Nowe pojazdy dla kolei górskiej Lauterbrunnen-Mürren (BLM) od Stadlera

Nowe pojazdy dla kolei górskiej Lauterbrunnen-Mürren (BLM) od Stadlera

31 października 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kolej górska Lauterbrunnen-Mürren (BLM) łączy Lauterbrunnen z miejscowością wypoczynkową Mürren. Kolejka linowa biegnie z Lauterbrunnen do stacji górskiej Grütschalp. Tam ludzie przesiadają się do kolejki wąskotorowej i mogą podróżować do restauracji Winteregg lub do Mürren. Na tej trasie kursują cztery wagony kolejowe z lat 1966/1967 i nostalgiczny wagon silnikowy z 1913 roku.

 

Transport nowego pojazdu. Fot. Marc Ritschard

 

Kolej górska Lauterbrunnen-Mürren (BLM), znana również jako kolej Mürren, w Oberlandzie Berneńskim w Szwajcarii łączy dwa miasta Lauterbrunnen (797 m n.p.m.) i Mürren (1639 m n.p.m.). Kolej została otwarta 14 sierpnia 1891 roku, a zimą działa od 1910 roku. Kolej składa się z 2 odcinków: kolejki linowej i kolei wąskotorowej o rozstawie szyn 1000 mm, które łączą się na stacji Grütschalp (1487 m n.p.m.). W ciągu dnia BLM kursuje co pół godziny z połączeniami z pociągami Bernese Oberland Railways (BOB) w Lauterbrunnen. W zimowym i letnim szczycie sezonu turystycznego BLM kursuje co kwadrans.

 

Źródło: BLM

 

BLM jest w większości własnością Jungfraubahn Holding (JBH), która została założona w 1994 r. Podobnie jak jej siostrzane koleje, jest zarządzana przez Jungfraubahnen Management AG w ramach partnerstwa operacyjnego pomiędzy Berner Oberland-Bahnen (BOB) i spółkami grupy Jungfraubahn Holding.

Kolejka linowa może przewozić 100 osób w jednej kabinie. Trasa kolejki wąskotorowej ma cztery kilometry długości i maksymalne nachylenie pięciu procent. Jest jednotorowa, a pociągi mogą się krzyżować na stacji Winteregg. Podróż kolejką linową trwa około 4 minut, a czas podróży kolejką wąskotorową z Grütschalp do Mürren wynosi 12 minut.

 

Fot. BML

 

Fot. BML

 

Aby spełnić wymogi ustawy o równouprawnieniu osób niepełnosprawnych, w ciągu najbliższych kilku lat stare jednostki trakcyjne kolejki górskiej zostaną zastąpione nowoczesnymi pojazdami niskopodłogowymi. Ponadto zmodernizowane zostaną stacje, stacja Mürren i warsztat Grütschalp. Dzięki dużemu projektowi odnowienia trasy adhezyjnej, BLM zostanie nie tylko dostosowana do wymogów prawnych, ale jako jedna z najpiękniejszych panoramicznych linii kolejowych w Alpach, przejdzie również kompleksową modernizację na następne 30 do 50 lat.

 

Fot. Wizualizacja Stadler

 

Transport nowego pojazdu do stacji początkowej. Fot. Marc Ritschard
 

Transport towarów koleją górska Lauterbrunnen-Mürren

Kolej linowa może transportować towary o wadze do sześciu ton. Po pełnym załadowaniu waga kolejki wynosi 26 ton. Na stacji górskiej znajduje się nowoczesna stacja przeładunkowa, z której towary są przenoszone na kolej wąskotorową. Każdego roku transportowanych jest średnio 5000 ton ładunku.