich eksport z Chin do Rosji wyniósł 81,428 mld USD, co stanowi wzrost o 56,9%; import do Chin z Rosji wyniósł 94,988 mld USD, co stanowi wzrost o 12,7%.

Statystyki pokazują, że obroty handlowe między Chinami a Rosją wyniosły we wrześniu 21,177 mld USD. Wśród nich chiński eksport do Rosji wyniósł 9,646 mld USD, a chiński import z Rosji wyniósł 11,531 mld USD.

Ruch towarowy przez przejście kolejowe Ałtynkol-Khorgos  (Chiny-Kazachstan) wzrósł o 28%.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. koleją między Kazachstanem a Chinami przetransportowano 21,1 mln ton ładunków. To 3 miliony 805 tysięcy ton, czyli o 22% więcej niż rok wcześniej.

W tym przez przejście kolejowe "Ałtynkol - Khorgos" - 9,2 mln ton. To 2 mln 13 tys. ton, czyli o 28% więcej niż rok wcześniej.

W tym okresie wolumen transportu kolejowego kazachstańskich ładunków do Chin wzrósł do 12,8 mln ton. To o 3 mln 29 tys. ton lub 31% więcej niż rok wcześniej.