Umowa Trenitalia z Hitachi Rail na zakup 30 szybkich pociągów o wartości 861 mln euro

Umowa Trenitalia z Hitachi Rail na zakup 30 szybkich pociągów o wartości 861 mln euro

10 listopada 2023 | Źródło: Hitachi Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W ramach nowego dużego zamówienia Hitachi Rail podpisało z Trenitalia kontrakt o wartości 861 mln euro na dostawę 30 nowych pociągów dużych prędkości ETR1000, z opcją na kolejne dziesięć pociągów za dodatkowe 287 mln euro. Nowa flota będzie produkowana we włoskich fabrykach firmy w Neapolu i Pistoi, niedaleko Florencji, a pierwsze dostawy mają rozpocząć się wiosną 2026 roku, w tempie 8-10 pociągów rocznie.

 

Fot. Hitachi Rail

 

Pociągi, podobnie jak poprzednie ETR1000, będą miały kultowe czerwone barwy Frecciarossa 1000 i mają być wykorzystywane głównie we włoskiej sieci dużych prędkości. Będą mogły jednak kursować również w całej Europie, w tym na liniach dużych prędkości we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Austrii, Szwajcarii, Belgii i Holandii. Dzięki technologii pokładowej flota jest w stanie poruszać się po różnych typach krajowej infrastruktury kolejowej - płynnie przełączając się między różnymi źródłami zasilania i systemami sygnalizacji - w celu realizacji podróży paneuropejskich.

Od 2010 roku do chwili obecnej zbudowano 58 pociągów ETR1000 dla Trenitalia, Ferrovie dello Stato Group, a kolejnych sześć jest w przygotowaniu. Wraz z dodatkowymi 30 pociągami objętymi tym nowym i ważnym zamówieniem, całkowita liczba wyprodukowanych pociągów wzrośnie do 94. Liczba ta świadczy o ogromnej popularności ETR1000 wśród pasażerów i operatorów, a także o wiodącej pozycji Hitachi Rail we włoskim sektorze kolei dużych prędkości. Hitachi Rail jest niezwykle dumna ze swoich osiągnięć w zakresie wyposażania Włoch w szybkie, bezpieczne, niezawodne i zrównoważone pociągi, zdolne do skrócenia czasu podróży między kluczowymi włoskimi miastami.

ETR1000, osiągający prędkość maksymalną 350 km/h w ruchu pasażerskim, jest również znany z niskiego wpływu na środowisko. Wyznacza standardy dla pociągów dużych prędkości dzięki swojemu przyspieszeniu, cichej i płynnej pracy. Cechy te przyczyniają się do jego międzynarodowego sukcesu - floty ETR1000 działają w Hiszpanii, gdzie są eksploatowane od ponad roku, oraz we Francji, gdzie w 2021 r. rozpoczęto obsługę połączeń transgranicznych między Paryżem a Mediolanem.

Częścią sukcesu pociągu jest zastosowanie lekkich stopów do budowy nadwozia pojazdu. Konstrukcja ta oznacza, że pociągi są lekkie w stosunku do swoich rozmiarów, dzięki czemu mają doskonały stosunek masy do mocy i mogą oferować imponujące przyspieszenie. To właśnie to przyspieszenie pozwala pociągom szybko osiągnąć prędkość liniową, a tym samym skraca czas podróży pasażerów - główny czynnik sukcesu pociągów dużych prędkości we Włoszech.

Konstrukcja jest również wysoce zrównoważona, a po zakończeniu eksploatacji pociągu prawie wszystkie materiały można odzyskać w celu ponownego wykorzystania.

 

Fot. Hitachi Rail

 

Nowe pociągi, które zachowają główne cechy kultowych pociągów już eksploatowanych, będą oferować unowocześnione wnętrze, a ostateczne szczegóły projektowe zostaną ujawnione przed rozpoczęciem obsługi pasażerów. Standardy komfortu są bardzo wysokie, z doskonałym poziomem izolacji akustycznej dla cichej podróży pasażerów, regulowanym oświetleniem LED, klimatyzacją otoczenia, odpowiednim dostępem dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, monitorami pokładowymi, Wi-Fi i gniazdami zasilania dla komputerów i smartfonów. Pociągi ETR1000 mają około 200 metrów długości, mogą pomieścić 460 pasażerów i są wyposażone w bistro.

"Pociągi ETR1000 stanowią prawdziwy punkt zwrotny w nawykach podróżnych włoskich pasażerów i robią to również w Europie", mówi Luca D'Aquila, COO Hitachi Rail Group i CEO Hitachi Rail Italy. "Ta nowa umowa potwierdza nasze zaangażowanie, jako partnera Trenitalia i Ferrovie dello Stato Italiane Group, w oferowanie bezpiecznych, innowacyjnych, wygodnych i ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności, jeszcze bardziej poprawiając połączenia we Włoszech i z Włoch do Europy. Nowe pociągi będą wyposażone w najnowocześniejsze funkcje oraz odnowiony i jeszcze bardziej funkcjonalny design, który z pewnością zostanie doceniony przez pasażerów i naszych klientów".