Od -25°C do +45°C. Przyszłe wagony restauracyjne ČD testowane w tunelu klimatycznym

Od -25°C do +45°C. Przyszłe wagony restauracyjne ČD testowane w tunelu klimatycznym

10 listopada 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Konsorcjum Siemens Mobility – Škoda Group rozpoczęło testy pierwszego wagonu restauracyjnego dla nowego zestawu ComfortJet w Wiedniu. Wagon przechodzi wymagające testy w tunelu klimatycznym Rail Tec Arsenal. Przez około dwa miesiące będzie testowane działanie klimatyzacji wagonu w różnych warunkach atmosferycznych. Pierwsze wagony ComfortJet będą testowane w najbliższych tygodniach na austriackich torach przy prędkości 230 km/h.

 

Fot. Siemens Mobility

 

Z całego zestawu ComfortJet wagon restauracyjny jako jedyny przejdzie ten wymagający test. Dzisiaj odbyły się testy w temperaturze 35 stopni i symulacja intensywnego nasłonecznienia. Pierwszy wyprodukowany dotychczas wagon restauracyjny stoi w Wiedniu. Samo testowanie poprzedza kilkudniowa intensywna instalacja setek różnych czujników. Testy mogą na przykład symulować ciepło ludzkie lub ich oddech.

„Mocujemy czujniki na klapach klimatyzacji, aby podczas testów sprawdzać ich położenie. Uruchamiamy klimatyzację i mierzymy ile powietrza napływa do jakich części auta. Dopasowujemy system tak, aby do poszczególnych części napływała odpowiednia ilość powietrza. Następnie przyjeżdżają eksperci RTA i instalują wszystkie czujniki, co zwykle zajmuje dwa tygodnie. Następnie pojazd zostaje przeniesiony do komory klimatycznej, gdzie spędzi około dwóch tygodni” - powiedział Pavel Slaný z Siemens Mobility Engineering.

 

Fot. Siemens Mobility 

 

W tym tygodniu trwają pierwsze testy, podczas których sprawdzana jest konfiguracja wagonu i dopracowywane są szczegóły. W przyszłym tygodniu odbędą się oficjalne testy zgodnie ze standardem komfortu termicznego. Pomiary są przeprowadzane w temperaturach od -25 do +45 °C, podczas których sprawdzany jest wagon pusty bez pasażerów i przy pełnym jego zajęciu, zarówno na postoju, jak i w czasie jazdy. Parametry te symulowane są poprzez natężenie przepływu powietrza w komorze klimatycznej. W celu określenia parametrów komfortu wewnątrz wagonu porównuje się wagon nasłoneczniony i zacieniony. Monitorowana jest także sekwencja otwierania drzwi symulująca stanie na przystankach. Niektóre z testów są obowiązkowe do uzyskania homologacji, ale duża część jest przeprowadzana dobrowolnie przez producenta w celu uniknięcia potencjalnych problemów podczas eksploatacji.

Wagon restauracyjny będzie miał także przedział drugiej klasy, a sama restauracja będzie miała 18 miejsc. W porównaniu do Railjeta jest przez to większy, przewoźnik poprosił także o kilka dodatkowych szczegółów, jak np. możliwość zastosowania dwóch typów głowic udarowych do beczek z piwem.

 

Fot. Siemens Mobility 

 

Wykonano surowe konstrukcje 40 wagonów.

Do tej pory Siemens Mobility wyprodukował w Wiedniu surowe konstrukcje dla 40 wagonów. W fabryce Grupy Škoda w Ostrawie zakończono montaż pierwszego zestawu, trwa jego statyczna regeneracja i uruchomienie. Kolejnych osiem wagonów jest w fazie końcowego montażu i wyposażania. Osiem wagonów jest przygotowywanych do montażu końcowego.

Podwozia produkowane są w fabryce Siemens Mobility w Grazu (Styria). W produkcji są już także wagony sterujące, które stanowią najbardziej złożone ogniwo całej jednostki nietrakcyjnej. Kabina i systemy sterowania są montowane w zakładzie Siemens Mobility w Monachium, który specjalizuje się w produkcji lokomotyw i produkuje również lokomotywy Vectron, w tym te zamówione przez ČD.

Ważnym kamieniem milowym było rozpoczęcie testów zestawu ComfortJet na testowym torze kolejowym VUZ w pobliżu Velimi. We wrześniu na tor przybył skrócony zestaw składający się z sześciu wagonów (2 x Bdmpz, 1 x Ampz, 2 x Bmpz, 1 x Bbmpz), w październiku uzupełnił go pierwszy wagon sterujący (Afmpz). Obecnie testy skupiają się na sprawdzaniu oprogramowania i komunikacji pomiędzy poszczególnymi wagonami w składzie, trwają testy jazdy oraz testy systemu informacji pasażerskiej. ComfortJets będą testowane nie tylko na torze w Velimi, ale także za granicą. Obecnie trwają przygotowania do transferu czterech wagonów z Velimi do Austrii. Na austriackich torach odbędą się testy na jazdę do prędkości 230 km/h. Spółka České dráhy zamówiła w sumie 20 zestawów po dziewięć wagonów każdy od konsorcjum Siemens-Škoda, a kontrakt obejmuje dwa dodatkowe wagony dla Zarządu Kolei (zarządca infrastruktury)

 
Fot. Siemens Mobility