Największe zamówienie w historii Matterhorn Gotthard Railway - 25 pociągów o wartości 266 mln CHF.

Największe zamówienie w historii Matterhorn Gotthard Railway - 25 pociągów o wartości 266 mln CHF.

08 listopada 2023 | Źródło: Matterhorn Gotthard Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Matterhorn Gotthard Bahn (MGB), część grupy BVZ - wąskotorowa kolej zębata poprowadzona od Zermatt do Göschenen w Alpach Szwajcarskich, kontynuuje odnawianie swojej floty. Operator kolejowy zamawia kolejne 25 zespołów trakcyjnych Orion od Stadler Rail. MGB poinformowało, iż zamówienie jest warte 266 milionów CHF i jest częścią strategii flotowej operatora. To zamówienie stanowi kamień milowy w historii Stadlera i jest największym pojedynczym zamówieniem na koleje zębate.

 

Fot. Matterhorn Gotthard Bahn

 

Produkcja trójwagonowych zespołów trakcyjnych rozpocznie się na początku 2025 r., a dostawa pierwszego z nich planowana jest na jesień tego samego roku. Pojazd wejdzie do eksploatacji w pierwszym kwartale 2026 roku. Plan zakłada, że kolejne pojazdy będą dostarczane co sześć tygodni.

Czysta flota zespołów trakcyjnych do 2030 r.

Strategia flotowa MGBahn przewiduje pokrycie regionalnego transportu pasażerskiego wyłącznie pociągami wieloczłonowymi do 2030 roku. Po zakupie zespołów trakcyjnych KOMET w latach 2007-2014, strategia zostanie wdrożona w dwóch etapach z wykorzystaniem zespołów ORION. Wartość inwestycji dla wszystkich 37 pociągów wynosi około 420 milionów CHF.

Dr Ansgar Brockmeyer, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu oraz zastępca dyrektora generalnego Grupy Stadler mówi: "MGBahn i Stadler ściśle współpracują od dziesięcioleci. Z dumą obserwujemy, jak MGBahn modernizuje swoją flotę za pomocą naszych niezawodnych i wysokiej jakości pociągów i cieszymy się, że teraz dostarczymy im kolejne 25 zespołów trakcyjnych ORION. To zamówienie stanowi kamień milowy w historii Stadlera i jest największym pojedynczym zamówieniem dla kolei zębatych, jakie kiedykolwiek otrzymaliśmy".

W wyniku przetargu publicznego przeprowadzonego pod koniec 2018 r., Stadler otrzymał kontrakt na dostawę zespołów trakcyjnych w lutym 2020 roku. Pierwszy etap uzgodniony w marcu 2020 r. obejmował 12 zespołów trakcyjnych, z których pierwsze są regularnie eksploatowane w rozkładzie jazdy MGBahn od lata tego roku. Dostawa pierwszego etapu zostanie zakończona do końca 2023 roku.

 
Podpisanie umowy. Fot. Matterhorn Gotthard Bahn 

 

Zorientowane na przyszłość dzięki wysokiej elastyczności i efektywności energetycznej

Fernando Lehner, dyrektor generalny MGBahn, podkreśla zalety nowych pociągów: "Konsekwentne skupienie się na jednolitej flocie będzie miało pozytywny wpływ na opcje operacyjne i zapewni większą elastyczność w planowaniu. Skorzystają na tym przede wszystkim podróżni: ORION imponuje większym komfortem, dodatkową przestrzenią do przechowywania, WLAN i dostępnością".

Pociągi wieloczłonowe mogą być używane w całej sieci MGBahn między Zermatt i Disentis. Mogą kursować w trakcji pojedynczej, podwójnej lub potrójnej i oferują do 438 miejsc siedzących, z czego 72 w pierwszej klasie. Oprócz konsekwentnego stosowania lekkich materiałów konstrukcyjnych, "ORIONy" charakteryzują się energooszczędnymi komponentami napędowymi najnowszej generacji, optymalizacją energii w trybie uśpienia i niskim zużyciem energii dzięki bezolejowym suchym transformatorom. ORIONy zastępują starsze lokomotywy i związane z nimi wagony pasażerskie.

Fot. Matterhorn Gotthard Bahn

 

Blisko gwiazd - BVZ Group nazywa pociągi zgodnie z terminologią astronomiczną

Nazwa "ORION" to skrót od Optimaler Regionalzug Im Oeffentlichen Nahverkehr (Optymalny pociąg regionalny w lokalnym transporcie publicznym). W ten sposób BVZ podąża za wprowadzonym kilka lat temu nazewnictwem swoich pociągów według terminów astronomicznych. Astronomiczne oznaczenie zostało po raz pierwszy użyte dla pociągów regionalnych, które weszły do eksploatacji w 2007 roku. Funkcjonują one pod nazwą "KOMET". Skrót ten oznacza KOmfotabler MEterspur Triebzug (Jednostka wielokrotna KOmfotabler MEterspur). Pociągi kursujące na Gornergrat Bahn od zimy 2022/23 noszą nazwę "POLARIS": "POpular LAndscape Railway In Switzerland"(Popularna kolej krajobrazowa w Szwajcarii).

 

Fot. Matterhorn Gotthard Bahn