SNCF przygotowuje nowe centra serwisowe dla pociągów dużych prędkości TGV M

SNCF przygotowuje nowe centra serwisowe dla pociągów dużych prędkości TGV M

29 października 2023 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

SNCF Voyageurs rozpoczyna szeroko zakrojony program modernizacji swoich centrów serwisowych w celu dostosowania ich do przyszłego TGV INOUI. Celem tych prac jest dostosowanie obiektów serwisowych, aby były kompatybilne z przyszłym pociągiem, w szczególności poprzez włączenie zautomatyzowanych stanowisk zdolnych do sprawdzenia kilkuset części w ciągu kilku sekund. Wprowadzenie pierwszych pociągów TGV M planowane jest na rok 2025.

 

SNCF przygotowuje nowe centra serwisowe dla pociągów dużych prędkości TGV M
Fot. Alstom

Technicentre Sud Est Européen, do którego w 1981 roku przybyły pierwsze TGV, jako pierwsze otrzyma przyszłe TGV INOUI. Zatrudniając 850 pracowników, obsługuje około jedną czwartą TGV SNCF Voyageurs kursujących we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii i Niemczech. Projekt modernizacji TSEE stanowi inwestycję o wartości prawie 300 milionów euro rozłożoną na lata 2023–2027. Model nowej generacji centrów technicznych konserwacji dla SNCF Voyageurs, zdecydowanie bardziej nowoczesnych, połączonych i szanujących środowisko, takich jak TGV M.

Aspekt środowiskowy odgrywa główną rolę w inwestycjach, twierdzi SNCF kładąc duży nacisk na rozwiązania energooszczędne. 64 procent ciepła dla budynków TSEE będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii, a 4000 m2 paneli słonecznych ozdobi przyszły dach parkingu Techcentre. Innowacje przemysłowe Pierwsze kroki w modernizacji TSEE 4.0 skupiały się na adaptacji warsztatu w którym od lipca 2023 r. będzie mieścił się przyszły TGV INOUI. Na tym etapie producent pociągów Alstom przekazał SNCF Voyageurs swoją wiedzę specjalistyczną, aby uwzględnić specyficzne cechy pociągu INOUI TGV.

INOUI obiecuje „zrewolucjonizować” konserwację TGV, stając się pociągiem komunikującym się, zdolnym do stałego, zdalnego dostarczania danych technicznych i jasnych informacji o stanie każdego elementu, mówi SNCF. Umożliwi to planowanie czynności utrzymaniowych w oparciu o rzeczywisty stan podzespołów i przewidywanie awarii drzwi, systemów klimatyzacji i wszystkich elementów wpływających na eksploatację pociągu i komfort pasażerów.

Przyszłe pojawienie się TGV INOUI zmieni także charakter pracy techników utrzymania ruchu, którzy będą wówczas mogli „rozmawiać bezpośrednio z pociągiem i potrafić wyjaśnić swoje problemy”. Przełoży się to na trafniejsze diagnozy i łatwiejszą organizację pracy dzięki analizie wszystkich danych, co pozwoli przewidzieć potrzeby w zakresie narzędzi, zadań do wykonania i niezbędnego czasu interwencji. Ze swojej strony Alstom wprowadza również kilka innowacji przemysłowych dla piątej generacji pojazdów TGV.

Obejmują one utworzenie jednej, wielofunkcyjnej linii dedykowanej nowemu układowi napędowemu TGV w zakładzie Alstom w Belfort, co pozwoli na zmniejszenie zajmowanej powierzchni oraz zużycie energii elektrycznej i ogrzewania. W La Rochelle powstała nowa linia montażowa, kierując się zasadami ciągłego doskonalenia, mającymi na celu zwiększenie wydajności, uproszczenie montażu, gwarancję bezpieczeństwa operatorów i poprawę ergonomii stanowisk pracy. Ponadto Alstom utworzył laboratorium testowe o nazwie „Train Lab” w zakładzie w La Rochelle, w którym przeprowadzana jest walidacja funkcjonalna pociągu przy użyciu „cyfrowego wirtualnego pociągu”, eliminując w ten sposób potrzebę walidacji w fizycznym pociągu.